Game-Pc €500,-

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maqs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Maqs

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2011
Beste Helpmij'ers,

Al een tijdje zit ik met een (Game) Pc die het niet meer zo goed doet. De Hardware erin is redelijk, alleen over de koeling valt nog veel te zeggen. Ik zal eerst even vertellen wat ik heb (Inclusief linkjes):
-Antec NSK4480,Zilver, zwart [Kast]
-MSI P6N SLI Platinum [Moederbord]
-Intel Core 2 Duo E8500 / 3.16 GHz - LGA775 Socket [Processor]
-Asus EAH3850/G/HTDI/256M,256MB, GDDR3, PCI Express x16 [Videokaart]
-Kingston KVR667D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667MHz [RAM geheugen]
-Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II [HDD]
-Een DVD/CD-speler/brander van LG.

Nu is het zo dat ik van gamen hou, maar op de een of andere manier wordt mijn kast te warm. Met SpeedFan krijg ik een globaal beeld van de temperaturen in mijn kast, en de spellen die ik dan aan het spelen ben (Call of Duty voor namelijk) krijgen dan welbekende lags. Het zetten van een grote ventilator tegen mijn open kast helpt, en dat is dus ook het enige wat ik kan doen.

Nu wil ik dus een nieuwe kast kopen, ik zat zelf te denken aan de Cooler Master CM 690 II Advanced. [Klik]
Dit wilde ik niet doen voordat ik zeker wist dat dit mijn probleem zou oplossen, en daarom ben ik dus hier. Ik heb een aantal vragen:
-Stel je voor dat je mijn (uit 2007 gedateerde) pc had, wat zou je sowieso veranderen, en wat zou kunnen blijven (binnen een bedrag van ongeveer €500,-)?
-Is de kast die ik als optie gaf (deze) een goede optie?
-Ik wil zelf mijn kast en de rest van de componenten goed onderhouden en ik ben er niet echt een kei in, nog tips?

Heel erg bedankt alvast! De vorige keer dat ik hier een vraag heb gepost is dat heel goed en snel opgelost dus ik hoop dat dat weer gebeurd!

Met vriendelijke groet,

Maqs!

Welkom bij de Helpmij!

De vorige keer dat ik hier een vraag heb gepost is dat heel goed en snel opgelost dus ik hoop dat dat weer gebeurd!
Ehh, hierboven is je eerste posting (onder je huidige naam)

Koop bijv. deze videokaart,
een 2 GB identiek geheugenreepje erbij : Klik
een goede kast : jouw eigen keuze is : Klik (eigenlijk nog beter is een big tower)
koop er nog 2 fans bij (tientje of twee per stuk) en je bent kwijt :

om en nabij de € 375,-- en je kan er weer even tegen.

Onderhoudstip : koop iig een bigtower kast.
Dat heeft 2 grote voordelen :

- de airflow en dus de koeling zal beter zijn en
- voor het stofvrij maken van het e.e.a. kan je overal veel beter bij dan in een volgepropte small, of mediumtower.

Laatst bewerkt:
je geheugen upgraden, een snellere videokaart, en een coolermaster gladiator 600.

@royb3 :
ik denk dat een kwalitatieve geheugen upgrade qua snelheid weinig snelheidswinst zal opleveren, een kwantitatieve upgrade zal daarentegen m.i. wél een slok op een borrel schelen.

Laatst bewerkt:
imho niet zo'n dure kast hou het op een Coolermaster elite 330 of 430 hou je meer geld over voor je upgrade
en wat ook wel handig om te weten is hoeveel wattage en welk merk je voeding heeft/is

imho niet zo'n dure kast hou het op een Coolermaster elite 330 of 430 hou je meer geld over voor je upgrade
en wat ook wel handig om te weten is hoeveel wattage en welk merk je voeding heeft/is

Die zit al bij de kast die is 380w ;)

@gast0225

Ik heb inderdaad onder een andere User Name een vraag gepost (le Max).
De videokaart ziet er goed uit! Ik was inderdaad al van plan om een nieuwe te kopen!
Dan had ik nog een vraag, is het dat je me die midtower laat zien voor de kosten? Want je raad me wel een hightower aan, maar geeft geen link naar een mogelijke keuze.

@royb3

Ik dacht altijd dat geheugen voor altijd goed was, maar niet dus. Zoals gast0225 al zegt, dan moet ik er dus meer geheugen in doen.

@firest0rm

Daar heb je gelijk in, ik wil graag zoveel mogelijk tips over een goede kast. En zoals lord4163 al zei, die voeding zit in de kast van Antec zit een voeding van 380W, maar weet wel dat ik al 4 jaar met deze kast doe, en misschien dat het dan slijt o.i.d. ? Zelf heb ik er niet zoveel verstand van, daarom ben ik hier ook.

@mrmusic

Toch blijkt het dat mijn spellen gaan haperen als ik een tijd speel, waarna de temperaturen in mijn kast dus hoog zijn opgelopen. Het laggen kan verholpen worden door een grote fan tegen mijn kast aan te zetten die alles zowat wegblaast, en daaruit concludeer ik dus dat mijn kast niet genoeg koelt.

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ga zeker even rondkijken hoe en wat!

Geloof mij, ligt echt NIET aan je kast, zonde van het geld om een andere te kopen

Dan ga ik eerst een videokaart kopen, en kijken of het probleem dan verholpen is. Bedankt in ieder geval

Als je dat doet (een 'zwaardere' videokaart kopen) dan zal de temp in de kast mogelijk alleen maar hoger worden.
De behuizing is idd. niet de óórzaak van het hitteprobleem, maar (te) weinig koeling wel (zoals je zelf al aangeeft wanneer je meer koelt gaat het goed)

In die zin is een bigtower in samenhang met veel koelers (stuk of 4 a 5) sowieso 'koeler' dan elke behuizing die kleiner is en waar mogelijk minder dan 4 koelers in passen.

E.e.a. valt en staat met de hoeveelheid warmte die de componenten procduceren en hoe stressed je bepaalde componenten laat zijn.

Toch zou ik om te beginnen wel eens de echte temperaturen weten van de diverse onderdelen.
"Behoorlijk warm" volgens Speedfan zegt me eigenlijk niet zo heel veel.

Plaats de temps eens hier, en dan gemeten met b.v. het gratis Speccy: http://www.piriform.com/speccy

Die lag kan ook best een andere oorzaak hebben, zo is de HD3850 nou niet echt een lekkere game kaart, dus als die te hard moet werken voor wat je wilt bereiken, zou dat best de oorzaak kunnen zijn. En ja, dan wordt die kaart inderdaad heel warm.

Oke ik heb even een testje gedaan, totdat het spelen met lag echt vervelend begon te worden en dit zijn de resultaten:
CPU:
Normaal - 49 graden
Ingame - 70 graden
Videokaart:
Normaal - 52
Ingame - 75
Moederbord:
Normaal - 48 graden
Ingame - 70 graden

Onder 'Normaal' heb ik verstaan als de pc gewoon aanstaat, en dat ik er verder niks mee doe.

Hopelijk heb ik jullie mee geholpen. Misschien word het weer eens tijd voor een schoonmaak in mijn pc!

De processor behoort niet 70 graden warm te worden. Te heet dus.
Videokaart is 'koud' m..i iets te warm (graad of 10) en stressed is het een vrij normale waarde.
Moederbord is bij 'normaal' een graad of 10 tot 20 te warm en stressed slaat het echt nergens nergens op die waarde, die moet zeker 20 graden koeler.

Stof weghalen is idd. een goed iets om mee te beginnen.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor alle hulp! Het bleek niet mijn kast te zijn, maar wel de temperaturen die te hoog waren.
Ik had meneer S. Tof een beetje onderschat, en na een kleine schoonmaakbeurt komen de temperaturen van het moederbord en processor niet boven de 42 graden!

Toch wil ik mijn systeem een beetje gaan upgraden en ik denk dat ik dan ga beginnen met mijn videokaart. De CPU die ik heb is goed, het moederbord is goed en kast dus blijkbaar ook. Toch overweeg ik nog om een grotere/andere kast te kopen.

Zoals ik al schreef heb je (behoudens de plaats die een bigtower inneemt) alleen maar gemak van een grote kast : betere airflow en goede bereikbaarheid bij schoonmaakacties.

Edoch, een miditower die een beetje netjes wordt voorzien van hardware en v.v. goede koelers zou, (zie bericht van mrmusic m.b.t. tot jouw huidige kast) ook afdoende moeten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan