• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie voor een wielrennen-pronostiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

HungryJos

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Ik ben bezig met het maken van een excel-sheet voor een pronostiek van wielerwedstrijden. tot vorig jaar speelden we gewoon met tweeën deze pronostiek en verliep alles heel vlot wat betreft de kwotering van de wedstrijden. Dit jaar komen er een aantal spelers bij en nu zit ik met een probleem om onze scores automatisch te berekenen.
Ik schet kort het probleem:
Per wedstrijd kan je punten verdienen door juist te gokken welke renner 1e, 2de en 3de wordt.
Op basis van je score krijg krijg je (een deel van) de inleg betaald.
Nu wil ik de scores van de spelers met elkaar vergelijken zodat bij de naam van de speler het bedrag dat hij wint verschijnt.
Ik moet dus de scores via een functie met elkaar vergelijken en daaruit het hoogste getal halen. Op zich is dat niet zo moeiljk, dit kan met de MAX functie. Maar het is ook mogelijk dat 2 of meer spelers een gelijk aantal punten hebben en dan werkt deze functie niet meer want dan geeft die aan dat er 2 spelers zijn met de hoogste score, terwijl dit een ex aequo moet zijn en er geen inleg wordt uitgekeerd. (wat daar dan mee gebeurd is verder geen probleem)
Weet iemand hoe ik dit oplos? Als je wil kan ik je de sheet doorspelen, zodat het wat duidelijker wordt.
Alvast bedankt!

Bekijk eens functies als GROOTSTE, KLEINSTE en RANG en wat je daar al mee aan kan.

Het probleem blijft een beetje gelijk: bij rank krijg ik bij ex aequo's weer een gelijk resultaat in de formule.
De formule moet in 'Nederlandse taal' deze zijn: "Als 'A1' het grootste getal is moet op 'D1' 'Winnaar' verschijnen en als A1=B1 of A1=C1 dan moet er niets verschijnen."

Volgens mijn beperkte kennis van excel moet het dus iets zijn met IF en eventueel 'RANK' of 'LARGE'
Ik kan het alleen niet in een formule gieten.

In neem aan de je ergens een soort score hebt.
In het voorbeeld ga ik er even uit dat de score in kolom A staat rij 1 t/m 10
Zel de volgende formule in B1;
Code:
=ALS(A1=MAX($A$1:$A$10);ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$10;MAX($A$1:$A$10))=1;"Winnaar";"Gelijke high score");"")
En trek de formule langs alle cellen waar een score in staat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De formule werkt bij mij niet correct: ez geeft wel de winnaar aan maar niet de 'gelijke score'.
Ik heb de sheet hierbij gezet. is het mogelijk om na te kijken wat er misloopt? De formule staat in cel R2 en wordt herhaald in S2 en T2 en heeft betrekking op de gegevens in de cellen O2 tot Q2. (ik heb deze cellen in het roze gezet)

Bijlagen

Zo?

=ALS(AANTAL.ALS($O2:$Q2;O2)>1;"Gelijke score";ALS(O2=MAX($O2:$Q2);"Winnaar";""))

zet dit in R2, dan doorvoeren naar beneden en naar rechts, zonder opmaak (dus rechtermuisknop slepen van de vulgreep).

Wigi

Yep, dat werkt
Iedereen bedankt voor zijn bijdrages.
Weer wat bijgeleerd en een aangename kennismaking met dit forum!:thumb:

In mijn immer lopende queeste naar het perfecte pronostiek excelblad heb ik alweer een vraag:
ik heb een paar formules geprobeerd die hier op het forum werden gesuggereerd om een ranking te maken, maar ik vermoed dat mijn excelblad of ikzelf behekst ben want het lukt niet.
Ik probeer een unieke ranking op te maken van renners op basis van hun punten maar ik krijg enkel het resultaat dat ze allemaal op de nulde plaats staan. :confused:

Kan iemand eens kijken wat ik mis doe: het doet zich voor op blad 1: deelnemerslijst in de kolom E: daar moet dus de rangvolgorde (1,2, 3,...) verschijnen gebaseerd op hun punten in kolom G.

Het bestand vind je hier: http://mt15.quickshareit.com/share/pronostiekvelrijden6dd22.xls

Bedankt voor de hulp

Ga eens op zo'n cel staan, druk F2, Enter, en dan komt het goed.

Wigi

Er gebeurt, om zeggens, niets...
Ik werk op Mac en de functie-toetsen zijn daar niet actief, maar ik begreep dat ik dan in edit-mode kom, maar dan krijg ik de formule te zien, en enter zet gewoon het formuleresultaat in de cel, zijnde alweer 0, overal.
Gek word ik er van.

Laatst bewerkt:
je ranking is afhankelijk van de punten en diezelfde punten is weer afhankelijk van je ranking.
dit heet(eng): Circular Reference
En dit zal dus nooit werken.

Het gaat dus om werkblad wedstrijd 1 de cellen B16 - B20 die afhankelijk is van deelnemerslijst kolom E die weer gegevens haalt uit deelnemerslijst kolom G en kolom H
Kolom H haalt weer gegevens uit wedstrijd 1 cellen B16 tm B20 .
En het cirkeltje is weer rond.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan