Game PC doet traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrjelle88

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Goede middag,

Mijn game PC is erg traag, en is dat altijd al geweest. Nu begin ik me er heel erg aan te ergeren. Zo'n beetje iedereen uit mijn clan en al mijn vrienden kunnen bf3 in ongeveer 30 seconden starten, bij mij duurt dat 2.15 minuten. Bovendien kan ik maximaal op medium graphics spelen. Nu wil ik weten welk onderdeel (dat neem ik aan, maar misschien moet ik zeggen welke onderdelen) mijn PC zo vertragen. Ik heb de volgende hardware:

• ASUS M5A78L LE moederbord
  • AMD FX-4100 'black edition' processor op 4ghz
  • GEIL CL9-9-9 DDR3 1600 geheugen, 1x4gb
  • AMD Radeon HD 6850 van club 3D
  • Western digital caviar blue 7200 RPM harde schijf

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welk onderdeel of welke onderdelen ik moet vervangen voor een snellere PC.

Alvast bedankt,
Jelle

volgens mij is dat normaal dat bf3 niet op de max zit,
ik heb bf3 op 1hdd staan en verder niks dus geen windows en dat duurt ook al een minuut
dat je bf3 niet op ultra kan draaien is dat je minimaal een hd6950 moet hebben om hem op z'n max te kunen draaien.
daarvoor heb ik hem oc naar de 6970 via een biosupdate.
de amd phenom is wel een stuk sneller en goedkoper dan de fx4100 maar daar licht het niet aan.

je kan ook wat via je sofware je pc sneller maken en bf3 op een 2e interne hardeschijf zetten

ik zal je kunnen helpen om hem softwarematig sneller te maken

kenny

Het laden ligt puur aan je harde schijf.
bv bij mij draait alles op SSD. ik heb er 1 voor OS / meest gebruikte proggies en nog een SSD puur voor games.
Voorheen stonden de games ook op een normale HD en moest BF3 ook tergend lang laden. Nu op een SSD is dat net 10 sec.

Met de 6850 zul je de game idd niet op max kunnen draaien. Missschien een 2de in crosfire?
Scheelt veel.
Hier op een enkele GTX570 schommelde de fps tussen de 45-65
Met de 2de GTX570 in sli sprong het gelijk naar 85-120.

Tevens is 4GB niet heel erg ruim voor een game zoals BF3, misschien ook een optie om een balkje van 4GB erbij te prikken.

Tevens is 4GB niet heel erg ruim voor een game zoals BF3, misschien ook een optie om een balkje van 4GB erbij te prikken.

4 gig is genoeg om bf3 te spelen omdat hij bij mij 1gig van m'n videokaart zelf trekt en 1.2 gig van m'n werkgeheugen,

dus alles bij elkaar zonder videokaart met windows: 2.5 gig

Als ik windows sloom niet zo erg vind en alleen het starten van bf3 sneller wil, heb ik dan genoeg aan een 60 gb ssd waar ik bf3 en een aantal andere games in de toekomst op zet? Of blijft het dan traag gaan omdat windows nog op een harde schijf staat? En heeft de videokaart totaal geen invloed op de laadsnelheid of moet ik die ook vervangen om sneller te laden?

Ik zeg ook niet dat het niet genoeg is, alleen dat het krap aan is.
Hier zit ik in game rond de 20/21% van m'n geheugen dat is ongeveer 3 - 3,3GB aangezien ik 16GB heb.
Met bv 8GB heb je meer ruimte om details ect. te laden / wegschrijven.

4GB extra is een leuke upgrade. bv 4GB ddr3 1600 cl 9 kost ongeveer 20,- Het verschil zul je merken.
Ik weet niet waarom je de GPU geheugen aanhaalt, dit staat compleet los van je werkgeheugen.

Om de laadtijden te verbeteren kan jelle bv ook een ssd pakken, deze kosten tegenwoordig niet al te veel meer.
Voor bv 52,- heb je een crucial M4 60GB (Of tik een 2de hands op de kop.)

Daarnaast is de 6850 niet echt een top kaart. Goed genoeg voor medium settings, maar voor max heb je een zwaardere nodig.
Ik check net even z'n mobo, maar crosfire zit er niet in met 1 graka slot.

Dus in het kort heeft TS 3 opties of combo's :)

- 1) SSD om de laadtijden van BF3 de kop te drukken (misschien zelfs 2 => één losse voor OS en één losse voor games)
- 2) Stickje van 4GB extra => meer ruimte en het geheugen gaat dan tevens in dual channel draaien, wat het nu niet doet.
- 3) Zwaardere Graka, zodat de settings ingame omhoog kunnen.
Let op dat je voeding het wel aan kan (!)

De graka kan ook iets overgeklokt worden voor betere resultaten, kan misschien 10% schelen.

Edit: hierboven :)

Als je BF3 op een enkele SSD zet zal BF3 snel laden (tevens al de spellen die je erop zet)
Gebruik in windows blijft het zelfde.

Videokaart heeft geen invloed op het laden van het spel. Alleen op je game detail / performance.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik ga er denk ik eerst eens een SSD in zetten en wat extra geheugen, dan kan ik altijd verder zien of ik een goede grafische kaart koop.

Is het slim om windows en bf3 beide op een ssd te hebben terwijl de rest van de programma' s op een harde schijf staan? En past dat op een 60gb ssd? En ik wil graag bestellen bij mycom, maar daar hebben ze de M4 niet in 60gb. Zit er echt veel verschil tussen ssd's waardoor ik die moet nemen?

Laatst bewerkt:
Ja er zijn wel wat verschillen (zoals snelheden en controller), ga voor een vertex 4 of een samsung 830 series.

Als je windows + bf3 op 1 SSD wilt zetten is 60GB vrij krap.
60 GB SSD is niet helemaal 60GB, je hebt iets van 55 gb beschikbaar

BF3 + DLC's tikt al de 25GB aan, windows zelf ook een GB of 15.
Als je dan een 60GB ssd wilt, zul je iets moeten "tweaken" zoals slaapstand / hibernate uitzetten, wisselbestand uit.
Anders gaat het niet passen.

Hibernate reserveert ruimte op je SSD die even groot is als je werkgeheugen. In jou geval nu nog 4GB
Je wisselbestand staat meestal ook op een paar GB.

Dan kun je bv een 128GB pakken en dan 2 partietes (C:\ en D:\) maken. 1 voor je windows en 1 voor games.
Dan houd je alles gescheiden en kun je bv windows herinstaleren zonder de data op de 2de partitie te verliezen.

M'n huidige setup is ongeveer het zelfde wat jij wilt, kwa Opslag dan.
één SSD 60GB voor windows / één SSD 60GB voor spul wat je snel wilt laden (games programma's ect.)
en een normale 1TB hD voor opslag en wat programma's waar snelheid er niet toe doen.

Maar ipv 2 SSD's kun je een grotere opsplitsen.
Bv. met die crucial van 128GB ben je klaar. :) heb je een snelle windows en kun je games snel laden.
Ik zou gelijk een SATA 3 nemen, wat tegenwoordig bijna de enige optie is.
Mocht je in de toekomst bv een mobo nemen met SATA3 poorten, dan heb je in ieder geval al een Sata3 SSD ;)

Je mobo heeft geen sata3 (6Gbits) maar dat maakt niets uit. SATA3 is backwards compatible en draait gewoon op SATA2 (3Gbits).
(Alleen dan op sata2 snelheid) en dat is nog steeds rete snel :P

Laatst bewerkt:
Bv. met die crucial van 128GB ben je klaar. :) heb je een snelle windows en kun je games snel laden.

Subplayer52
Ja er zijn wel wat verschillen (zoals snelheden en controller), ga voor een vertex 4 of een samsung 830 series.

Welke moet ik nou nemen? Iedereen zegt iets anders.. :confused:

Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen ervaring.

In het begin waren er wat problemen met de sandforce controller, die nu vrijwel opgelost zijn.
Zelf draai ik al een geruime tijd (2 jaar) op een SSD met Sandforce controller en heb nooit problemen gehad.
Tegenwoordig draait er veel op marvel controllers of verbeterde sandforce hier hoef je eigenljk geen rekening mee te houden.

De Crucial serie heeft zich al bewezen als betrouwbare SSD er zijn vele positieve reviews en goede benchmarks.
Een goede ssd voor niet al te veel geld. Een "veilige" keuze :)

Samsung is ook erg goed, maar is wat prijziger.

Deze Crucial hebben ze ook bij my-com, waar je al naartoe wilde.
http://tweakers.net/pricewatch/282241/crucial-m4-ct128m4ssd2-128gb.html

De prijzen bij mycom zijn als volgt:

-Crucial M4 128 GB voor 94 euro
-OCZ vertex 4 128GB voor 105 euro
-Samsung 830 series basic kit 128GB voor 89 euro.

De samsung is dus juist goedkoper, tenzij ik de desktop KIT versie moet hebben. Weet iemand het verschil tussen de basic KIT en desktop KIT?
Ik kan dus gewoon een van de drie kopen en dan zit ik altijd goed omdat er naast de prijs tegenwoordig niet veel verschil meer in zit? (in de controller enzo)

)wja inderdaad goedkoper, laatste keer toen ik het checkte waren ze nog duurder :)
Dan gewoon de Samsung pakken en de extra centenin je zak steken.
De Samsung is tevens ook sneller met schrijven.

Basic kit zal wel een kale SSD zijn, desktop kit zal wel een 3,5 / 2,5 houder hebben, zodat je die gewoon in je 3,5 bay kan monteren,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan