Gaag jouw mening over Crossfire

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarnixICT

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Goedenavond mensen,

Ik ben mijzelf al een klein beetje aan het oriënteren op een nieuwe pc. Deze wil ik samenstellen (heb eerst medion en dell gehad).

Ik ben al veel wezen kijken bij tweakers best buy guide en daar hebben ze het over twee Sapphire HD6950 (2GB) kaarten in crossfire.

Opzich ziet dat er goed uit, maar ik heb zelf nooit ervaring gehad met crossfire of SLI.

Hoe kan ik een beeld vormen van crossfire/SLI: Dat games zoals GTA4 één video kaart zien met 4GB geheugen?
En, werkt crossfire wel soepel? Is het aan te raden of zou je eerder zeggen dat een kaart van 2gigabyte al genoeg is om een paar jaar te gamen?

Alvast bedankt!

PR3M1UM

crossfire combineerd grafisch vermogen niet het geheugen. Is eigenlijk ook niet interessant tenzij je meerdere monitoren aanstuurt.

Overigens is twee 6950 wel erg veel grafisch vermogen. ik heb zelf 2x 6870 en ik draai momenteel Deus Ex:HR op alles max settings met 49 FPS. tenzij je een 2600x scherm hebt of van plan bent om met meerdere monitoren de spelen, gaat twee maal 6950 je weinig meer brengen voor het geld.

Crossfire werkt niet altijd vlekkeloos (SLi overigens ook niet). Zelfs met nieuwe spellen blijkt keer op keer dat developers niet getest hebben met CF/SLI en kan dus soms een paar weken duren voordat je fatsoenlijk kunt spelen. Het wordt wel beter en steeds vaker werkt alles gewoon uit of the box.

Ondersteuning is inderdaad niet geweldig en sommige spellen zullen nooit echt lekker werken. Ik heb zelf anderhalf jaar 2 Nvidia 9800GTX kaarten in SLI gehad, hardstikke leuk om te zien, en lekker om mee te patsen, maar het duurde bij een nieuwe game gewoon best lang voordat de bugs en glitches voor SLI opstellingen verholpen waren, zelfde verhaal geld voor Crossfire.

Het eigenlijke doel van zo'n opstelling is, dat je een pc koopt met een stevige videokaart, en een moederbord dat de mogelijkheid heeft tot SLI en/of Crossfire, als dan na verloop van tijd een enkele kaart niet meer voldoende is om lekker vloeiend te spelen, dat de prijzen van die videokaart dan gedaald zijn en je er een 2e bij kunt prikken. Maar een hoop mensen snappen dat tegenwoordig niet en gooien er puur voor de patsfactor 2 kaarten in, wat ik ook gedaan heb, en ik ben al lang blij dat ik nu terug ben gestapt op een enkele kaart, die in z'n eentje zelfs bijna even snel is ook :)

Het is daarbij ook afhankelijk van het spel of er ondersteuning voor is, het spel zal dan zonder problemen werken, maar als het spel niet geoptimaliseerd is voor 2 videokaarten, doet die 2e kaart gewoon niets en heb je daar dus niets aan

Dat is afhankelijk van prijs/qualiteit ook en of je top kaarten gebruikt. In mijn geval zaten er geen goede kaarten in de 300 euro range. Dus heb ik twee maal 6870 genomen, die grafisch een stuk sterker zijn dan een enkele 6970 (die in de tijd nog 350-400 euro kostte). Je ziet dat dat vanzelf weer wordt rechtgetrokken. De 6870's zijn duurder geworden, de 6970's goedkoper.

Ik had hiervoor 2 5750's geflashed naar 5770's. 180 euro voor de performance van een 5870 van ruim €300. Sinds de 9800 tijd is het wel veel verbeterd, maar is nog niet altijd perfect. Als je CF echter combineert met sub-top kaarten kun je soms wel heel mooie resultaten halen voor relatief weinig geld.

Mijn 9800's draaide ik nog tot juli vorig jaar, dus de drivers voor SLI waren ook toen al wel redelijk vergevorderd. Verder ben ik het met je eens :)

Een van 9800GTX's ging kapot, heb ik voor 2 tientjes door verkocht, diegene heeft de oven truc toegepast en die werkt nu weer, de andere 9800GTX draait nu nog altijd in m'n test systeem

Mijn 9800's draaide ik nog tot juli vorig jaar

Ik refereerde hier ook naar de techniek. De huidige kaarten zijn beter in staat om, samen met de driver software, keuzes te maken over het gebruik van de kaarten. Hierdoor komt het minder vaak voor dat je extreme situaties krijgt waar nieuwe games helemaal niet meer werken of het extreem lang duurd voordat er een werkend profiel is.

Tenminste dat is tegenwoordig zo voor ATI. NVIDIA was lange tijd een stuk conservatiever en hun weigering om SLI toe te staan op de meeste moederborden heeft ook niet echt geholpen in de ontwikkeling.

Hardstikke bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik gewoon een HD6970 in mijn nieuwe systeem ga gooien en misschien over een paar jaar er een bij prikken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan