• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie voor delen werkt niet (Excel 2003) ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

localimpact

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2005
Hoi allemaal,

Ik werk met de Nederlandstalige versie van Excel 2003 in de Nederlandstalige versie van Office XP.
Als ik in een cel de volgende drie formules typ en daarna op Enter druk, verschijnt meteen de juiste uitkomst in die cel:

=10*2
=10-2
=10+2

Als ik echter =10/2 typ, verschijnt niet het cijfer 5, maar krijg ik een foutmelding dat de formule die ik heb getypt, een fout bevat (sic!).:confused:

Rara, wat is er fout met mijn Excel? Waarom werkt het delen niet?

Hartelijk dank bij voorbaat voor alle hulp.

John

10/2.... standaard beschouwt excel getallen met een "/" erin als een potentiële datum...

Zet de opmaak van de cel eens op getal. Je zult zien dat het probleem dan waarschijnlijk is opgelost.

Neyon

Probeer het eens in een nieuw werkblad
of:
Kies in de cel voor Bewerken > Wissen > Alles, voordat je de 'formule' opnieuw invoert
of:
Wellicht komt 10/2 voor bij autocorrectie onder menu: Extra > Opties > Spelling; Autocorrectie-opties.

Nee Neyon, dat werkt niet, want dan krijg je geen foutmelding, maar een datum in de cel en John geeft aan dat hij een foutmelding krijgt.

Hoi logicalImpact,

Kan het zijn dat je een tikfout hebt gemaakt door niet een / maar een \ te hebben ingevoerd? En bij je vraag op dit forum per ongeluk het juiste teken? :)

Groeten,

Richard

Nee, het is helas geen tikfout. Ik gebruik gewoon de "/" op mijn numeriek toetsenbord.

Het maakt trouwens niet uit welke getallen je gebruikt. 10/2 was maar een voorbeeld. De fout treedt net zo goed op bij 1452,58/36,54... :(

.... gebruik de toets op het 'gewone' gedeelte is om de formule in te voeren (bij VS-int. indeling dezelfde toets als het vraagteken) en kijk of het dan wel goed gaat.

de "/" op mijn gewoon toetsenbord geeft hetzelfde resultaat. Daar ligt het dus ook niet aan... :(

John

Het enige dat ik totnutoe heb kunnen vinden is het volgende:

Als ik onder autocorrectie (dus ook in Word) het deelteken als invoer voor een vervanging geef, gaat het in Excel fout.

Dus bijvoorbeeld onder autocorrectie:

/ vervangen door ".... delen maar"
geeft in Excel een foutmelding als ik het deelteken gebruik in een formule.
Controleer dus (evt. in Word) bij Extra > Autocorrectie-opties, of dit in het verleden is toegevoegd.
Op het moment dat je het deelteken intype onder

Vervangen: en je krijgt inderdaad een verwijzing hierbij, verwijder die dan!

Een andere optie heb ik helaas niet voor je, anders dan de huidige en voorgaande versie van MsOffice, danwel Excel te verwijderen (kijk op de site van MicroSoft hoe je echt alles verwijdert ...... ) en opnieuw te installeren.
Ik hoop echter dat dit niet nodig is. Het gebeurt nl maar al te vaak, dat ook dat het probleem niet oplost .....

Nee, helaas is er ook geen "/" vermeld bij de Autocorrecties. Dus dat kan het ook niet zijn.

Trouwens, nu wordt het helemaal te gek... Met momenten verwerkt Excel "/" gewoon als een plusteken (!).

Voorbeeld:
ik typ in cel A1 het getal 100
ik typ in cel A2 het getal 50
ik typ in cel A3 de formule: =SOM(A1/A2) en ik krijg niet "2", maar "150" !!! :8-0:

Hoi Logic,

Jouw probleem wordt met de melding vreemder!
Delen kan ook door gebruik te maken van de functie:
=QUOTIENT(100;50)
Het antwoord hierop dient weer 2 te zijn.
Hetgeen je hierboven neerzet "=som(a1/a2)" is een beetje vreemd qua opzet. Je wilt de som van een deling??????? Bij mij telt Excel in dit geval ook gewoon 100+50 bij elkaar op.

Groeten,

Richard

Vreemd...

Als ik
=QUOTIENT(100;50)
typ, verschijnt gewoon dezelfde foutmelding als voorheen (dat de formule een fout zou bevatten).

Alle landinstellingen gechecked?
Anders even via Help / Analyse en herstel kijken of er wellicht ergens iets fout gelopen is.

Wellicht gewoon maar eens je pc controleren:

1. Schijfcontrole
2. VIRUSSEN
3. Malware

Probeer eens een 'online' viruscontrole (bijv. Symantec)
Draai HitmanPro eens.

Beste L,

Ik werk met de nederlandstalige versie van Excel, jij met de Engelstalige.
Daar waar ik een ";" heb staan om de argumenten van elkaar te scheiden dien jij een "," neer te zetten.

Kun je in ieder geval de delingsfunctie gebruiken.

Richard

ik kwam dit tegen in help van excel

1.Maak een lege werkmap of een leeg werkblad.
2.Selecteer het voorbeeld in het Help-onderwerp. Selecteer geen rij- of kolomkoppen.

Een voorbeeld selecteren in een Help-onderwerp
3.Druk op CTRL+C.
4.Selecteer cel A1 in het werkblad en druk op CTRL+V.
5.Als u afwisselend de resultaten en de bijbehorende formules wilt weergeven, drukt u op CTRL+` (accent grave). U kunt ook de optie Formules controleren aanwijzen in het menu Extra en vervolgens op Controlemodus voor formules klikken.

1
2
3
A
Gegevens
15.000
12
Formule Beschrijving (resultaat)
=A2/A3 15.000 delen door 12 (1250)

16eddycordo, Welkom op dit forum.... En goed dat je direct oplossend wilt werken. Maareh... Om nou een reactie te plaatsen op een vraag uit 2005, lijkt mij ietwat onzinnig vind je niet? :eek:

Groet, Leo

Hè wat sneu nou.

Het is zijn eerste bericht en dan zo binnenkomen, jammer gemiste kans.

Volgende keer beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan