Fysiek geheugen loopt vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

michelw

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
11
Ik heb nu 9 maanden een laptop met Vista, en de laatste tijd (afgelopen drie maanden) zijn de prestaties van mijn computer minder en minder geworden. Bij het minste geringste loopt mijn fysieke geheugen vol. De basis, dus zonder ook maar iets opgestart, is een fysiek geheugen van 450MB. Als ik echter internet explorer opstart, zoals nu, loopt mijn fysieke geheugen al vol tot 650-750MB. Als ik een spelletje speel, zit het fysieke geheugen op 850MB, en ondanks dat ik 1 GB RAM heb, gaat-ie niet hoger dan 850MB. Daardoor laden textures in mijn spelletjes niet, de computer wordt enorm sloom enz. Terwijl in het begin dit spelletje vlekkenloos liep. Met mijn CPU is niets mis (eerlijk gezegd heb ik geen idee wat alles inhoud, ik hoop jullie wel :) ), die komt niet boven de 50%, en bij dat spelletje zit-ie zelfs vaak op maar 3%.
Ik dacht zelf aan een virus of spyware, maar McAffee, Avast!4, Spybot en SpyDoctor vinden allemaal niets. Hebben jullie ideeen wat het kan zijn?

Ik heb ondertussen zo genoeg van Vista, dat ik als ik geen oplossing weet te vinden maar mijn hele computer leeg ga halen, en een illegale versie van XP erop ga zetten, in plaats van de legale versie van Vista die ik er nu op heb. Waarom heb ik honderden euro's uitgegeven voor een besturingsprogramma dat niet werkt? Ik heb namelijk niet alleen een probleem met het fysieke geheugen, maar Windows Media Player stottert telkens op het eind van een nummer (bijv. 10 seconden voor het einde, maar het wisselt per keer dat ik het programma opstart waar die precies stottert, bij alle nummers stottert ie wel op hetzelfde punt, terwijl zowel mijn CPU als fysieke geheugen lang niet vol zitten), mijn zoekfunctie werkt niet: hij vindt niets, mijn internet werkt niet (heb ik ook hier gepost), mijn spelletjes werken niet, BSPlayer werkt soms niet, eigenlijk het enige wat wel werkt zoals het hoort, is Microsoft Office en utorrent, hoewel utorrent in het verleden ook problemen gaf.
 
sorry dat ik het zeg maar 1gb ram is wel echt aan de te mine kant vista draai wel,
maar met 2gb zal alles veel better gaan,
ik zelf draai op ultimate en moet zegen dat ik totaal geen problemen ondervind.
kijk eens wat er allemaal mee opstart via msconfig commando.
ook dat media player stoter can aan een niet goed werkende codec legen.
beste is klite codec pack te gebruiken ik weet teminste dat deze werkt hier,
misschien werkt het dan ook better voor jou.
heb je misschien ook met de hand je virtual geheugen aangepast ?
zo ja zet deze dan even terug op systeem beheer virtal geheugen en probeer het dan,
nog eens een keer.
eens schijf onderhoud en defrag doet soms ook wonderen.
 
Dank je voor je antwoord. Ik heb K-lite codec pack geinstalleerd, maar die geeft bij mij wel problemen met BS player: hij laadt soms geen codecs, waardoor ik eerst VLC moet opstarten, en dan werkt BS player pas (want bij VLC laadt hij wel altijd de codecs, maar VLC is niet zo stabiel op mijn systeem). Misschien moet ik die codecs eens opnieuw installeren, bedankt voor de tip.

Ik heb gisteren gedefragmenteerd, heeft niets geholpen. Wat is schijfonderhoud? Is dat hetzelfde als schijfopruiming? Want dat doe ik ook regelmatig.

Mijn opstartprogramma's zijn:
Windows defender (firewall)
synaptics pointing device (muis)
Java(TM) platform SE6
C-Major Audio (geluid)
ATICCC (grafische kaart)
Macrovision FLEXnet Connect (2x)
ThrustTSR (programma voor mijn joystick)
avast! Antivirus
ISTray (is van spydoctor, ga ik uitzetten, maar zet zichzelf weer automatisch aan :S )
Digital Line Detection
Besturingssysteem Microsoft Windows

Hier mag toch niets van weg?

Geen idee hoe je je virtuele geheugen kan aanpassen, ik heb wel een keer zitten tweaken voor een spelletje waarbij ik allemaal dingen heb gedaan waarvan ik niet weet wat het doet, maar anderen zeiden dat het hielp. Waar kan je je virtuele geheugen aanpassen?

1 gb is inderdaad wel weinig, maar toen ik mijn computer aanschafte, zeiden ze dat vista op 256MB goed draaide, en 2 gb was toen behoorlijk duurder (iets van 80 euro), aangezien 1 gb in de aanbieding was. Aangezien ik een laptop heb, kan ik niet zomaar 1 gb erbij doen toch?
 
Ondertussen zijn we twee weken verder, en ik kreeg een herinnering met de vraag of mijn probleem opgelost was. Dat is het niet. Ik heb mijn computer volledig geformatteerd, en alles opnieuw geinstalleerd, hetgeen een deel van mijn problemen heeft opgelost.
BSPlayer bleek te liggen aan de menu-vensters van Microsoft: ik vond ergens op internet dat je de Aero Glass Transparency Effect moet uitzetten, en dat heeft geholpen.
Windows Media Player heb ik vervangen door WinAmp, en dat programma werkt prima.
De zoekfunctie werkt nog steeds niet.
Internet werkt nu wel goed, geen idee wat de oorzaak was. Het enige wat ik hierover had gevonden op internet was de drivers opnieuw installeren, en dat heb ik dan ook gedaan, dus misschien was dat de oplossing voor mij. Maar ik heb zoveel gedaan dat het ook wat anders geweest kan zijn.
Mijn fysieke geheugen zit momenteel iets minder vol, maar nog steeds niet zoals het in het begin was: 600MB met alleen internet open. Dit was eerst iets van 400MB

Ik moet zeggen, ben wel een beetje teleurgesteld in dit forum, aangezien ik van tevoren had gehoord dat hier alle problemen werden opgelost. Maar ik heb hier 1 antwoord gehad wat me niets heeft verder geholpen.
 
Het juiste antwoord is over het geheugen is toch echt wel gegeven hoor!

1Gb ram is gewoon te weinig voor Vista en helemaal op aan laptop. Immers, van die 1Gb wordt ook nog een een (groot) gedeelte afgesnoept door de onbaord-videochip. En dan blijft er voor Vista gewoon te weinig RAM over.

Het probleem ligt dus niet bij Vista, maar bij de leverancier van een laptop die niet voldoet aan de Vista specificaties
 
Zoals ik dus al in mijn vorige reply schreef: mijn fysieke geheugen was eerst 400MB, nu 600MB vol als ik alleen internet aan heb. Als ik 1GB RAM erbij koop, gaat het dan terug naar 400MB? Ik denk het niet.

Gaat mijn zoekfunctie werken met meer RAM? Ik denk het ook niet.

Het is leuk om te zeggen dat er meer RAM nodig is, maar 1) dit is bij mijn laptop niet mogelijk, 2) mijn vragen zijn wat specifieker dan moet ik meer RAM kopen, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Het probleem is misschien dan te weinig RAM, dat is niet de reden waarom mijn fysieke geheugen opeens voller zit dan eerst.
 
Dan niet.....

Succes verder met zoeken naar een oplossing!
 
Zet hem eens op Door het systeem beheerde grootte, klik op Instellen, dan een aantal keer OK, en opnieuw opstarten.
 
Ik heb ervaring met 1 GB en Vista en voor normaal werk is dat geen probleem.
Overigens is het normaal dat Vista veel fysiek inneemt: bij mij zit 'ie na opstarten al op 40% en met een beetje werken gaat ie al snel richting de 70%.
Dit vertraagd overigens totaal niet maar heeft te maken met het cache gebeuren.

Zelf heb ik de volgende vraag gesteld:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=339916

Zoals je ziet kom ik in geen enkel scherm onder de 55% uit. Tenzij je er last van hebt zou ik me hier echt geen zorgen over maken.
 
Hallowz,

Ik had vroeger volgende specs in mijn desktop PC :

Ahtlon 64 3000+ 1.7GHz
1GB geheugen
750GB HDD
PSU 700watt
ATI X800GT 256Mb
Vista Ultimate 64x

Eerst en vooral mijn PC werdt vooral traag nadat ik een paar keer mijn pc had afgezet en terug opgestart dit doordat die System restore points enorm veel geheugen en diskspace inpakke. (Dit maak je terug goed door schuifopruiming en dan tweede tabblad en restor points kuisen meestal is pc terug vinniger daarna.) Enfin doe dit alleen maar als je weet dat je geen spam virusses en spyware of malware hebt.

Ook een laptop die je krijgt van de fabrikant hoe stom ook het eerste wat je normaal moet doen is een format C meestal zetten zij er een hoop rompslomp op. Hierbij wil ik ook zeggen dat er operating systems te downloaden zijn zoals Black editions van vista waar alles al uitgeschakeld is. Welgoed kijken of er niets tussen zit dat je nodig hebt. meestal kun je die dan met services terug actief maken.

ik geloof dat het probleem ligt aan oftwel u schijf die minstens 50GB vrije ruimte nodig heeft ... maar het probleem ligt vooral aan te weinig geheugen ook 2GB bespaart u al dat kuiswerk.

Ook een oplossing is u pc als hij dan eenmaal gekuist is sluit hij dan zo weinig mogelijk af . ik moest elke week zeker nekeer kuisen (Schijfopruiming, CCleaner, AMD FUSION en historiek internet explorer nog kuisen manually, Ccleaner opstart is een beetje als msconfig alleen laat hij zien wat relevant is daar kun je het onbekende uithalen.)

Ook check een keer met malwarebytes of je geen malware hebt.

Ook sommige kiezen voor mozilla firefox mijn mening is simpel waarom een tweede browser downen terwijl je 1 hebt die goed functioneert als je de add ins uitschakeld is die IE veel rapper al mozilla maar veel weten niet hoe je ze uitzet.

BTW internet explorer heeft in zijn registery een tijd , deze tijd wordt gebruikt om u pagina te laten zien je kan kiezen van het begin maar deze is ingesteld zodanig dat je pagina er ineens op flopt wat bij mozilla dan weer niet is en je toch moet wachten omdat alles nog niet binne is .

C:\Users\Username\AppData\

Hieronder staan drie folderkes delete daar eens alles wat je ooit uninstalled hebt en dit zou goed zijn voor minder rommel en meer diskspace. Doe ook eens een performance reliabilty test in vista zelf die zegt u wat u pc eventueel mankeert.

Als dit echt niet lukt tjah doe een keer een format is hij dan nog niet sneller. dan denk dat je je een illusie hebt gemaakt. Is hij sneller dan is er mss iets op de pc geinstalleerd dat conflicten geeft ma aangezien ik daar niet kan achter zoeken.

Aja nog iets je kan proberen READYBOOST een USB stick van een 1 a 2GB te gebruiken om je geheugen aan te lengen het probleem hiervan is als de stick te traag is dan kunnen je films wel meer sotteren maar de spellekes gaan rapper. maar ik ben wel benieuwd welk systeem je hebt voor ik vroegtijdig conclusies trek. Je films kunnen ook traag afspelen of stotteren door een slechte VGA kaart met te wenig geheugen. (ripz van 750mb zouden moeten lukken , tis pas als je DVD of Blu ray bekijkt dat hij kan stotteren)

Het kan ook zijn dat je teveel overlays gebruikt standaard of teveel functies in de codecs op high hebt staan als je begrijpt wat ik bedoel.


Hoop dat je er iets mee bent


Greetz,

Crikke
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan