Game PC zelf samengesteld via Alternate

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Het begon als een vraag op de school van mijn zoon: "stel een PC samen, kies zelf waarvoor hij moet dienen".
Toevallig vertelde ik het aan mijn collega, en die wou voor zijn kinderen een GamePC. Vandaar dat het nu een echte opdracht wordt.
We hebben al heel wat gelezen op dit forum.
Ook op Alternate, en stelden volgende config samen:
Link

Budget is rond de 1000 euro, zonder scherm.

Zelf kies ik voor AMD. (begin aub hierover geen discusie)

Graag jullie mening. Wat ik me vooral afvraag: blijkbaar is deze videokaart wel groot. Pas hij wel in de case?
Bij het samenstellen kreeg ik de opmerking dat de snelheid van het geheugen en de processor niet overeen komen (processor zou dit geheugen niet aankunnen... Klopt dit? En wat moet ik dan wel kiezen.
:cool:

een amd? waarom in...
nee geintje :p

ik verwacht dat de videokaart wel zal passen, ook al is dat in de meeste gevallen toch een gok (tenzij je de exacte afmetingen weet), ik verwacht dat je hooguit een pci slotje zal moeten missen omdat de fan van de videokaart ervoor hangt.

bij de processor staat inderdaad dat hij maar 2 geheugenkanalen ondersteunt, volgens mij gebruikt je geheugen er 3?

Goed om horen dat de videokaart in deze case past, lees veel goeds over die case trouwens.

Ik koos deze processor omdat m'n collega een PC wou die 5 jaar probleemloos meekon. ('k weet wel dat dit moeilijk is, maar ja...)

Het probleem met het geheugen, hoe zien jullie de oplossing hiervoor? Ik had inderdaad 3 latjes voorzien...

Voor het moederbord koos ik voor MSI, omdat ik hier goede ervaringen mee had in het verleden. Iemand info over dit moederbord? Of stellen jullie een ander voor? Ik koos het ook omdat het USB 3.0 bevat en niet te duur is...

ik hoor ook nog zeggen dat MSI niet zo goed is tegenwoordig, vanwege sneldraaiende fans op het mobo. Klopt dit?
Ik was nogtans steeds tevreden over MSI... :confused:

kan je er niet gewoon 2 geheugenlatjes van 4gb inknallen? zal niet superveel schelen qua prijs... wat msi betreft zal het allemaal wel meevallen, veel microonderdelen worden toch op min of meer dezelfde manier gefabriceerd... en sneldraaiende fans? so what ;p

kan je er niet gewoon 2 geheugenlatjes van 4gb inknallen? zal niet superveel schelen qua prijs... wat msi betreft zal het allemaal wel meevallen, veel microonderdelen worden toch op min of meer dezelfde manier gefabriceerd... en sneldraaiende fans? so what ;p

Die fans zouden op het moederbord staan voor geforceerde koeling te voorzien, waar een bord van Asus passieve koeling heeft... Ik heb dat vernomen van iemand die PC's samensteld.
Maar als ik de foto's bekijk zie ik die nergens staan. Volgens mij is dit bord van MSI ook met passieve koeling.

Voor de geheugenlatjes ga ik inderdaad 2 latjes steken van 4G. is niet zoveel duurder.
Wat ik niet zo goed begrijp: blijkbaar ligt dit aan de processor die ik koos, die slechts 2 kanalen aan kan. Klopt dit? Ik zou eerder verwacht hebben dat dit een beperking van het mobo zou zijn...?!?

Asus heeft ook een handje van geforceerde koeling op het moederbord. Bij mijn Asus P5N-D (socket 775 mobo) zat een losse ventilator voor de northbridge, heb hem na 10 minuten er uit gesloopt omdat ie klonk als een vliegtuig.
Dus dat is niet persé een nadeel van MSI, over het algemeen is daar helemaal niets mis mee en zoals je ziet doen andere fabrikanten dat ook.

Voor wat betreft het geheugen... Of het dual- of triple-channel is ligt inderdaad aan de processor. Tot nu toe ondersteunt alleen de Intel i7 op socket 1366 triple channel geheugen en is de rest allemaal dual channel.

Dat wil overigens niet zeggen dat jij geen 3 x 2 GB zou kunnen nemen, het werkt wel en het wordt ook gewoon herkend als zijnde 6 GB werkgeheugen, het loopt alleen niet triple channel.

Edit: en nog even inhoudelijk op je configuratie:
Ziet er goed uit, heb alleen 2 vragen:
- Was die Asus dvd drive de goedkoopste? Volgens mij zitten die van Sony rond de 17 euro en ze zijn errug goed. We moeten op de kleintjes letten he ;)
- Waarom speakers van Sweex? Ik heb zo'n voorgevoel dat ze erg slecht geluid geven en snel kapot gaan, zoals mijn ervaring is met alle andere producten van Sweex.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, Ronald! (ik herrinner me dat jij me 3j geleden ook al goed geholpen hebt, toen ik voor mijn zoon een game-pc in elkaar stak! Loopt overingens nog steeds uitstekend!;))

Het Mobo. Ik hoop inderdaad dat dit mobo van MSI dan "stil" is.

Het geheugen. Het is me nu al wat duidelijker. Alleen, als ik toch 3 latjes leg, loopt dat dual chanel en niet triple, maar is dat dan een derde trager of hoe moet ik dat zien?
Is het dan beter om 2 latjes te steken?

en je hebt gelijk, ik heb die DVD gewoon lukraak gekozen, als je goede ervaring hebt met Sony, wil ik je daar wel in volgen.
En van die speakers ken ik ook niks. Ze waren de goedkoopste die ik tegenkwam zonder usb-aansluiting. Ik dacht zo: je kan daar ook weer zeer ver in gaan, als ze later beter willen kunnen ze dat zelf wel kopen en inpluggen. Maar als je een beter voorstel hebt, niet te duur: shoot zou ik zeggen ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha oh dat zou goed kunnen, ik kan dat allemaal niet onthouden joh ;)

Voor wat betreft het moederbord: als de fans veel geluid maken zal dat waarschijnlijk aan de fanspeed opties in het BIOS liggen. Als een Asus of Gigabyte moederbord met hetzelfde BIOS is uitgerust gaat 'ie net zoveel geluid maken als de MSI.
Overigens is in alle BIOS'en wel een optie te vinden om de fanspeed te verlagen of te relateren aan de temperatuur.

De dvd drive: Asus is ook een goed merk hoor, maar het is een beetje zonde om meer geld te betalen aan iets wat het net zo goed doet als een goedkoper product. Het is geen kwestie van beter en slechter, puur centenwerk.

En dan nog de speakers: ik heb persoonlijk betere ervaringen met Trust. Enkele opties zijn:
http://www.alternate.nl/html/produc...150/440135/?tn=HARDWARE&l1=Geluid&l2=Speakers
http://www.alternate.nl/html/produc...Set/440173/?tn=HARDWARE&l1=Geluid&l2=Speakers

ok, dan kies ik voor het tweede voorstel. Ik had geen echt goed gevoel met Trust headsets, maar dit ziet er wel "solide" uit.

'k wil nog even op dat geheugen terug komen. werkt het dus trager met 3 latjes dan met 2 of hoe moet ik dat zien...?

het mobo van MSI heeft ook USB 3.0. Maar ik denk alleen aansluitingen aan de achterkant. Klopt dat?

Ja, die zitten alleen aan de achterkant, tenzij je een kast hebt waarbij de aansluitingen aan de boven- of voorkant van het USB3.0 type zijn.

En voor wat betreft het geheugen: nee, zo zit het gelukkig niet.
Sowieso merk je in het dagelijks leven nauwelijks iets van dual/triple channel of niets. Dus of je nou 2 x 2 GB, 2 x 4 GB, 4 x 2 GB of 3 x 2 GB er in doet, maakt voor je prestaties niet uit. Hoogstens zorgt het voor een klein verschil in een of andere benchmark, niets om je druk om te maken dus.

En over die speakers: die 2e set van Trust heb ik ook jaren gehad, ze zijn tijdens een verhuizing gesneuveld (van 3 hoog naar beneden laten vallen kunnen ze niet aan). Voor het geld zijn het super dingen.

Laatst bewerkt:
ok, prima. dan gaan we voor die speakers van Trust. zijn we daar ook weeral uit.

Verder nog een vraagje over de samenbouw. Aangezien we dit niet dagelijks doen ;) is het moeilijk om de processor op het moederbord te plaatsen?
Zijn er voldoende kabels bij of moet je voor het een of ander nog een kabeltje apart bestellen (herriner me van vorige keer dat we een kabeltje moesten gaan bij halen...
videokaart is groot, maar past blijkbaar in de case zoals ik hierboven al gelezen heb, dus daar geen probleem.
Moet ik verder nog op iets letten? Soms lees ik dat er soms geen windows-cd kan gelezen worden en men daar veel trubbels mee heeft...?!?

De processor past maar op 1 manier op het moederbord, wel even goed opletten dus.
Dit zou niet moeilijk mogen zijn. Vaak is het een kwestie van de processor in de juiste positie op de pinnen laten vallen en vastklemmen. En alles bij pc's past maar op 1 manier, dus als het niet past, niet forceren ;)

Kabels zijn er ook meer dan voldoende. Bij je moederbord krijg je 2 SATA kabels, de videokaart heeft een paar adapters voor de voeding.
Qua formaat moet je videokaart zeker passen. Ik heb ook een vrij grote (Sapphire Toxic Vapor X HD4870) in een Coolermaster CM690 (de editie voor jouw kast)

En dat Windows dvd's niet gelezen kunnen worden zal wel liggen aan de boot sequence, dus dat de dvd niet het eerste opstartmiddel is ;)
Microsoft kennende zorgen ze wel dat de dvd's leesbaar zijn... Heb er ook nog nooit van gehoord moet ik zeggen. Geen zorgen om maken dus.

En nog iets... Als hij gebruikt wordt voor gamen wil er nog wel eens erg veel herrie vanaf komen. Toch minder prettig voor de omgeving.
Is een headset als dit dan niets voor je? http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geluid&l2=Headsets&l3=Bedraad
Heb hem nu zelf om m'n nek hangen, enorm draagcomfort met grote oorschelpen en een erg goed geluid voor die 3 tientjes.

Laatst bewerkt:
Ik heb m'n PC aangepast met de bemerkingen hierboven en kom tot volgende samenstelling.
Ik kom net boven de 1000 euro (1025), maar het is in mijn ogen dan ook een superbeest! ook prijs/kwaliteit lijken me in orde. (zelf zou ik goedkoper gaan, maar hij wou rond de 1000 euro uitkomen, vandaar)

Wat ik dus veranderde: de speakers en voor het geheugen koos ik uiteindelijk voor 2 latjes van 4 GB.
De DVD heb ik wel gehouden, omdat ik er gunstige commentaar over las (muisstil, blijkbaar).

Dan ga ik deze configuratie nog even voorleggen aan Alternate zelf, kwestie dat ze achteraf ni kunnen zeggen dat ik iets fout deed in hun ogen ;)

ik begrijp het ook niet... de opgeslagen configuratie is blijkbaar verdwenen...:(
ik zal staks opnieuw moeten beginnen vrees ik...

Ja prima, behalve de vreselijk goedkope headset/speakers van waardeloze merken. Als dat je niks uitmaakt, gewoon doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan