• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functies SOM.ALS en SOMPRODUCT combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenWPM

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2008
hoi,

ik wil graag in 1 cel twee functies combineren. Ik wil een somproduct maken als de rij voldoet aan een criterium. Ik heb het zo geprobeerd:

Code:
=SOM.ALS(C3:C172;"ja";SOMPRODUCT(D3:D172;E3:E172;F3:F172;G3:G172))

maar dat werkt niet. Heeft iemand een idee om om het wel mogelijk te maken somproducten te maken met criteria??

Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeld wordt het een gok:
Code:
=SOMPRODUCT((C3:C172=F174)*(D3:D172)*(E3:E172)*(F3:F172)*(G3:G172))

Bekijk bijlage Format berekening noodzaak PB per functie JEMI.xlsx

hierbij het bestand.
De bedoeling is om in de oranje cellen een combi van SOM.ALS en SOMPRODUCT te maken op basis van de gegevens die in de gele cellen zijn ingevoerd. Doel is per 'categorie bescherming' een sommatie te maken van de uitkomsten van formule effect x waarschijnlijkheid x intensiteit x frequentie. De frequentie is per medewerker anders (kolomkoppen G1 t/m V1).

Dus in cel G2 komt alleen de sommatie van bovenstaande formule als er in het bereik G22:G191 bij categorie bescherming 'werkkleding' is ingevuld.

Wie o wie?

Laatst bewerkt:
jeroen, zomaar overal spaties toevoegen is niet handig.
dat maakt de formule ingewikkelder:
Code:
=SOMPRODUCT(--((SPATIES.WISSEN($C$24:$C$191))=SPATIES.WISSEN(D9))*$D$24:$D$191*$E$24:$E$191*$F$24:$F$191*$G$24:$G$191)
in het voorbeeld staat de formule in de C kolom

Bijlagen

hoi,

bedankt! Het probleem is hiermee opgelost.

Tja, die spaties... Ik help een collega met een bestand wat hij heeft opgebouwd... Sommige mensen gebruiken excel op een heel andere manier en zien dat soort dingen niet.

TOP!

hoi,

ik heb de status aangepast naar 'niet opgelost' want hoewel ik goed ben geholpen, heb ik nu een vervolgvraag:

Wat als ik niet het somproduct wil weergeven, maar het maximale product?

Dus in het bestand hierboven: De bedoeling is om in de oranje cellen een combi van SOM.ALS en SOMPRODUCT te maken op basis van de gegevens die in de gele cellen zijn ingevoerd. Doel is per 'categorie bescherming' nu de DE MAXIMALE SCORE van de uitkomsten van formule effect x waarschijnlijkheid x intensiteit x frequentie. De frequentie is per medewerker anders (kolomkoppen G1 t/m V1).

Wie o wie?

haha,

te laat; ik heb hem zelf opgelost. Ik zat met een formule te vervelen die niet werkte toen ik de tip kreeg af te sluiten met ctrl+shift+enter, en nu werkt het wel!

Code:
{=MAX((--((SPATIES.WISSEN($C$24:$C$191))=SPATIES.WISSEN($D2))*$D$24:$D$191*$E$24:$E$191*K$24:K$191))}

opgelost dus!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan