Fusiondrive in macbook pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwk97

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2013
Hallo allemaal,
Ik ben van plan binnenkort de opticaldrive in mijn MacBook pro (mid 2009 Intel core 2 duo) te vervangen voor een SSD en dan de originele hardeschijf samen met de SSD te gebruiken als fusiondrive. Dit idee had ik gelezen in de icreate (tijdschrift) en aangezien ik de opticaldrive toch nooit gebruikte en extra snelheid wel nodig was dacht ik waarom niet. Nu moest ik natuurlijk een SSD uitzoeken, mijn ogen vielen op de samsung 840 EVO 250gb en de Samsung 840 250gb (niet pro) graag wil ik jullie mening wat jullie denken welke ik moet kiezen. Andere merken mogen ook zolang het maar betrouwbaar is en rond 250gb. Alvast bedankt,
Rob

Laatst bewerkt:
De Evo is de opvolger van de gewone 840. Prima SSD.

Ik zou er geen fusiondrive van maken. Mocht 1 van de 2 schijven defect gaan, dan ben je alle data op beide schijven kwijt.
Wat fusiondrive namelijk doet is het volgende en dat vergelijk ik met een krant:
Een krant (de fusiondrive) staat vol met berichten. Deze berichten hebben een titel en het verhaal. De titel wordt op de SSD gezet en het verhaal wordt op de harde schijf gezet. Het zoeken naar de titel gaat supersnel en de inhoud daarvan laden duurt iets langer.
Mist de krant of de titel of het verhaal, dan weet jij niet waar het overgaat (zo ook de krant/fusiondrive). Hierdoor raakt het systeem in de war en zegt: zoek het maar uit, de data is niet meer terug te vinden (dit heb ik samen met collega's getest en er is echt niks werkend meer terug te halen).

Wat je beter kan doen is de SSD (op de plek van de huidige HD zetten, ivm snelheid de hdd caddy (kan geen sata 3 aan namelijk waardoor de schijf soms wegvalt) op de superdrive plek) gebruiken voor het OS en de programma's en de harde schijf in de hdd caddy op de plek van de superdrive en daar de documenten op zetten. Uiteraard zorg je er voor dat je een backup (automatisch) maakt met bijvoorbeeld Time Machine.

Wat ik hieruit begrijp is dat ik beter de originele HDD op de plek van de opticaldrive kan zetten en de SSD op de plek van de originele HDD. Ik wil dan alsnog een fusiondrive maken ondanks het verhoogde risico aangezien ik toch om de week een backup maak

Edit:
Ik heb nog een keer nagekeken zowel de opticaldrive bay als de gewone HDD bay zijn SATA 2 maakt het dan nog uit welke schijf waar moet?

Laatst bewerkt:
De SSD is sata 3. De hdd caddy's op de plek van de dvd speler werken niet altijd lekker met sata 3. Kans is aanwezig dat de ssd niet gezien wordt en soms weer wel.
advies is om de SSD op de plek van de hdd te zetten. Zijn maar een paar schroefjes extra losmaken.

Ik vraag me af waarom je een grote snele schijf (fusiondrive) voor nodig hebt? De inhoud van de bestanden zullen toch op de harde schijf terecht komen.

Om de week een backup maken is in mijn ogen erg weinig. Stel je voor je bent 1,5 week druk bezig met een belangrijk project. Deze staat alleen op je schijf omdat je de dag voor je de backup hebt gemaakt. Morgen moet je je project opleveren (waar je 60 uur druk aan gewerkt hebt) en vandaag crashed je schijf. Wat dan? Ga je in 1 dag die 60 uur in halen?

Oké dan plaat ik de HDD in de plek van de opticaldrive en de SSD in de plek van de HDD

En het risico durf ik wel te nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan