Game PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmagicnl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Hallo al,

Ben op zoek naar een nieuwe pc en wilde maar is een poging doen om er 1 zelf samen te laten stellen.

Budget - tussen de 600 en 800 euro
Doel - vooral games en daarbij nog wat (gedownloade) films kunnen bekijken
Hoe belangrijk is stilte? - Enigszins belangrijk
Assemblage (het in elkaar zetten van de onderdelen) - Denk dat ik dat toch maar over moet laten aan de winkel
Opties: DVD's kunnen branden is toch wel handig en wat opslagruimte voor films is ook mooi meegenomen
Besturingssysteem - XP gebruik ik tot nu toe, Vista? zijn de kinderziektes er al uit? Graag wat advies hierover!
Andere software? - Office is altijd nog wel handig
Randapparatuur - Verder niks nodig, monitor, toetsenbord muis etc is allemaal aanwezig

Graag jullie keuze's met eventuele motivatie's!!

M.v.g. Jos

ih2yrr.jpg

Qua behuizing heb ik niet al te luxe kast gekozen, echter wel zeer degelijk van kwaliteit en makkelijk en logisch in te delen met veel ruimte.
In deze kast hoort natuurlijk een voeding van een A-Merk. Vandaar mijn keuze voor Antec.

Qua videokaarten heb je natuurlijk een legio aan mogelijkheden. Met de keuze heb ik vooralsnog eventjes gelet op prijs/kwaliteits verhouding. Zeker gezien je wilt gamen moet je niet gaan bezuinigen op je grafische kaart. Dus nog liever het geld van je besturingssoftware bij een duurdere videokaart leggen.

Qua processor kan ik kort zijn, Je hebt keuze uit een quad core en dual core cpu. Ik heb gekozen voor een dualcore cpu omdat de meeste games geen quadcore ondersteunen. Neem je toch een quadcore, en je speelt een game welke deze niet ondersteund, speelt het spel alleen maar langzamer.

Je hebt duurdere dualcore cpu's, echter de behaalde winst is minimaal, zeker gezien je deze CPU heerlijk kan overklokken naar hogere snelheden.

Een quadcore CPU kan aantrekkelijk zijn wanneer je je pc veel gebruikt voor multi-tasking.(Draaien van veel zware applicaties tegelijk)

Gekozen voor een 1TB HD omdat je graag ruimte wilde hebben. Ook omdat wanneer je een kleinere HD neemt, dit niet veel de prijs zal drukken.

Qua geheugen heb ik 4GB gekozen. Windows draait wel maximaal op 3.2GB. Maar liever wat over dan 1,2GB tekort. Zeker gezien de prijs hoef je die 2GB extra niet te laten.

Wanneer je nog vragen hebt, of iets aangepast wilt zien worden, laat het dan ff weten.

Mvg Patrick

Laatst bewerkt:
www.azerty.nl

Id 42465 Cooler Master CM 690 - Midtowermodel - A € 57,14

Id 96306 Sapphire RADEON HD 4850 - Grafische adap € 141,34

Id 89327 Microsoft Windows Vista Home Premium w/S € 96,74

Id 56577 Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E8400 / € 146,37

Id 35626 Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103 € 88,66

Id 91317 OCZ Value - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) € 35,01

Id 58761 OCZ StealthXStream - Voeding ( intern ) € 54,06

Id 190417 LG GH22NS30 Super Multi - Schijfstation € 20,85

Id 90519 Gigabyte GA-EP43-S3L - Moederbord - ATX € 68,66

Id 7517 Azerty Montage volledig systeem 1 jaar g € 58,99

totaal excl verzendkn 767 euro

Verschil met Patrick:
Betere en iets duurdere kast
Betere videokaart (en niet veel duurder)
Een van de snellere harde schijven (samsung is wat stiller als seagate)
veel goedkoper geheugen (maar toch gewoon goed)
moederbord is ook flink goedkoper (je kan geen 2e videokaart erin zetten en waarschijnlijk ook geen raid: ik ga er vanuit dat je dat toch niet nodig hebt)

Verder was patrick de installatiekosten vergeten EN ik heb voor vista premium 64 bit gekozen: ik draai dit nu ook (geen probleem)

Laatst bewerkt:
en zo zijn er nog 99 andere mogelijkheden met weer andere onderdeeltjes. Waar het idd. om het gaat zijn 4 belangrijke dingen:
fasoenlijke kast, goede processor, een goede videokaart en goede koeling. De rest is een redelijke pot nat. Of je nu een brandertje hebt van merk-X of merk-Y van € 25,-- , het maakt allemaal weinig uit.
Geheugen is ook niet onbelangrijk, maar voor de gemiddelde machine qua merk ook niet echt cruciaal.

Het 2e systeem trekt mij meer omdat:
a. de prijs van het moederbord meer bij het gehele systeem past,
b. de videokaart voor gaming veel beter is en
c. omdat het géén Asus moederbord is -> Asusplanken zijn vreselijk kieskeurig v.w.b. geheugenmerk en timings én ik heb nu binnen het jaar 4 verschillende moederborden van Asus in mijn nabijheid meegemaakt waarop 5.1 geluid met de meegeleverde Sound Sonic software maar niet uit de chips te krijgen is uit het onboard chippie (inc. mijn eigen machine!!! -> teneinde raad maar een losse kaart gekocht (€39) en warempel, netjes 5.1 geluid)

Een MSI of andere goed bekend staande fabrikant heeft m.i. daarom verreweg de voorkeur. De keuze van de kast in systeem 1 bevalt mij beter dan in het 2e systeem: de Centurion is een heel goed verkopende en kwalitatief goede kast en in een lagere midrange machine (waarin qua budget deze machine zit) is de keuze van de Centurion een uitstekende.

Laatst bewerkt:
De keuze van de kast in systeem 1 bevalt mij beter dan in het 2e systeem: de Centurion is een heel goed verkopende en kwalitatief goede kast en in een lagere midrange machine (waarin qua budget deze machine zit) is de keuze van de Centurion een uitstekende.
Ehm. Als ik net te duur was uitgekomen, dan had ik gerust voor een centurion gekozen, maar het kon nog makkelijk in het budget. En wat is 12 euro, als je er een (veel) betere kast voor terug krijgt?

De CM 690 is zelfs geschikt voor een top-systeem. Daar heb je gewoon jarenlang plezier van.

We hebben het er in een ander topic ook al over gehad en ik twijfel niet aan het feit dat de iets duurdere kast een betere airflow heeft (de kast is immers ietsje groter) maar bij een laag midrange systeem met slechts een E8400 en 1 hdd, hoef je m.i. niet zo zwaar te koelen en volstaat de veel verkochte populaire Centurion m.i. ruimschoots. CM maakt over het algemeen kwaliteitsdoosjes dus daar zal het niet aan liggen.

Wat mij overigens in beide systemen ietwat verbaast is het feit dat niet gekozen wordt voor 2 hdd's van bijv. 500 gig per stuk. (behalve dat de kostprijs 2 tot 4 tientjes hoger uitvalt) Bij uitval van de hdd is TS alles kwijt, bij een tweede hdd kan íe zo nu en dan nog een kopie van zijn besturing / bestanden maken. Gelet op het primaire doel warvoor deze machine gebruikt gaat worden, schat ik het aantal toekomstige MP3 en / of fotobestanden ook redelijk substantieel in en dan is een 2e (backup) hdd toch wel een erg rustig "gevoel".

Laatst bewerkt:
We hebben het er in een ander topic ook al over gehad en ik twijfel niet aan het feit dat de iets duurdere kast een betere airflow heeft (de kast is immers ietsje groter) maar bij een laag midrange systeem met slechts een E8400 en 1 hdd, hoef je m.i. niet zo zwaar te koelen en volstaat de veel verkochte populaire Centurion m.i. ruimschoots. CM maakt over het algemeen kwaliteitsdoosjes dus daar zal het niet aan liggen.

Wat mij overigens in beide systemen ietwat verbaast is het feit dat niet gekozen wordt voor 2 hdd's van bijv. 500 gig per stuk. (behalve dat de kostprijs 2 tot 4 tientjes hoger uitvalt) Bij uitval van de hdd is TS alles kwijt, bij een tweede hdd kan íe zal nu en dan nog een kopie van zijn besturing / bestanden maken. Gelet op het primaire doel warvoor deze machine gebruikt gaat worden, schat ik het aantal toekomstige MP3 en / of fotobestanden ook redelijk substantieel in en dan is een 2e (backup) hdd toch wel een erg rustig "gevoel".
Geen gek idee.
Qua prijs had ik nog wat marge. Dus dat lukt wel.

Beste oplossing:
2x een Id 93361 WD Caviar Black WD5001AALS - (500GB) € 112,28

Goedkoper:
2x een Id 75941 Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD502 (500GB) € 96,98

776 euro of 791 euro

Laatst bewerkt:
Oke ziet er goed uit!

Nog even vraagje over het geluid, zie geen geluidskaart erbij staan dus neem aan dat ie in het moederbord zit.
Is dat een beetje kwaliteit? Heb namelijk voor de meeste games ook goed geluid nodig!

Kan en moet ik kort over zijn (beetje oneens met jou). De huidige generatie onboard chips zijn voor 90% van de gebruikers meer dan toereikend. Als een user zélf muziek wil gaan maken met extern aan te sluiten apparatuur, loont het nog om een externe geluidskaart aan te schaffen. Voor gaming voldoen de onboardchips van o.a Realtek in zeer ruime mate.

Kan en moet ik kort over zijn (beetje oneens met jou). De huidige generatie onboard chips zijn voor 90% van de gebruikers meer dan toereikend. Als een user zélf muziek wil gaan maken met extern aan te sluiten apparatuur, loont het nog om een externe geluidskaart aan te schaffen. Voor gaming voldoen de onboardchips van o.a Realtek in zeer ruime mate.
Er zijn mensen die daar echt anders over denken. (ik heb zelf een audigy 2: ik hoor het verschil niet, maar ik kreeg met onboard mijn 7.1-set niet goed aan de praat, dat verchil hoorde ik dus wel)

Uit testen blijkt die X-fi gamer echt veel beter geluid te produceren. Ik heb net wat testen gelezen over dat ding.
Deze bijv: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZWppZGia/PC_geluid_in_2007_zes_geluidskaarten_getest/6

Maar ik ben het met je eens: voor de meeste mensen voldoet de onboard-chip zeker wel.
Maar ben je echt iemand die geluid heel belangrijk vind en daar ook geld voor over heeft: dan moet je die kaart nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan