Bestellen maar, goede samenstelling
ik heb de configuratie ondertussen doorgestuurd naar Alternate, met de vraag om ze eens na te kijken (kwestie dat ze acheraf niet komen zeggen: "jamaar, als je het aan ons gevraagd had, dan hadden wij iets anders aangeraden...").
Nu komen die mensen te zeggen dat ze mijn gekozen processor niet goed vinden: het gaat hen over de hexacore (X6) die ik erin stopte. Volgens hen onnodig aangezien games toch maar 2 cores gebruiken. ik citeer uit hun mail:
"Omdat een game maximum twee cores gebruikt is het beter dat u een zo hoog mogelijke core snelheid behaalt.
Deze processor heeft een core snelheid van 3.2 GHz, wat niet slecht is maar u kan een quadcore hebben voor minder geld en een hogere core snelheid wat u toch een betere game pc kan bezorgen."
Volgens mijn zoon klopt dit ook voor de huidige games. Maar ik veronderstel dat er spoedig wel games zullen komen die 4 en later wellicht 6 cores aankunnen, niet?
Deze PC is ook bedoel om 5 jaar mee te kunnen...
Om die reden kiezen ze dus voor een quad, maar wel van Intel. Ja, kan die discussie toch beginnen of wat...?!? Nee, als ik een quadcore moet kiezen, kies ik ook dan voor AMD, laat dit duidelijk zijn. Blijft de vraag of ik hen moet volgen, om van 6 core naar 4 core over te stappen?
Verder stelt hij voor om een statisch (solid state) geheugen erin te stoppen. Maar liefst 120GB! Als voordeel, ik citeer
"Met de solid state drive zal uw besturing systeem veel sneller reageren omdat deze een zeer hoge lees en schrijf snelheid heeft.
Dit heeft ook voordelen bij het gamen, uw games zullen veel sneller laden en alles zal veel vlotter verlopen."
Heeft hij natuurlijk gelijk in. Alleen kost dit wel 200 euro!
Ik vind dit op dit moment nog te duur, en nog niet nodig. Je kan de nieuwste games allemaal netjes spelen met de config dat ik samenstelde, denk ik. Ik zou dan eventueel binnen 2 jaar deze solid state erin stoppen - zal dan wel betaalbaarder zijn.
Om de kosten toch te verminderen moet hij natuurlijk op iets anders besparen: de videokaart: hij kiest voor de 6850 in plaats van de 6950 in mijn voorstel. Daar verlies je toch wel veel, niet?
Je zou inderdaad kunnen opteren om binnen een paar jaar een nieuwe videokaart te plaatsen, maar dat blijft duur (als je dan ook weer een goede wil).
Denk dat je op dat moment beter het solid state geheugen steekt.
Ik weet niet of dit allemaal inderdaad beter is, ik betwijfel het. (in ieder geval duurder)
Zie hier hun samenstelling:
link
(om de een of andere reden is het mobo weggevallen bij hun configuratie) Het betrof hier een MSI P67S-C43 waardoor de prijs op zo'n 1075 euro uit kwam).