Funktie DLookup werkt niet goed met Yes/No

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0136

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2013
Beste mensen,

Ik ben bezig om een dlookup-funktie te gebruiken om "No" te kunnen vinden in een tabel met "Yes/No" als gegevenstype en "Selectievakje" als besturingssysteem. Alleen lukt het mij alsmaar niet om dat doelwoord "No" te vinden in een kolom. "Yes" wordt wel gevonden, maar dat vind ik raar dat alleen bij deze wel lukt. Ik heb 3 onderstaande codes gebruikt, helaas zonder resultaat. Weten jullie wat het probleem is?

Met vriendelijke groet,

Code:
Private Sub Form_Load()
    With Me
        If DLookup("Approve", "tblValues", "Approve=No") Then
            MsgBox ("ALERT!")
        End If
end sub

Code:
Private Sub Form_Load()
    With Me
        If DLookup("[Approve]", "tblValues", "[Approve]=No") Then
            MsgBox ("ALERT!")
        End If
end sub

Code:
Private Sub Form_Load()
    With Me
        If DLookup("[Approve]", "tblValues", "Approve=No") Then
            MsgBox ("ALERT!")
        End If
end sub

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp weinig van je code; zoals hij hierboven staat gaat hij zowiezo altijd in de fout, omdat er geen End With regel is. Maar buiten dat: DLookup zoekt iets op, in een boolean veld is dat 0 of -1. Dat laat Access dan zien als Yes/No, True/False of On/Off. In alle gevallen schrijft Access: -1/0. Dus je kunt op die waarde testen, al werken de andere varianten ook.
Je If code test dus op de waarde die de Lookup vindt; het criterium in DLookup is dus overbodig. Want die check gebeurt verderop. Bovendien geldt: een criterium doe je op een veld, niet op een string. Ik zou het dus zo doen: EN zonder de With Me.
Code:
    If DLookup("[Approve]", "[tblValues]") = vbYes Then MsgBox "ALERT!"
Of zo:
Code:
    If DLookup("[Approve]", "[tblValues]") = -1 Then MsgBox "ALERT!"

Laatst bewerkt:
Hallo OctaFish,

Dank je voor je reaktie en een duidelijke uitleg! Wat betreft met "With Me" was ik het vergeten weg te halen. Bedankt dat je mij daarop aangewezen had. Ik heb je code toegepast en het werkt eindelijk goed! Bedankt! :D

Mvg,

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan