game systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

plotter

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2002
Hoi Helpmijers.

Ik wil voor mijn broer een nieuw systeem samenstellen waarmee hij voornamelijk games wil gaan spelen.
Ook internet behoort tot zijn hobbies.
Nou wilde ik jullie vragen of jullie mij kunnen helpen om een goed systeem samen te stellen waarme hij voorlopig ook de allernieuwste games mee kan spelen.
Het beschikbare budget is €1100-1200
Een monitor/toetsenbord/muis en boxen heeft hij al.

Zelf dacht ik hieraan:
Asus moederbord of gigabyte
sb audigy
p4 2,8 of vergelijkbare amd
ati radeon 9700 of 9700 pro? 128mb
80 gb harddrive maxtor of western digital misschien 2 stuks?
cd rom
cd rw
512 mb ddr ram
windows XP of xp pro?

En intern lan of modem is ook niet nodig.
Ik heb zelf al een beetje rond gekeken op diverse sites maar ik kom steeds te hoog uit (ik weet niet precies welk moederbord en geheugen enz. ik het best kan nemen om een goed gamesysteem samen te stellen).

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,

Laatst bewerkt:
Ik kwam op 1052 euro voor je systeem zonder software, 2x 80 gb maxtor, asus p4pe raid, voor de rest alles wat je hebben wou

zonder verzendkosten

www.yorcom.nl

succes

Geplaatst door plotter
sb audigy
p4 2,8 of vergelijkbare amd
ati radeon 9700 of 9700 pro? 128mb

Misschien kun je nog wat besparen ...

Een Audigy is overbodige luxe voor games, ik heb er zelf ook 1 maar ik merk NAUWELIJKS verschil met de Soundblaster Live!! De Live is wel STUKKEN goedkoper.

Ik zou voor AMD gaan, voor games is dit perfect en een stuk goedkoper :thumb:

Voor de videokaart zou ik de NON Pro pakken, het verschil in prestatie is ECHT héél erg klein. Zoek via google maar eens op "Radeon 9700 Review" ... die paar extra frames per seconden is die 150 tot 200 euro niet waard.

Succes!!

Vroeger was de AMD redelijk wat sneller dan een P4 ja, maar dat verschil is er nu haast niet meer.

Intel heeft P4-cpu's met een FSB van 533Mhz en Hyper Threading.

Dit zou denk wel de prestaties bevorderen in o.a games.
Als je een stillere en koelere pc wilt, is een P4 een logische keuze.

AMD is alleen goedkoper en ook voor games snel genoeg.

Eigenlijk maakt et niet uit wat je neemt, et hangt eerder van je eigen wensen en budget af.

Amd athlon Xp 2400+ is snel genoeg denk ik en niet al te duur, ik had hem voor 119 euro!
+Gratis cooler cpu (norrod)

Ik zou minimaal voor de 2500+ gaan, die heeft namelijk 512 L2 cache en 333Mhz FBS ipv 256/266 :)

Hoi allemaal.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu zelf dit in elkaar gezet:
239.50 Club3D ATI Radeon 9700 128MB DDR DVI & TV out
125.00 Asus P4PE Serial-ATA, 1G-LAN, 1394, DDR333 - P4
23.50 CD-ROM - LG - 52x bulk
12.50 Floppydrive Samsung 1.44mb 3.5 inch
2 99.50 199.00 Maxtor 80 GB PLUS-9 7200 RPM ATA133 Liquid 8mb
ronde IDE kabel ATA133 90 cm Grijs (Master + Slave)
2.50 Standaard Floppy kabel 30 cm
19.50 Koeler CoolerMaster tot Intel P4 3,06GHz DI4-8KD3B-0L
8.50 Systeem koeler 80x80x25mm Neon-BLAUW
39.50 ASSEMBLAGE / MONTAGE VAN COMPUTER
9.50 RECOVERYDISK / HERSTEL CD VOOR PC (1 à 2 cdjes)
39.50 Stille Codecom voeding 400 Watt AMD/ P4 ATX
47.50 CD RW Lite-on Burnproof 48x24x48
2 28.50 57.00 256MB DDR333 PC2700 OEM geheugen CL2.5
37.50 Geluidskaart Creative SB Live Player 5.1 bulk
59.50 Carry-X zilver middletower AMD / P4 350W
212.50 Intel P4 2.66 GHz 512KB 533 FSB S478 Box
0% 0.00 0.00 Afleverkosten Totaal bedrag EUR 1145.00

Wat vinden jullie hiervan en ben ik niets vergeten, kabels enz enz. Ook wel belangerijk is of deze producten wel samengaan, dus als jullie daar ook even naar zouden willen kijken.
Welke windows zal ik erbij nemen windows xp home of windows xp pro?

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes,

[EDIT]Kan mijn broer zijn geluids installatie gebruiken met deze kaart. Ik bedoel dus, kan hij het geluid van de spelletjes uit zijn gewone 5 weg boxen laten komen?[EDIT]

Laatst bewerkt:
Geplaatst door plotter
Kan mijn broer zijn geluids installatie gebruiken met deze kaart. Ik bedoel dus, kan hij het geluid van de spelletjes uit zijn gewone 5 weg boxen laten komen?

Yup, gewoon door lussen naar je stereotoren of 5 speakers rechtstreeks erop :cool: ...

Leuk systeempie! :thumb: (Toch zou ik de AMD pakken :evil: )

*Edit*
Zou je ipv die CDROM geen DVDROM pakken? Maakt volgens mij maar zo'n 20 euro verschil.
*/Edit*

*Edit2*
Die IDE kabel heb je niet nodig, die zit al bij je Moederbord 2x IDE
*/Edit2*

Laatst bewerkt:
floppy kabel is overbodig, zit bij het moederbord.

rounded ide kabels ook, alleen leuk om te zien en het heeft een extra koelfunctie

een p4 heeft een standaard koeler, een andere lijkt me overbodig, deze zit normaal gesproken bij de prijs inbegrepen, vraag het even na bij yorcom (daar komt dit toch vandaan? ;))

waarom een systeem koeler?

voor de rest leuk ding

:thumb:

succes

Goedenacht.

Bedankt voor jullie reacties.

een p4 heeft een standaard koeler, een andere lijkt me overbodig, deze zit normaal gesproken bij de prijs inbegrepen, vraag het even na bij yorcom (daar komt dit toch vandaan? )

Dit zal ik even navragen. En ja, dit is van yorcom, goed advies van je.

waarom een systeem koeler.

Ik dacht dat dit nodig was zodat de computer niet te warm zou worden. Eigenlijk net zoiets als de cooler voor de pentium. Maar leg even uit waarom ik hem niet nodig zou hebben als je wilt.

Toch zou ik de AMD pakken.

Oh, en waarom want de meeste mensen hier zeggen volgens mij dat de p4 momenteel de beste keus is alleen je kan hem niet overclocken dacht ik maar omdat ik dat niet kan neem ik dus de p4 i.p.v. de amd.

Zou je ipv die CDROM geen DVDROM pakken? Maakt volgens mij maar zo'n 20 euro .

Omdat hij later wel een dvd rom koopt en ik dacht ook aan de snelheid 52x tegen 48xlezen bij een dvdrom, of is dit verschil te verwaarlozen?

Groetjes en voor nu een goede nacht.

Hoi.

Misschien dat steve nog enig commentaar heeft naar aanleiding van het bovenstaande? Hij heeft altijd goede ideeën over nieuwe systemen.

Groetjes,

tsjha de keuze voor een intel of amd is nogal persoonlijk, het is maar waar je waarde aan hecht. er zijn genoeg mensen die voor de naam van intel gaan en genoeg die voor de prijs/prestatie verhouding van de amd gaan (zoals ik)

Een systeemkoeler is niet perse nodig, tenzij je gaat overklokken. scheelt weer herrie. Tenzij hij in een kast komt te staan waarbij de pc aan alle kanten is ingesloten. iets wat zowieso niet aan te bevelen is, maar veel mensen vinden zo'n grijze pc ding lelijk en willen hem zo goed mogelijk opbergen.

Hoi techie.

Wat zou in deze configuratie een vergelijkbare AMD processor zijn? Want prijs is altijd belangrijk.
Dan moet ik zeker wel een ander moederbord nemen denk ik. (geschikt voor amd).

Hier ben ik nog een keer :)

Tsja, als je een GAME machine aan het bouwen bent is AMD een perfecte keuze, zoals ik al zei is Intel beter in het kantoor werk en in het code crushen zoals datbases ... maar puur voor games is een AMD een uitstekende keuze, vooral gelet op je budget.

Enne, DVD of CDROM ... die snelheden 48/52 etc ... die snelheden is wat ze maximaal kunnen halen maar niet constant eruit persen ... dus ik zou lekker voor een DVD gaan, dat 4x verschil zul je niet merken, maar je kunt wel lekker een filmpie kijken, ook komen er nu al games uit op DVD (Zoals Metal Gear Solid 2)

:thumb:

Ik vind de 2500+ een goed alternatief met de asus a7n8x deluxe als moederbord. En een stuk goedkoper

succes

Hoi allemaal.

Mr Lee bedankt dan wordt het dus toch maar een dvd rom.

Voor techie.
Ik vind de 2500+ een goed alternatief

Dat snap ik dus niet helemaal want kijk maar naar de verschillen.
113.50 AMD XP 2500+ (1,83GHz) >0.13< 333 FSB Tray
212.50 Intel P4 2.66 GHz 512KB 533 FSB S478 Box

De AMD heeft 1,83 ghz en de pentium 2,66, de AMD heeft 333fsb en de pentium 533 fsb.
De pentium is weliswaar 2x zo duur, maar volgens mij ook veel beter. En de pentium heeft 3 jaar garantie en is inclusief een koeler.
Als ik dit niet juist heb sorry maar dan denk ik dat ik iets niet helemaal begrijp. Dus een uitleg voor jouw keuze zou ik erg op prijs stellen.

auw de uitleg ;)

ok daar gaan we: de vergelijking maak ik altijd met een snelweg: de intel heeft 6 banen, de AMD heeft 9 rijbanen. Door de techniek rijden de auto's langzamer op 9 rijbanen dan op 6 rijbanen. Maar het gaat erom hoeveel auto's uiteindelijk van A naar b komen, dat zal niet veel schelen.

Dan de FSB: de Intel draait op 133mhz maal 4 maakt 533 mhz - dit doordat het 4 bits per klokslag kan verwerken, echter het gebruikte geheugen, DDR333/pc2700 (laat ff rambus achterwege) heeft echter 2 bits per klokslag en draait op 166mhz (x 2 bits per klokslag is die ddr333) Dus heel erg effectief is die 533mhz fsb niet, het wordt niet voor de 100% gebruikt. Ok ok intelliefhebbers, het is wel beter een brede bus naar de northbridge te hebben dan een precies op maat)

De fsb van de AMD draait precies op 166mhz ddr (is weer die 333mhz) en heeft dus een iets smallere bandbreedte naar het geheugen toe. Echter veel merk je er niet van geloof niet dat er nou veel verschil in de hoeveelheid geheugentransport is tussen een 533 intel of een 333 amd.

die amd heeft niet voor niets de 2500+ aanduiding gekregen, hij wordt vergeleken officieel met een amd 1400 maar in de praktijk met de intel processoren op dezelfde snelheid. Over het algemeen werkt dat prima, mijn amd 2000+ is zeker sneller dan een intel 2.0ghz. Terwijl hij draait op 1667 mhz

Er is echter een heel goede reden om intel te kopen: de sse2 instructieset, veel videobewerkingsprogramma's maken er gebruik van. Als dit soort werk er niet op wordt gedaan vervalt dit voordeel.

De drie jaar garantie krijg je ook bij AMD mits je een in-a-box processor koopt. is trouwens ook bij intel zo alleen worden intel vrijwel altijd in-a-box verkocht

beetje duidelijk zo?

Hoi Techie.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik begrijp het verschil nu al een stuk beter.
Ik ga nu nog even rusig alles vergelijken (prijs/kwaliteit).
Als ik nog vragen heb post ik ze hier nog wel even.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp tot nu toe.

Groetjes,

Ik zou overigens een ander moederbord en CPU nemen: als moederbord eentje met twee geheugenkanalen (zoals de Asus P4C800 of de goedkopere P4P800 die binnenkort uitkomt). Als bijhorende CPU kan je dan bijvoorbeeld een P IV 2.8 GHz met 800 FSB nemen.. Het voordeel is dat hij een hogere FSB (en dus geheugenbandbreedte) heeft, evenals Hyperthreading.

Geplaatst door Steve
Ik zou overigens een ander moederbord en CPU nemen: als moederbord eentje met twee geheugenkanalen (zoals de Asus P4C800 of de goedkopere P4P800 die binnenkort uitkomt). Als bijhorende CPU kan je dan bijvoorbeeld een P IV 2.8 GHz met 800 FSB nemen.. Het voordeel is dat hij een hogere FSB (en dus geheugenbandbreedte) heeft, evenals Hyperthreading.

Hoi Steve en bedankt voor je reactie.

Er zit nogal een prijs verschil tussen mijn keuze moederbord en wat jij aanraadt ( € 90,-- bij yorcom).
Hoelang duurt het nog voor de goedkope versie uitkomt want mijn broer wil zichzelf deze computer voor zijn verjaardag kado doen (25 mei). En ik las ook bij yorcom dat het moederbord wat ik nu heb na een bios upgrade ook geschikt is voor 800fsb.

Zit er op mijn moederbord maar één geheugenkanaal dan? En betekent dit dat ik 1x 512 ddr ram moet nemen in plaats van 2x 256 ddr ram? ( zie mijn configuratie een paar posts terug)

Groetjes,

EDIT] Zitten er eigenlijk wel usb aansluitingen op dit moederbord van mijn keuze, lijkt me namelijk ook wel prettig?[EDIT]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan