• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functioneren Nederlandse Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yourid94

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Beste forumgebruikers,

Ik heb een vraag over het functioneren van Excel 2013.
Ik heb voorheen bij een internationaal opererende onderneming een automatiseringsproject gedaan m.b.v. een Engelse excelversie.
Hierdoor heb ik het een en ander opgedaan aan ervaring wat uiteindelijk resulteerde in een behoorlijk complex maar werkend bestand.

Nu werk ik bij een Nederlandse onderneming die gebruik maakt van een Nederlandse excelversie.
Mijn collega en ik ondervinden beide geregeld problemen met formules.
Zo nu en dan komen we niet uit een probleem terwijl we toch zouden zweren dat onze invoer correct is.
Zeker gezien het feit dat sommige problemen nog niet half zo complex zouden moeten zijn als wat ik met de Engelse versie voor elkaar kreeg.

Weet iemand waar dit mee te maken kan hebben?
Ik maak wel onderscheid tussen Nederlandse en Engelse Excel, maar misschien heeft het ergens anders mee te maken?
Voorbeeldje; Mijn collega had laatst het probleem dat hij formules niet kon toepassen op een kolom met data (als in; 05-04-2013)
We hebben samen alles nagekeken en geprobeerd, cel-eigenschappen aangepast, google afgezocht, etc., maar we kwamen er gewoon niet uit.
Later bleek dat hij dit in een nieuwe sheet wel gewoon goed uitvoerde, maar dit zou toch niet nodig hoeven zijn?
Zelf heb ik ook problemen ondervonden met bijvoorbeeld meerdere ALS formules in elkaar, terwijl dit mij voorheen nooit echt problemen heeft opgeleverd.

Wie heeft het antwoord en nog beter hopelijk de oplossing?
Het zou enorm veel werk en ergernis kunnen besparen.

Alvast bedankt!

Gr, Youri

Klinkt mij als een vreemd probleem. De taal beïnvloed alleen de omschrijving van de functie zoals je die gebruikt in een worksheet. Maar onder de motorkap wordt een functieomschrijving van elke afwijkende taal weer omgezet naar het Engels. Een geneste ALS formule moet dus echt hetzelfde doen als een geneste IF formule...

Bij openen van Engelse bestanden in NL versie zou het inderdaad goed moeten gaan.

Bij overtypen van formules o.a. goed op letten dat de Engelse versie een komma gebruikt "=IF(<...>,<...>,<...>)" en de NL versie een punt-komma "=ALS(<...>;<...>;<...>)"

En houd er rekening mee dat landspecifieke zaken als datums door Excel niet consistent worden behandeld.

Hoi,
Welkom op dit forum:)
Helpt een Nederlandstalige LIP niet voor u?
mvg

Laatst bewerkt:
Concrete voorbeelden zijn welkom.

Ik heb zelf Excel 2013 NL en Engels. Mij is niet bekend dat er in de nederlandse versie minder mogelijk zou zijn dan in de engelse versie, wél dat er verschillen zijn en dat er een paar aandachtspunten zijn.

Normaliter maakt het niet uit of ik een bestand in de engelse of nederlandse versie van Excel open. Ik werk wél altijd met ; als scheidingsteken en de nederlandse internationale settings (voor datum).

Aandachspunten die mij bekend zijn:

- datum en tijdformaten. Ik vermijd zelf bijvoorbeeld het gebruik van de functies DATUMWAARDE en TIJDWAARDE, of ingetypte datumwaarden in formules.

- het gebruik van "TRUE" / "FALSE" of juist "WAAR" / "ONWAAR" in een macro.
(ik vermoed dat macro's, die formules met functies in cellen genereren, ook problemen kunnen opleveren).

- de functie CEL heeft als eerste argument een tekst, waarbij je kunt kiezen uit een lijst.
Deze is taalafhankelijk, maar wordt niet automatisch omgezet als je van taal wisselt.
Bijvoorbeeld het nederlandse CEL("Bestandsnaam") gaat fout als je dit in een engelse versie laadt (CELL("Bstandsnaam")).
Andersom wordt in het nederlands wél CEL("Filename") herkend.

Wanneer ik weer ergens op stuit zal ik het voorbeeld vermelden.
Ik melde me eigenlijk aan voor een andere vraag en toen dacht ik meteen... Ik zal dit ook eens navragen.

Voor nu in ieder geval bedankt allemaal!
Ik ben alweer iets wijzer.

Mvg, Youri

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan