Game PC (voedingkoeling oplossing?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarnixICT

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Hallo mensen,

Ik ben een pc aan het samenstellen voor persoonlijk game gebruik t.w.v €1200,-
Geen randapparatuur, excl. assemblagekosten (alternate).

Dit is wat ik heb uitgezocht:
- AMD FX-6100 (word misschien een FX-8150.. Is 8 cores wel handig i.v.m compibaliteit?)
- XFX HD6970
- Corsair 8 GB DDR3-1333 Kit
- Corsair CMPSU-800G
- ASRock Fatal1ty 990FX Professional
- Corsair CSSD-F120GB3-BK (120GB SSD)
- LiteOn IHAS124 Gewoon simpel.
- Enermax SpineRex
- Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit

Kosten: €1.187,38 excl. assemblagekosten (€55,-)

Mijn vraag nu: Als we kijken naar de behuizing en de voeding, moet de voeding met de ventilator naar beneden wijzen (de vloer). Het probleem is dat ik op mijn kamer tapijt heb liggen. Is het ondanks mijn tapijt nog mogelijk dat de voeding zijn lucht kwijt kan? De pootjes zijn niet behoorlijk hoog. Wat vinden jullie verder van het systeem? Kan de voeding ook andersom? Ik wil graag een tijd ermee gamen, denk aan GTA IV, GTA V, Battlefield 3, Crysis etc.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Dus de voeding kan zowel naar de binnenkant van de kast als naar de vloer toe worden gemonteerd?

Het is raadzaam, om de voeding naar buiten te laten blazen (dus de fan naar beneden laten wijzen) ..

Dit i.v.m. anders de té warme lucht die je PC in geblazen wordt ..

Suc6! ;)

als je die kast neemt, misschien raadzaam om deze op een wat hardere ondergrond te zetten, bijvoorbeeld door middel van een verhoging, of een plaat dat evenwijdig is als de de pootjes van de kast ( denk aan een stuk traanplaat ). Tenminste zo zou ik het doen dan :D. vind het zowiezo een beetje rare plek voor een voeding ? :P

De voeding onderin is een volkomen normale plaats voor de wat duurdere kasten. Alleen bij budgetkasten (tot 40 - 50 euro) zitten ze nog vaak bovenin.

Deze kast staat hoog genoeg op zijn pootjes om de lucht kwijt te kunnen. Mijn coolermaster CM690 (eerste editie) heeft maar 2 cm speling en staat ook op tapijt, en kan het al goed kwijt. Ik verwacht er in ieder geval geen problemen mee.

De voeding kun je inderdaad op beide wijzen monteren, raadzaam is inderdaad wel om de ventilator naar beneden te laten wijzen. Je PC zal niet bloedheet worden als je de ventilator de kast in laat blazen, maar het scheelt wel een paar graden.

Even inhoudelijk; een i5 2500K presteert beter dan deze FX6100 en kost ongeveer hetzelfde. Weet je zeker dat je voor AMD kiest in dit geval? (De FX8150 presteert beter dan een 2500K, maar zit in de prijsrange van een i7 2600K, en die laatstgenoemde is sneller dan een FX8150...)

En heb je geen processorkoeler nodig, iets als dit? http://tweakers.net/pricewatch/compare/488/250764;269328;286668;286927
De FX processors schijnen nogal warm te worden en dan is het wel raadzaam om 4 tientjes te investeren in een goede koeler.

Dus in feite is de i7 2600k beter dan de FX8150? Ik zit namelijk ook enorm te twijfelen tusen intel en amd. Intel lijkt stabieler en koeler maar ik weet niet zeker of de FX8150 sneller is dan de 2600(k). Ik ben trouwens niet van plan om processoren over te klokken..

Intel en AMD zijn even stabiel en de koeling heb je voor 95% zelf in de hand door een goede koeler te kopen en voor een goede airflow in je kast te zorgen. Ik heb van de week nog twee pc's in elkaar zitten sleutelen, eentje met een Phenom II X4 955 en eentje met een Intel Pentium G850 en ze draaien allebei uitstekend, als je maar nadenkt over wat de pc moet kunnen en hoeveel het mag kosten kun je geen verkeerde keuze maken.

De i7 2600K is sneller dan de FX-8150 en ongeveer hetzelfde geprijsd: http://tweakers.net/reviews/2337/3/...-benchmarks-films-uitpakken-en-cinebench.html

En als je niet gaat overclocken is een i7 2600 / i5 2500 (zonder K aanduiding!) goed genoeg, pak daar nog een moederbord met H67 of Z68 chipset bij en je bent er.

Laatst bewerkt:
Wow oke, die benchmark zegt al genoeg! Ik ga de configuratie even bijwerken..

Let er wel even op dat je goed naar benchmarks kijkt waar je wat aan hebt. Als je niet gaat videobewerken kan de i7 2600 nog zo snel zijn maar daar heb je dan niet veel aan, dan kun je beter kijken naar andere benchmarks die een realistischer beeld geven van jouw gebruiksdoeleinden. Aangezien jij gaat gamen kun je beter letten op gaming benchmarks, maar ook daar is de i7 2600 in het voordeel. Overigens heb je al genoeg aan een i5 2500, en die is ook sneller dan de fx61xx in je huidige samenstelling.
Ik heb absoluut niks tegen AMD (sterker nog, ik ben redelijk gecharmeerd van ze), maar de FX processors hebben gewoon geen schijn van kans vergeleken met de i5 en i7 op socket 1155.

Edit:
Met behoud van de overige items kun je je moederbord en processor veranderen naar het volgende:
Intel i5 2500: http://www.alternate.nl/html/produc...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+1155
ASrock Z68 Extreme4: http://www.alternate.nl/html/produc...1155&l4=ASRock+Fatal1ty+P67+Professional+(B3)

Plak daar nog een goede processorkoeler bovenop: http://www.alternate.nl/html/produc...B/584477/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor
Is wel aan te raden, met een HD6970 in de behuizing kan de temperatuur aardig oplopen en kan de meegeleverde Intel koeler het al snel niet meer aan. En bij hardware geldt altijd: hoe koeler, hoe beter.
Het voordeel aan deze koeler is dat de ventilator PWM gestuurd is, oftewel het BIOS bepaalt hoe hard de ventilator moet draaien. Hoe warmer de processor wordt, hoe sneller de ventilator gaat draaien.
En ik kan je uit praktijkervaring vertellen: mijn 2 casefans maken meer herrie dan deze koeler.. Zie ook deze review van mij: http://tweakers.net/productreview/47108/enermax-ets-t40-tb.html

Laatst bewerkt:
Ronald,

Ik denk dat ik toch voor de i7 2600 ga. De processorkoeler staat niet tussen de lijst van de PC-builder, maar de koeler past wel op de socket van de i7. Komt dit omdat de combinatie processor-moederbord niet mogelijk is?

Dat komt omdat de verwijzingen bij Alternate nog wel eens een beetje mank zijn, die PC builder is een leuke feature maar hij heeft redelijk wat mankementjes, waaronder dus producten die volgens de specificaties wel passen maar volgens de Pc builder niet.
Ik heb de koeler liggen en er staat zelfs in de handleiding van het apparaat dat ie past op socket 1155.

En de combinatie processor-moederbord niet mogelijk? Als jij een i7 2600 (socket 1155) op een moederbord met H67 of Z68 chipset (ook socket 1155) steekt zie ik geen enkele reden waarom het niet zou werken.

Oke, dan heb ik het als volgt:

- Intel core i7 2600
- Enermax ETS-T40-TB
- Transcend TS-PDU3 (2x usb3.0 controller)
- XFX HD6970
- Corsair CMPSU-800G
- ASRock Z68 Extreme4 Gen3
- LiteOn IHAS124
- Enermax SpineRex

Kosten: €1.196.57. Ik ga de pc zelf in elkaar zetten dus geen assemblagekosten. Win7 kan ik nog via een andere manier aan komen.

Is deze opstelling goed?

Laatst bewerkt:
waarom een z68 moederbord? je hebt geen overclockbare processor, neem dan de i7 2600K.

Hij heeft inderdaad geen overclockbare processor, maar dat wil ie ook niet gaat doen. Waarom zou je een mindere chipset nemen als je dan toch al 1200 euro uitgeeft aan een computer?

dan is een H67 moederbord ook prima, en je mist ook niets met een H67 moederbord waneer je niet overclockt...

Klopt, je mist er niks aan als je alleen kijkt naar overclocken. Maar waarom zou je een VW Golf nemen als je een Audi Q7 wil (en kan betalen)? Tuurlijk, de vergelijking is enigszins vergezocht, maar je snapt wat ik bedoel.
Een Z68 chipset heeft ook Intel Smartcaching als voordeel, dat kan een H67 bordje niet.

Voor het prijsverschil hoef je een Z68 moederbord ook niet te laten liggen. En wat als hij nou dit moederbord mooi vind? Of dat het de features heeft die hij wil? Of als ie goed beoordeeld is? Er zijn meer criteria voor een moederbord dan alleen de chipset.

Laatst bewerkt:
Oke, dan heb ik het als volgt:

- Intel core i7 2600
- Enermax ETS-T40-TB
- Transcend TS-PDU3 (2x usb3.0 controller)
- XFX HD6970
- Corsair CMPSU-800G
- ASRock Z68 Extreme4 Gen3
- LiteOn IHAS124
- Enermax SpineRex

Kosten: €1.196.57. Ik ga de pc zelf in elkaar zetten dus geen assemblagekosten. Win7 kan ik nog via een andere manier aan komen.

Is deze opstelling goed?

Excuus voor de late reactie op je samenstelling, druk weekend gehad. Het ziet er goed uit en klaar om te bestellen.

Laat ik dan de eerste zijn die zegt dat een ventilator in een voeding bijna altijd lucht aanzuigt. Plaats je de voeding met de ventilator naar onder, en de kast heeft op die plek een opening zitten, zuigt de voeding koele lucht van onder de kast aan en blaast deze aan de achterkant van de kast weer naar buiten.

Voeding kan op 2 manieren geplaatst worden, maar aangeraden wordt met de ventilator naar onderen te plaatsen zodat de voeding zijn eigen airflow heeft en geen warme lucht van de rest van de computer aanzuigt.

De Enermax Spinerex heeft op de plek van de voeding ventilator onderin de kast een stoffilter zitten die de meeste troep gewoon tegenhoud, een keer in 't half jaar het stoffilter even schoon blazen.

Overigens zou ik een andere kast nemen, nogal een dure kast voor wat je er voor terug krijgt.

EDIT: je weet trouwens ook dat die USB 3.0 controller totaal niet nodig is? Het moederbord heeft van zichzelf al 4 USB3.0 aansluitingen

Laatst bewerkt:
Maar waarom neem je dan niet de i7 2600K, dan kun je nog wat uit je betere chipset halen ook!
EDIT: de h67 chipset is in jouw geval dus niet minder!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan