Gamer pc upgraden (+/- 300eu)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlueFox950

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2009
Hallo Allemaal

Ik ben binnenkort weer van plan mijn pc te upgraden, ik ben hier vorige keer erg goed geholpen met het samenstellen van mijn pc en zit na zo'n 3-4 jaar pas weer op het punt dat upgrades wel echt nodig zijn.

dit zijn de huidige specs:

Moederbord: ASRock P67 Pro3 B3, S1155, P67, 4xDDR3, ATX
Processor: Intel Core i5-2500, 3.30GHz, 6MB, HD2000, S1155
Grafische kaart: AMD Radeon HD 6950, 1GB (Sapphire)
Geheugen: Kingston ValueRam 4GB(2x2GB) DDR3 1333MHz C9
Voeding: Corsair CX Builder series 500W

Ik weet dat sowieso mijn RAM echt aan vervanging toe is, ik zat te denken aan 16GB(2x8) maar ik heb niet genoeg verstand van componenten om te weten van welk merk e.d.

Ik wil weer een beetje bij de tijd zodat ik spellen die binnenkort uitkomen (Gta 5 bijv) goed kan draaien (liefst natuurlijk alles op max maar dat is misschien een te hoog streven met mijn budget)

Ik hoop niet meer uit te moeten geven dan 300euro maar ik weet niet of dit realistisch is? Ik neem aan dat de grafische kaart ook vervangen moet worden (zeker aangezien er maar 1GB VRAM in zit) maar ik hoop dat de processor het nog wel even red.

Ik hoor graag van jullie wat ik zo ongeveer kwijt zou zijn om er weer een jaar of 2 mee vooruit te kunnen en suggesties voor welke grafische kaart en RAM het beste zijn. Als ik er beter aan doe meer uit te geven laat het dan ook vooral even weten, dan spaar ik nog even door.

Laatst bewerkt:
8GB is voldoende voor games, dus je kunt er ook voor kiezen om 4 (of 8)GB er bij te prikken (goedkoper). Verder zou ik een betere videokaart nemen, dan kan je weer een poos vooruit ;)

300 euro voor wat werkgeheugen en een videokaart is wel redelijk te doen. Voor je huidige videokaart kan je eventueel ook nog wat geld terug krijgen als je die verkoopt, zeg ongeveer 60-70 euro, dus dat zou je budget kunnen oprekken naar 350 euro!?

Wat je videokaart betreft :

kijk even naar dit linkje : klik

Je treft jouw videokaart in de rechterkolom aan (rij 9). Alles wat er boven staat (rij 1 t/m 8) is sneller en hoe hoger je komt, hoe sneller (en duurder...............) Zoek een kaart die in je budget past en check voor die kaart even de 'stroom' behoefte. Een nieuwere kaart zou zomaar boven de limiet van je huidige voeding uit kunnen komen. Kom je er niet uit laat het ons even weten.
Vermeld dan gelijk even welk merk en type voeding er nu in het systeem zit.

De tabel in de link is gebaseerd op de twee videochipgrootmachten : Nvidia en AMD (voorheen Ati Raedon) De linker kolom is voor Nvidia based kaaren, de rechter voor AMD kaarten. Horizontaal op een een rij presteren kaarten gelijk of nagenoeg gelijk.

Wat je videokaart betreft :

kijk even naar dit linkje : klik

Je treft jouw videokaart in de rechterkolom aan (rij 9). Alles wat er boven staat (rij 1 t/m 8) is sneller en hoe hoger je komt, hoe sneller (en duurder...............) Zoek een kaart die in je budget past en check voor die kaart even de 'stroom' behoefte. Een nieuwere kaart zou zomaar boven de limiet van je huidige voeding uit kunnen komen. Kom je er niet uit laat het ons even weten.
Vermeld dan gelijk even welk merk en type voeding er nu in het systeem zit.

De tabel in de link is gebaseerd op de twee videochipgrootmachten : Nvidia en AMD (voorheen Ati Raedon) De linker kolom is voor Nvidia based kaaren, de rechter voor AMD kaarten. Horizontaal op een een rij presteren kaarten gelijk of nagenoeg gelijk.

Top! bedankt voor de link, ik kom via een andere pagina op dezelfde site uit op de R9 serie van AMD die wel goed lijkt te zijn in prijs/kwaliteit verhouding. Als ik echter bij azerty kijk zou ik geen flauw idee hebben welke het beste is. Het zou natuurlijk mooi zijn om een videokaart met 4GB VRAM te hebben voor rond de 250€ maar ik weet niet wat ik daarvoor inlever ten opzichte van bijvoorbeeld een kaart van dezelfde prijs met 2 of 3GB VRAM?

Mijn voeding is overigens 500W (Corsair CX Builder series )

Ziet er goed uit, denk dat em gaat worden. Thx!

Is er qua RAM iets te bedenken waardoor ik me huidige 4GB ook nog kan gebruiken? (staat in t lijstje bovenin) Of is het verstandiger die te vervangen? Ik wil het liefst wel meer dan 8GB aangezien sommige spellen nu al op de 6GB RAM zitten qua minimale vereisten

Ja, je kunt je RAM wat je nu al hebt behouden en dan bijvoorbeeld 2 x 4GB erbij prikken, dan zit je op 12GB totaal. Dat is in ieder geval goedkoper dan 16GB aanschaffen en dik voldoende voor games.

Oke mooi, als ik je nog lastig mag vallen met 1 laatste vraagje :P

In hoeverre moet de RAM die ik er dan bij koop hetzelfde zijn als mijn huidige? Moet het bijvoorbeeld ook 1333Mhz zijn, in 2 modules van 2GB en DDR3? Of maakt het weinig uit?

Maakt weinig uit. Als de nieuwe modules sneller zijn, dan zal het moederbord alle modules klokken om de laagste snelheid, dus de snellere modules lopen dan op de snelheid van de langzame modules ;)

Toch nog een vraagje, is mijn voeding van 500W eigenlijk nog wel voldoende? Of kan ik beter overschakelen naar eentje van 650 of meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan