games in C++

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobiaan

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
39
hoe maak je games met C++? ik kan de taal wel al een beetje. maar ik weet niet hoe je echt met graphics en 2d ruimtes werkt. ik kan alleen met letters werken op zo'n zwarte achtergrond. hoe ken je plaatjes toe aan objecten, en laat je ze bewegen met x-as en y-as? en hoe stel je een achtergrond in, etc?
 
welke is beter? en is dit ook de manier waarop proffessionele games worden gemaakt?
hoe werkt dit precies. wat is allegro precies?
 
SDL wordt geloof ik vaker gebruikt bij professionele games (Doom 3 is bijvoorbeeld ook met SDL gemaakt, met OpenGL voor de graphics).

Allegro en SDL zijn allebei libraries die gebruikt kunnen worden bij het programmeren van spellen. Allegro kan input, geluid en beeld doen en SDL kan dit ook. Voor 3D wordt vaak OpenGL gebruikt in combinatie met SDL, dan wordt SDL gebruikt voor bijvoorbeeld het regelen van de input.

Je kunt het beste de handleidingen doorlezen en de tutorials volgen :) Ik ben zelf ook nog maar een beginner, ik denk niet dat ik alles goed kan uitleggen.

Ohja, welk programma gebruik je om te programmeren? Als je Dev-C++ gebruikt kun je heel gemakkelijk aan de nodige bestanden komen via een packet manager. Anders moet je voor de nodige bestanden zelf downloaden en installeren.

Voor Allegro:
http://alleg.sourceforge.net/wip.html <- Scroll naar beneden en neem de Windows Binary Package

Voor SDL:
http://www.libsdl.org/download-1.2.php <- Scroll naar beneden naar Development Libraries en neem dan de Win32 libs.
 
ik gebruik microsoft vis C++ express
dus, als je 2 d spellen wil maken heb je alleen Allegro of SDL nodig?
en als je 3d wilt maken nog iets anders erbij, zoals OpenGL?

klopt dit?
 
er worden ook veel spellen gemaakt met directx
daar kun je ook wat tutorials op googlen

maar als je nog maar een beetje van c++ kent kun je beter eerst simpele tekstspelletjes maken om c++ echt door te krijgen.
ik ben het ook aan het proberen en een goede game maken is niet echt makkelijk :p
 
er worden ook veel spellen gemaakt met directx
daar kun je ook wat tutorials op googlen

maar als je nog maar een beetje van c++ kent kun je beter eerst simpele tekstspelletjes maken om c++ echt door te krijgen.
ik ben het ook aan het proberen en een goede game maken is niet echt makkelijk :p

maar ik wil plaatjes gebruiken

en wat is directX precies?

maar even terug.

moet ik Allegro of SDL gebruiken? is het heel erg verschillend?
en kan ik ergens een lijst vinden van dingen die in allegro of SDL zitten? dus wat je kan oproepen ik weet niet hoe die dingen heten.

dingen als:

set_gfx_mode( GFX_AUTODETECT, 640, 480, 0, 0);

EDIT:

SDL wordt geloof ik vaker gebruikt bij professionele games (Doom 3 is bijvoorbeeld ook met SDL gemaakt, met OpenGL voor de graphics).

maar SDL is toch voor de graphics, of niet? nu snap ik het even niet meer.
 
Laatst bewerkt:
maar ik wil plaatjes gebruiken

en wat is directX precies?

maar even terug.

moet ik Allegro of SDL gebruiken? is het heel erg verschillend?
en kan ik ergens een lijst vinden van dingen die in allegro of SDL zitten? dus wat je kan oproepen ik weet niet hoe die dingen heten.

dingen als:

set_gfx_mode( GFX_AUTODETECT, 640, 480, 0, 0);

EDIT:



maar SDL is toch voor de graphics, of niet? nu snap ik het even niet meer.

SDL is voor de graphics, input en geluid en kan ook nog wat andere dingen.
SDL en Allegro kunnen vrijwel hetzelfde, maar je moet het gewoon proberen. Sommige mensen gebruiken liever Allegro, sommigen liever SDL. De twee libraries zijn wel heel verschillend, ze gebruiken verschillende commandos.
Hoe het spel uiteindelijk wordt ligt aan meer dingen dan alleen een verschillende library (bijvoorbeeld de kwaliteit van de code).

Mag ik misschien even vragen hoe goed je C++ kent? Om gelijk geavanceerde spellen te maken is misschien niet zo handig. Ik ben zelf begonnen met text-based games die gewoon in een console worden uitgevoerd.

Hier nog wat hele handige links:

http://en.wikibooks.org/wiki/C++_Programming/TOC1
^ Een wikibook over C++ in het Engels. Heel handig.

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX
^ Wat is DirectX

http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_DirectMedia_Layer
^ Wat is SDL

http://en.wikipedia.org/wiki/Allegro_library
^ Wat is Allegro
 
: fatal error C1083: Cannot open include file: 'allegro.h': No such file or directory
dit is wat er staat als ik intyp

#include <allegro.h>

nadat ik hem heb gedownload.

Je hebt het duidelijk niet goed geinstalleerd.
Waar heb je de bestanden uitgepakt? Of eigenlijk, lees gewoon de readme.txt! Daar staat alles in.

Lees je ook de tutorials die ik heb gelinkt? Daar staat werkelijk alles in wat je moet weten.
 
Je hebt het duidelijk niet goed geinstalleerd.
Waar heb je de bestanden uitgepakt? Of eigenlijk, lees gewoon de readme.txt! Daar staat alles in.

Lees je ook de tutorials die ik heb gelinkt? Daar staat werkelijk alles in wat je moet weten.

er staat alleen wat je ermee kan doen, niet hoe je hem opent. en #include hoort toch te werken?
 
Niet als je de bestanden niet goed hebt geïnstalleerd. Waar heb je de bestanden uitgepakt?

het is een zip map en ik heb er nog niks mee gedaan. er zitten 10 mappen in ofzo, allemaal met bestanden. ik begrijp niet waar alles voor dient, het zijn ook geen codes. (wat ik heb geopend, ik heb nog niet alles geprobeerd.
dit is de library staat er:

; generated by fixdll.sh
EXPORTS
__linear_vtable15 @1 DATA
__linear_vtable16 @2 DATA
__linear_vtable24 @3 DATA
__linear_vtable32 @4 DATA
__linear_vtable8 @5 DATA
_acos_tbl @6 DATA
_cos_tbl @7 DATA
_current_palette @8 DATA
_default_ds @9
_digi_driver_list @10 DATA
_get_allegro_version @11
_getpixel @12
_getpixel15 @13
_getpixel16 @14
_getpixel24 @15
_getpixel32 @16
_gfx_driver_list @17 DATA
_install_allegro @18
_joystick_driver_list @19 DATA
_keyboard_driver_list @20 DATA
_midi_driver_list @21 DATA
_mouse_driver_list @22 DATA
_persp_xoffset @23 DATA
_persp_xoffset_f @24 DATA
_persp_xscale @25 DATA
_persp_xscale_f @26 DATA
_persp_yoffset @27 DATA
_persp_yoffset_f @28 DATA
_persp_yscale @29 DATA

(niet helemaal)
wat wil dat zeggen?
 
Laatst bewerkt:
Is dat de output van je compiler of zit dat gewoon in een bestandje in die zip? Als ik het zo bekijk, zijn dat Allegro functies.
Maareh, je installeert het dus niet goed. Je moet alle bestanden uitpakken in de juiste directories.Ik denk dat je deze zip nodig hebt: Allegro binaries voor MS Visual C++ 8.0
Andere binaries

In deze zip vind je drie mappen. Om ervoor te zorgen dat Allegro werkt, moet je alle bestanden gebruiken. Pak de inhoud van de map bin uit in de bin directory van MS Visual C++. Pak de inhoud van de map include uit in de include directory van MS Visual C++. Dan moet je de inhoud van de map lib uitpakken in de lib directory van Vis. C++.

Maak een nieuw project. Ik weet niet hoe Visual C++ werkt, maar je moet bij de project properties of build properties even zoeken naar linker options. Voeg hier dan -lalleg in. Dit is absoluut noodzakelijk, anders zal het niet werken.
Dan moet je natuurlijk ook nog de library includen bovenaan je source code met #include <allegro.h>
 
Misschien is het een beetje laat maar ik wil hier toch nog op antwoorden om misverstanden daarover in de toekomst te vermijden.

Als je allegro gebruikt kan je best dev-c++ gebruiken.
Allegro importeren: project->project options->parameters->add library->dan liballeg.a importeren uit de lib map van dev-cpp

have fun

william:cool:
 
Als je allegro gebruikt kan je best dev-c++ gebruiken.
Allegro importeren: project->project options->parameters->add library->dan liballeg.a importeren uit de lib map van dev-cpp

Dat kan, maar duurt langer. Je kunt ook gewoon bij het 'Linker' gedeelte '-lalleg' typen (zonder aanhalingstekens. Werkt altijd, tot nu toe nog bij niemand problemen daarover gehoord. :)
Ik zou trouwens niet weten waarom Dev-C++ beter is als je Allegro wilt gebruiken :confused: Ik kan prima met Code::Blocks m'n Allegro dingetjes maken hoor.
 
Dat is mij altijd gezegt dat dev-cpp de beste is :confused:
eigenlijk weet ik ook niet waarom:p

william:cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan