• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost functie X.zoeken toepassen met meerdere criteria

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik Daams

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2024
ik ben bezig om in excel iets te maken zodat we overzicht krijgen in op de huidige voorraad van onze materieeldienst maar ook dat we kunnen zien of er in de toekomst een eventueel tekort gaat ontstaan.

ik ben een heel eind gekomen maar ik loop nu een beetje vast, ik zal proberen uit te leggen wat ik wil dat het programma gaat doen:

op het blad "bestellingen project" wil ik de bestellijsten kunnen invoeren.
boven de bestellijst vul je het projectnummer in van waar de bestelling heen moet en het bloknummer als voorbeeld:

projectnummer: 23014
bloknummer: Blok A
hieronder gevolgd door de bestelling

wat ik nu graag zou willen is dat wanneer ik in blad "layher lijst" sta en ik bijvoorbeeld bij week 1 een projectnummer (AK7) en het bloknummer (AK4) er automatisch de bestellijst onder komt te staan.

ik maar nu gebruik van de volgende formule: =X.ZOEKEN(AK$4;'bestellingen project '!$8:$8;'bestellingen project '!100:100;"ongeldige invoer")
deze kijkt echter alleen naar het bloknummer dus wanneer ik een ander projectnummer invoer en deze ook een blok A heeft zal hij die niet vinden.

Bijlagen

Weinig reacties, dus niet erg duidelijk denk ik. Ik moest ook even studeren, wat een drukke sheet.

Die "bestellingen projecten", kan dat niet anders opgezet worden? Ga je voor elke combinatie projectnummer/blok een nieuwe tabel maken?
Dat maakt een formule om te zoeken in de lijst namelijk behoorlijke complexer. Zijn er meerdere blokken per project mogelijk?
Speelt het weeknummer nog een rol, naast blok en projectnummer, bij het zoeken in de bestellingen?

Weinig reacties, dus niet erg duidelijk denk ik. Ik moest ook even studeren, wat een drukke sheet.

Die "bestellingen projecten", kan dat niet anders opgezet worden? Ga je voor elke combinatie projectnummer/blok een nieuwe tabel maken?
Dat maakt een formule om te zoeken in de lijst namelijk behoorlijke complexer. Zijn er meerdere blokken per project mogelijk?
Speelt het weeknummer nog een rol, naast blok en projectnummer, bij het zoeken in de bestellingen?
ik snap dat je het een drukke sheet vind hoor, het is een bestaande sheet waar ik functies aan toe wil voegen dus daardoor word het wat chaotisch.

ik was inderdaad van plan om voor elke combinatie project/bloknummer een nieuwe tabel te maken. dit heeft ermee te maken dat de bestelling automatisch uit een model gehaald word (Solibri). dit komt in een excel sheet die ik handmatig kopieer naar "Layher overzicht 2023 nieuw.xlsx)

er zijn inderdaad meerdere blokken per project nodig.

weeknummer speelt wel een rol maar dat is meer voor de planning, het moet wel mogelijk zijn dat wanneer de planning veranderd we dit ook aan kunnen passen.

is het misschien prettiger als ik een lege sheet upload waar alleen de informatie in staat die ik nodig heb?

Ik heb wat kolommen verborgen om het wat overzichtelijker te maken voor mijzelf...

Een eerste poging voor AK7:
Code:
=LET(z;VERGELIJKEN(AK$7&AK$4;'bestellingen project '!$C$3:$ZZ$3&'bestellingen project '!$C$8:$ZZ$8;0);y;KIES.KOLOMMEN('bestellingen project '!$C$11:$ZZ$99;z-1;z);ALS.NB(VERT.ZOEKEN($A11;y;2;0);""))
Is dit wat je zoekt?

Laatst bewerkt:
Ik heb wat kolommen verborgen om het wat overzichtelijker te maken voor mijzelf...

Een eerste poging voor AK7:
Code:
=LET(z;VERGELIJKEN(AK$7&AK$4;'bestellingen project '!$C$3:$ZZ$3&'bestellingen project '!$C$8:$ZZ$8;0);y;KIES.KOLOMMEN('bestellingen project '!$C$11:$ZZ$100;z-1;z);ALS.NB(VERT.ZOEKEN($A11;y;2;0);""))
Is dit wat je zoekt?
dit is inderdaad precies wat ik zocht, ik heb alleen de "" veranderd in 0 omdat anders de doortelling niet meer werkt.

enorm bedank, hier was ik zelf niet op gekomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan