• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie voor rijhoogte/kolombreedte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Ik ben op zoek naar een functie die de rijhoogte/kolombreedte van de betrokken cel aangeeft. Bestaat die functie? Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar kan niets vinden.
 
Hoogte = ActiveCell.Height
Breedte = ActiveCell.Width

Is het dat niet?

Cobbe
 
Bij mij, in Excel 2003, krijg ik #NAAM als resultaat, dus het is geen correcte functie.
 
Heb je al eens gekeken naar de functie CEL?
 
Dat had ik nog niet gedaan, omdat ik die functie niet goed ken.
CEL("rijhoogte";a1) en CEL("rowheight";a1) werkt in ieder geval niet.
 
Voor de rijhoogte heeft het geen argument, voor de kolombreedte wel:
=CEL("breedte";A1) Zie hiervoor de Help van de functie.
Wil je ook de rijhoogte weten, dan zul je je toevlucht moeten nemen tot VBA en daarin een functie schrijven met de code, zoals die gegeven is door Cobbe.
 
Bij mij, in Excel 2003, krijg ik #NAAM als resultaat, dus het is geen correcte functie.
Eerst goed nadenken voor je op een antwoord reageert Colombe.
Het antwoord van Cobbe is correct !
Hij wijst de celhoogte en -breedte toe aan variabelen, als je die in cellen wil weergeven, moet je natuurlijk nog wel iets doen . Bv. dit:
range("A1") = Hoogte
range("B1") = Breedte

Dat had eventueel ook meteen gekund:
range("a1") = activecell.height of range("a1") = range("a1").height
range("b1") = activecell.width of range("b1") = range("b1").width
 
Misschien kan je hier iets mee.
 

Bijlagen

  • Rijhoogte_kolombreedte.xls
    21,5 KB · Weergaven: 497
Ik had duidelijk Cobbes antwoord niet begrepen en eerlijk gezegd doe ik dat nog steeds niet helemaal. Ik begrijp dat de oplossing in vba is te zoeken en er geen functie voor rijhoogte en wél voor kolombreedte (die helaas op hele waarden afrondt). Omdat ik wel eens tekeningen maak in Excel zou ik graag per regel en per kolom een functie willen hebben die het aantal pixels geeft, maar dat kan dus niet. Althans niet zonder voor iedere cel twee variabelen te definieren. Of heb ik het mis? En hoe dat dan moet begrijp ik nog niet; mijn vba-kennis is niet zo groot.
 
Als je cel.lezen(17) gebruikt zonder de celreferentie geeft hij de rijhoogte in points van de actieve cel. Als je dit vermenigvuldigd met 1.3333333333333 krijg je het resultaat in pixels. Voor de kolombreedte wordt dit dan cel.lezen(44)-cel.lezen(42), ook te vermenigvuldigen met 1.3333333333333. Geef beide functies een gepaste naam en je kan deze dan gebruiken in je werkblad als bv. =rijhoogte of =kolombreedte
 
Warm bakkertje, omdat er volegens jouw geen domme vragen zijn, durf ik je wel te vragen wat je precies bedoelt. Ik kon uit je eerdere voorbeeld al niet wijs worden en je nadere uitleg helpt wèl, maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik begrijp dat je zelf een functie kan aanmaken die jij voorstelt om =rijhoogte en =kolombreedte te noemen. Lijkt me heel handig, maar ik weet niet hoe je een nieuwe functie kan definiëren. Wil je me dat eens uitleggen?
 
Voor XL2003
Invoegen >> Naam >> Definiëren
Bij Namen in werkmap zet je dan bv rijhoogte en bij Verwijst naar
Code:
=cel.lezen(17)*1.33333333334
Voor kolombreedte bij namen bv kolombreedte en bij Verwijst naar
Code:
=(cel.lezen(44)-cel.lezen(42))*1.33333333334
 
Ik ben eruit hoe het werkt, warme bakkertje, maar voor mijn doel is het te omslachtig. Kennelijk is het niet mogelijk om in een functie per cel de rijhoogte/kolombreedte te weten en ook te tonen, zodat ik in een som() de totale hoogte van meerdere rijen zie.
Overigens mailde mij een andere lezer de volgende suggestie:
http://www.worksheet.nl/forumexcel/downloads/59075-instellen-celhoogte-en-breedte-diverse-eenheden.html
Dit werkt prima, heel bruikbaar, maar ook net niet helemaal wat ik nu zoek.
 
Laatst bewerkt:
Dan begrijp ik je vraag totaal niet, want eenvoudiger als dit kan het mi niet. :eek:
 
Rudi, ik probeer het nog eens uit te leggen dan: Ik ben op zoek naar een functie die de rijhoogte of kolombreedte van de huidige cel aangeeft, in pixels of in mm. In een tekening in excel wil ik deze functie in meerdere cellen onder/naast elkaar zetten en daarna een som(), zodat ik de totale hoogte/breedte van de cellen weet.
 
Dat begrijp ik allemaal wel, maar ik geef je een formule in een gedefiniërde naam die je voor elke cel waarin je deze naam zet de celhoogte of kolombreedte geeft. Je kan de naam in 1 cel zetten en gewoon doortrekken naar onder of opzij. Nadien kan je met een gewone som-formule alle hoogtes en breedtes optellen. Maar volgens jou is dit te omslachtig ????? Hoeveel eenvoudiger wil je het nog ????
 
Je zal wel gelijk hebben Rudi, dat het simpel is, maar ik zie nog steeds niet hoe ik jouw oplossing kan gebruiken. Daarom heb ik een voorbeeld bijgevoegd. Zou jij dat willen aanvullen met jouw functies, zodat ik de totale hoogte en breedte van de deur weet. Daarna kan ik dan door het aanpassen van regelhoogte en kolombreedte de tekening op schaal krijgen.
 

Bijlagen

  • VoorbeeldRijKolom.xls
    13,5 KB · Weergaven: 153
Nog eenvoudiger. Klik op de knop, typ of selecteer je bereik en klik op OK.
 

Bijlagen

  • Rijhoogte_kolombreedte_Voorbeeld.xls
    26 KB · Weergaven: 313
Kijk, Rudi, daar heb ik echt iets aan. Hartelijk dank. Het blijft nog een beetje bewerkelijk omdat je na aanpassing opnieuw moet controleren, maar het is heel bruikbaar. Overigens is het behoorlijk ingewikkelde vba, in elk geval voor mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan