• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functies excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ferdi01

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2002
Een bijzonder goedemorgen,

Volgens mij moet het niet al te moeilijk zijn maar ik kom er weer eens niet uit! :cool:

Ik heb een lijst van 1500 personen met alle mogelijke gegevens. Nu moeten er een aantal kolommen aangepast worden aan de inhoud van mijn database. De kolom 'functie' bijvoorbeeld. Mijn database is ingericht op codes dus de functiebenaminingen moeten in een nieuwe kolom omgezet worden naar een code. Nu heb ik uiteraard wel zoeken en vervangen geprobeerd maar 'de formule is te lang'.

Voorbeeld:
Account Director (staat in kolom AF). In kolom AG moet SAL013 komen te staan.
Account Manager (ook in kolom AF). In kolom AG moet SAL003 komen te staan.

Iemand een truukje? Het zijn veel functies dus als ik het in 1 keer in zou kunnen voeren zou dat het makkelijkst zijn.

Thanx alvast!:D

Dit kan met vert.zoeken:

=VERT.ZOEKEN(AF4;B4:C100;2;0)

Hierbij moet je in range B4:c100 je functies zetten met daarnaast de functie code (in kolom B functie naam en kolom C functie code)

In Kolom AG vul je dan de Formule in. Deze formule zoekt dan in kolom B naar de functienaam en geeft de waarde van de 2 kolom in je bereik (kolom C) terug.

Thnx Hans123, voor je sneller reactie maar ik snap het niet.
Moet ik nou nog een kolom aanmaken met de codes?

Als ik in de verticaal zoeken functie aan wil maken mbv de wizard wordt me de volgende gegevens gevraagd:
• Zoekwaarde
• Tabelmatrix
• Kolomindexgetal
• Benaderen

Het is me nog niet geheel duidelijk, dat snap je. :o

Je kunt dit denk ik het best oplossen met een macro, iets als :

For Each Veld in Range("AF:AF")
If Veld.value = "tekst" Then
Veld.value = "andere tekst"
End If
Next Veld

Succes.

Laatst bewerkt:
Beste Ferdi,

Selecteer de kolom met de functies en klik op Data > Filter > Uitgebreid Filter. Dit geeft je de mogleijkheid alle unieke waarden die in die kolom voorkomen te kopiëren naar een andere plek op hetzelfde werkblad. Stel AA1:AA50
Daar kun je dan achter zetten waar SAL003, SAL013, SAl... moet komen te staan.
Vervolgens voeg je een kolom toe aan je tabel en gebruik je de functie zoals Hans123 dat aangeeft.
Zoekwaarde = de cel waarin de functie staat in jouw grote tabel
Tabelmatrix. Dat zijnde kolommen waarin je de zoekwaarde zoekt en de SAL... weergeeft. In mijn voorbeeld wordt dat AA1:AB50
Kolomindexgetal. Als je de zoekwaarde in de eerste kolom gevonden hebt, moet je de waarde uit de zoveelste kolom weergeven. In dit geval wordt dat een 2.
Benaderen zet je op 0 of ONWAAR omdat exact de gezochte waarde moet worden gevonden.
Ik maar eens in =VERT.ZOEKEN( en klik dan op help als je er niet uitkomt.

Succes,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan