Game pc samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieckb

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2015
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe game pc omdat mijn oude laptop niks meer aan kan.
Ik heb zelf wat onderdelen samengesteld maar ik weet niet 100% zeker of dit allemaal goed werkt en of het misschien beter kan voor dezelfde prijs.

Wat ik wil doen met de pc is vooral gamen (gta 5, battlefield 4/hardline), video editen en streamen. De games die ik speel op Ultra/60fps en de pc moet ook wel een lange tijd mee gaan dat ik nog de nieuwste games kan spelen. Ook wil ik de pc thuis kunnen gebruiken voor mijn opleiding: Applicatie ontwikkelaar.

Momenteel heb ik het volgende:
GPU: GigaByte GV-N970 G1 GAMING-4GD
CPU: Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz
RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz
MB: ASRock B85M Pro4
HDD: Seagate Barracuda ST1000DM003
SSD: Samsung 850 EVO 120GB
Case: Cooler Master N300
Voeding: Sea Sonic S12II-520 Bronze

Scherm: BenQ GL2450

Wat ik zelf al heb"
- een muis
- een usb dvd reader
- Een usb microfoon

Ook laat ik de pc assembleren. Ik hoorde al dat het vrij makkelijk is met tutorials maar toch neem ik liever het zekere voor het onzekere :)

En ik wil de pc bij Azerty bestellen aangezien dit de meest bekende (en betrouwbare) winkel van Nederland is die dit doet zover ik weet:
https://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B683532%5D=1&product%5B452330%5D=1&product%5B478347%5D=1&product%5B624194%5D=1&product%5B794624%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B477529%5D=1&product%5B624119%5D=1&product%5B280735%5D=1&product%5B732681%5D=1

Het budget mag eigenlijk niet echt hoger liggen dan wat ik nu heb aangezien dit incl verzendkosten ook al aan de €1150 komt.

De SSD is misschien wat aan de kleine kant maar die zorgt eigenlijk alleen voor iets snellere laadtijd. En in de toekomst is het makkelijk om een 2e SSD erin te zetten. Dan steek ik liever wat meer geld in de videokaart die niet zo makkelijk te vervangen is. (tenzij je deze videokaart eruit wil halen en weer 300+ euro wilt spenderen aan een nieuwe :P).

Verder had ik nog een vraagje over de windows instalatie. Hoe gaat deze instalatie in zijn werk? Ook omdat ik een usb dvd reader heb. Maar ik weet niet of deze werkt als er nog geen windows is geinstaleerd.

Alvast bedankt voor de hulp,

Laatst bewerkt:
Hallo Nieckb!

Allereerst welkom bij Helpmij!!

Ik zal gelijk even een paar tipjes geven:
1) Koop een Western Digital harde schijf; die zijn over het algemeen wat betrouwbaarder!
2) Als je budget dat toelaat koop dan ook een CPU koeler (bijvoorbeeld DEZE; die zijn namelijk een stuk stiller dan de intel boxed koeler :)
3) DIT RAM is beter; en het scheelt qua prijs niet veel

En vergeet het volgende niet: http://aanbieding.helpmij.nl/azerty.php
Hier heb je met jouw situatie 10 euro korting en ook gratis verzendkosten wat dus het geld vrijmaakt voordie Hyper 212 Evo :)

Goeiemiddag,

Ben het volkomen met Wilco eens, je moet alleen even opletten dat je inderdaad de juiste afmetingen hebt qua moederbord/GPU/CPU koeler. Dat moet niet gaan confronteren bijvoorbeeld als de ram niet meer past vanwege die CPU koeler. Moet je even nagaan, voor de verder rest zit je goed.

Met vriendelijke groet,

Koffiewafel

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Prima keuze die pc en hier kan je zien hoe je een windows versie kan installeren. en neem deze ook nog even mee om de ssd op de juiste manier in te stellen

@K1pje: Had ik ook al gezet; maar is niet erg om er nadruk op te leggen; wij NL'ers houden van besparen :love:

Hallo Nieckb!

Allereerst welkom bij Helpmij!!

1) Koop een Western Digital harde schijf; die zijn over het algemeen wat betrouwbaarder!
2) Als je budget dat toelaat koop dan ook een CPU koeler (bijvoorbeeld DEZE; die zijn namelijk een stuk stiller dan de intel boxed koeler :)
3) DIT RAM is beter; en het scheelt qua prijs niet veel

En vergeet het volgende niet: http://aanbieding.helpmij.nl/azerty.php
Hier heb je met jouw situatie 10 euro korting en ook gratis verzendkosten wat dus het geld vrijmaakt voordie Hyper 212 Evo :)

Dat ram ga ik dan zeker nemen! En is de WD green dan een goede vervanger voor de hdd die ik had gekozen?

@K1pje: Had ik ook al gezet; maar is niet erg om er nadruk op te leggen; wij NL'ers houden van besparen :love:

Haha inderdaad :)

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Prima keuze die pc en hier kan je zien hoe je een windows versie kan installeren. en neem deze ook nog even mee om de ssd op de juiste manier in te stellen

Bedankt! Maar ik bedoelde meer: moet ik per se een windows cd kopen? Want deze kosten ook al gauw rond de €100+.

En is het mogelijk om die windows cd dan te gebruiken met mijn usb cd reader?

M.b.t. je HDD: De Seagate draait op 7200 Rpm, een WD Green series op 5400 Rpm.
Daarmee is de Seagate wat rumoeriger als de WD Green maar als OS-drive beter geschikt. De WD Green is prima als opslagschijf bijv.
Als je snel wilt opstarten etc. kun je beter een SSD als OS-drive kiezen met een "normale" HDD ernaast als opslag / data schijf.

Zonder Windows-cd kun je geen legale Windows gebruiken, een gedownloade versie is niet legaal en gezien we naar Windows 10 gaan is het de investering waard.
Met een legale Windows is de update naar Win 10 gratis en heb je ook geen omkijken naar eventuele updates die je "illegale" versie proberen ontmaskeren ( die gaan er zeker komen ).

@scrapheap: de wd green draait ook gewoon op 7200 RPM. Het grote verschil zit hem echter in IntelliPark.
WD Green schijven zetten zichzelf "uit" als er een x aantal seconden geen schrijf of lees verzoek is gedaan.
En deze functie kan nog uitgezet worden ook

Windows kan je dus wel zelf legaal downloaden; als je een student bent kan dat.
Waar het echter meer om draait is of de code wel legaal is (en of er zelfs een illegaal iets wordt gebruikt).

Laat ik het dan als volgt formuleren: als je Windows download en installeert zonder geldige / legale cd-key draait het als proefversie voor 30 dagen waarbinnen geactiveerd moet worden.
Gebeurd dat niet dan worden bepaalde functies uitgeschakeld en verschijnen er irritante pop-ups.
Maar ik ging er gemakshalve maar van uit dat iemand die al langere tijd Windows gebruikt en een beetje op internet rond struint daarvan wel op de hoogte was :D

M.b.t. de WD Green: wat dat betreft ben ik het niet met je eens, zie dit commentaar van WD.

Overall, this product meets the performance requirements of most applications while delivering significantly less power consumption. If your application requires mostly sequential read/writes, then the drive will perform comparable to a 7,200 RPM drive. However, if your application performs mostly random mode operations, then the performance may drop by about 10% because of the latency time. If the Green Power product does not meet your performance needs then we have our Raid Edition line of 7,200 RPM Enterprise drives that will deliver the performance you need at the industry’s best reliability
Er zijn genoeg uitspraken en tests te vinden waaruit blijkt dat de Green-schijven tussen de 5400 en 5900 Rpm draaien en geen 7200 Rpm maar dat terzijde :confused:

Laatst bewerkt:
Met windows 7 kun je ook gratis naar windows 10 of niet?
Dan koop ik wel een windows 7 cd (legaal). Die zijn net wat goedkoper :)

dan zit ik nog steeds met de vraag of de cd reader het doet aangezien je altijd z'n melding krijgt als je een usb apparaat erin doet van: uw usb apparaat is nu aan het instaleren.
Maar kan dat usb apparaat zich dan wel instaleren zonder windows?

Wat de HDD betreft: dan denk ik dat de WD green beter is. Ik gebruik de SSD om windows op te zetten. En mijn overige programma's en bestanden gaan op de HDD

Nieckb: Of de USB CD reader het doet.... Pfoeh ik denk het wel maar ik weet het niet zeker... Dat is eigenlijk afwachten van Modag of K1pje (die hebben hierin toch meer ervaring)

En de HDD: Goeie keuze :)
Nog een voordeel van WD Green is dat die zich dus uitzetten -> Bespaart weer wat stroom :)

Okee dan wacht ik nog even op hun antwoord.

Dan is het systeem met de aanpassing (zonder de processor koeler) nu dit:

GPU: GigaByte GV-N970 G1 GAMING-4GD
CPU: Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz
RAM: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 1600MHz
MB: ASRock B85M Pro4
HDD: WD Green WD10EZRX 1TB
SSD: Samsung 850 EVO 120GB
Case: Cooler Master N300
Voeding: Sea Sonic S12II-520 Bronze

https://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B683532%5D=1&product%5B624194%5D=1&product%5B794624%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B477529%5D=1&product%5B624119%5D=1&product%5B280735%5D=1&product%5B732681%5D=1&product%5B568285%5D=1&product%5B474396%5D=1

Wat ik met windows doe: Ja een windows cd kopen moet wel! Ik wil al helemaal geen illegale windows. :P

Hallo,

Zou het voor mijn game performace veel uitmaken als ik de Msi Gtx 970 koop in plaats van de Gigabyte? Ik heb ook over deze kaart goede verhalen gehoord, hij schijnt wat stiller te zijn als de Gigabyte, hij is iets goedkoper en het fps verschil zou er bijna niet zijn. Weet iemand hier toevallig meer over?

https://azerty.nl/0-6150-758565/msi-gtx-970-4gd5t-oc-.html

Oke bedankt!

Maar ik wou vandaag dus de pc bestellen. Maar zit toch nog steeds in twijfel over de videokaart. Ik zie veel staan dat de Gigabyte veel geluid produceert. Zelf vind ik het moeilijk inschatten wat ''veel geluid'' inhoud.

Heeft iemand ervaring met deze kaarten? Want licht gebrom kan natuurlijk altijd. Maar echt een hard getik en en gezoem is ook niet echt fijn :P

Hallo Nieckb,

Toen ik mijn videokaart kocht heb ik ook die beslissing moeten overwegen en hij haalt bij mij nog steeds prima temperaturen. Jouw kaart in dit geval lees ik veel lovende reviews over en er zitten prima fans op dus daar zou ik je persoonlijk niet door af laten schrikken. Een paar goede fans in jouw case kunnen ook al een groot verschil maken, dan moet je er wel rekening mee houden dat je een logische manier aanhoudt met betrekking tot lucht binnen halen en lucht uitblazen. Als je dan nog echt twijfelt kun je watercooling nemen, maar daar betaal je wel een volle mep voor.

Koffiewafel.

Laatst bewerkt:
Het ligt niet aan het merk maar aan het model en aan pech/geluk, ik heb 4 WD HDDs gehad waarvan 1 na 6 maanden stuk was 2 na ongeveer 4 jaar en 1 die het nog doet, daarentegen heb ik ook hetzelfde probleem gehad met Seagate, eentje die na 6 maanden stuk was en ook een paar die het al ruim 4 jaar doen en geen problemen vertonen.
Het beste zou zijn: een SSD, het is een dure investering maar SSDs zijn minder fragiel en een stuk sneller, als je echter krap bij kas bent kun je het beste gaan voor een 7200rpm hdd van een merk die jij vertrouwt/ervaring mee hebt.

Hallo allemaal,

Ik heb de pc ondertussen besteld. Ik ben voordat ik hem kocht nog even naar Azerty gegaan om, om advies te vragen omdat mijn vader dit toch wel prettig vond omdat het ging over een grote aankoop.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de: Asus Strix Gtx970 deze is niet veel minder snel dan de Gigabyte maar schijnt op alle andere vlakken wel beter te zijn. (In overleg met Azerty).

De specs zijn geworden:
Intel core i5 4460
Asus Strix Gtx 970
Msi B85M-G43
8Gb Ram (ga ik nog uitbreiden naar 16Gb)
120GB Samsung 850 EVO ssd
1TB hdd
Sea Sonic S12II-520
Aerocool Xpredator x1 evil black (mid tower)

Ik ben erg tevreden met de prestatie's elke game gaat prima op 60+ fps op ultra. Ook maakt het systeem bijna geen geluid alleen als je een tijdje aan het gamen bent hoor je de videokaart een heel klein beetje maar met mijn headset op en het game geluid is dat al niet meer te horen. Ook is de pc echt razendsnel door de ssd.

Heel erg bedankt voor jullie hulp :)

edit: uiteindelijk een Windows cd bij Azerty besteld :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan