games sluiten zichzelf af?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

H4LxNL

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
hallo iedereen :)
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe pc
zelf samengesteld en alles leek goed te werken totdat ik erop ging gamen.
na een tijdje sluit de pc de games, zo lijkt, automatisch af.
ik gebruik nu windows 7 ultimate, maar draai de games op compatibility van vista en ik draai ze als administrator.
Hij sluit ze ook af als ik de games op XP draai.
ik heb officiële games dus daar ligt het ook niet aan.
ik dacht dat het misschien te make zou kunnen hebben met de temperatuur van het moederbord ( na zoon half uur 65 graden celsius)
Ik heb mijn pc niet overgeklockt en er zitten 3 koelers in. Is die temperatuur dan wel normaal?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..:)

Mijn systeem bestaat uit:
intel i7-920 boxed
MSI x-58 mobo
ocz 6 gb ram
evga gtx 260
ocz 720 watt voeding
western digital 640 gb hd
ms-tech 402 kast met 2 koelertjes

Groeten,

Yaran

nee, dat is absurt.

Hoe staan die koelers ingesteld? Allebei zeker als lucht de kast inblazend. (je moet minimaal 1 lucht laten weg zuigen -> doe degene die boven zit maar..)

Waar zit de 3e koeler?

De dees dus http://www.ms-tech.de/de/datenblatt/LC-402.pdf

Zoals Marsmannetje aangeeft blijft de hitte gewoon in je kast zitten:(
Je hebt 3 koelers, in je kast ?? (120 mm vooraan, 80mm zijkant en 80mm achteraan ??) de fans achter- en vooraan zijn optioneel, maw deze zijn nadien geplaatst en kunnen dus verkeerd staan:shocked:.
Fan vooraan en zijkant moeten lucht binnen zuigen
Fan achteraan moet lucht buitenblazen (net zoals de voedingsfan die erboven zit)
hoe test je dit, met een blaadje papier blijft het papier aan het rooster kleven dan zuigt de fan, valt het papier eraf dan blaast ze simpel...

Laatst bewerkt:
De dees dus http://www.ms-tech.de/de/datenblatt/LC-402.pdf

Zoals Marsmannetje aangeeft blijft de hitte gewoon in je kast zitten:(
Je hebt 3 koelers, in je kast ?? (120 mm vooraan, 80mm zijkant en 80mm achteraan ??) de fans achter- en vooraan zijn optioneel, maw deze zijn nadien geplaatst en kunnen dus verkeerd staan:shocked:.
Fan vooraan en zijkant moeten lucht binnen zuigen
Fan achteraan moet lucht buitenblazen (net zoals de voedingsfan die erboven zit)
hoe test je dit, met een blaadje papier blijft het papier aan het rooster kleven dan zuigt de fan, valt het papier eraf dan blaast ze simpel...

De koeler aan de zijkant zat al in de doos zeg maar.
de koeler aan de achterkant zal ik zo ff teste
en de derde is gewoon me proc koeler

je had gelijk over de fan achterin, het blaadje bleef eraan kleven dus ik draai hem om
ik hoop dan dat het allemaal opgelost is en anders horen jullie wel weer van me ^^

allebei bedankt voor de hulp :) :thumb:

Yaran

Laatst bewerkt:
De koeler aan de zijkant zat al in de doos zeg maar.
de koeler aan de achterkant zal ik zo ff teste
en de derde is gewoon me proc koeler

je had gelijk over de fan achterin, het blaadje bleef eraan kleven dus ik draai hem om
ik hoop dan dat het allemaal opgelost is en anders horen jullie wel weer van me ^^

allebei bedankt voor de hulp :) :thumb:

Yaran

pffff...Ik heb die fan dus omgedraaid achterin maar het lijkt niets uit te maken
mobo temp is weer 63-64 na een half uurtje en dan heb ik er niet eens op gegamed
Speedfan zegt wel dat alle fans op 100% draaien...
moet ik dan echt een fan kopen...?
of min 'oude' vervangen door nieuwe?

Yaran.

Mmm, hier enkele andere fora... Blijkbaar zijn die hoge temperaturen niet zo abnormaal...

http://tweakers.net/reviews/1128/5/x58-de-benchmarks-en-de-conclusie-pagina-5.html
http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=310369
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3742511

Test de airflow in je kast nog eens goed uit, test nogmaals dat de achterste fans lucht effectief af voeren (zet eventueel de zijkant open om dit te testen)
Zitten er niet te veel kabels over je motherboard (belemering van de luchtstroom), probeer deze zoveel mogelijk aan de zijkanten te houden.
Zuigt de zij fan wel lucht aan ?
Zit je grafische kaart in het bovenste PCIe slot ? net onder de chipset, dit kan de temp laten stijgen. Kan je die verhuizen naar het tweede slot ? Check even de manual van je Mobo

Michien toch een extra fan vooraan bijsteken om wat meer lucht binnen te krijgen. (vindt trouwens de keuze van de kast niet in verhouding met de krachtige PC die er in zit. Kast heeft geen goede airflow op zich, wat ik op andere fora lees)

Hoe lees je de temps af, welke soft gebruik je en welke temperaturen ken je nog (System, CPU, IOH)

Laatst bewerkt:
Mmm, hier enkele andere fora... Blijkbaar zijn die hoge temperaturen niet zo abnormaal...

http://tweakers.net/reviews/1128/5/x58-de-benchmarks-en-de-conclusie-pagina-5.html

Test de airflow in je kast nog eens goed uit, test nogmaals dat de achterste fans lucht effectief af voeren (zet eventueel de zijkant open om dit te testen)
Zitten er niet te veel kabels over je motherboard (belemering van de luchtstroom), probeer deze zoveel mogelijk aan de zijkanten te houden.
Zit je grafische kaart in het bovenste PCIe slot ? net onder de chipset, dit kan de temp laten stijgen. Kan je die verhuizen naar het tweede slot ? Check even de manual van je Mobo

Michien toch een extra fan vooraan bijsteken om wat meer lucht binnen te krijgen. (vindt trouwens de keuze van de kast niet in verhouding met de krachtige PC die er in zit. Kast heeft geen goede airflow op zich, wat ik op andere fora lees)

Hoe lees je de temps af, welke soft gebruik je en welke temperaturen ken je nog (System, CPU, IOH)

Ik heb PC wizard en speedfan gebruikt om de temps af te lezen ze ze zeggen allebei hetzelfde
mijn videokaart zit in de 2de slot
enja ik vond de kast mooi, niet verder erbij nagedacht :rolleyes:
ook zaten er inderdaad veel kabels in de buurt van of op het moederbord, die heb ik nu zo goed mogelijk verplaatst

cpu temp = 28 graden dus dat zit wel goed
power/aux = 32 graden

een vriend van me heeft gezegd dat hij dit weekend even komt kijken (hij zei eerder dat hij geen tijd zou hebben, daarom vroeg ik het aan jullie :p) en dan hopen dat hij misschien meteen kan zien wat er aan moet gebeuren

in ieder geval hartstikke bedankt :thumb::thumb::thumb: :D

Yaran,

ok ben ik weer xd
ik dacht laat ik als tijdelijke oplossing is even een ventilator voor me kast zetten
ik weet dat dan heel de airflow er niet meer zou zijn maar misschien zou het helpen
hij maar heel veel herrie maar het is ook maar tijdelijk
ik open PC wizard en die zegt dat me moederbord toen opeens 52 graden is... (:))
ik had ook in het boekje, wat bij het moederbord zat, gelezen dat 55 graden een goede temperatuur was maar dat hoger niet aangeraden was
dus met ventilator zou het goed zijn, MAAR..-_-"
gisteravond was ik dus prototype aan het spelen en hij sloot weer af naar het bureaublad...
Ik begin er zo langzamerhand niets meer van te snappen...
zou het misschien kunnen zijn dat er iets fout/kapot is met een bepaald onderdeel..?
alle hulp is gewaardeerd ^^

Yaran, :(

gisteravond was ik dus prototype aan het spelen en hij sloot weer af naar het bureaublad...

Wellicht heeft de hoge temperatuur niets te maken met het afsluiten :confused:, Al zou ik toch proberen om de temp naar beneden te krijgen:rolleyes: In electronica is temperatuur = slijtage :shocked:

Ik heb wel ergens iets gelezen dat na een recente update van Windows 7 het ding crashed na enkele minuten... Mischien vindt ik dit nog ergens terug.... (zou met de nieuwste patch opgelost moeten zijn)

Laatst bewerkt:
Wellicht heeft de hoge temperatuur niets te maken met het afsluiten :confused:, Al zou ik toch proberen om de temp naar beneden te krijgen:rolleyes: In electronica is temperatuur = slijtage :shocked:

Ik heb wel ergens iets gelezen dat na een recente update van Windows 7 het ding crashed na enkele minuten... Mischien vindt ik dit nog ergens terug.... (zou met de nieuwste patch opgelost moeten zijn)

Ik heb je reacties gelezen alleen het blijft me een raadsel waarom andere pc's
met ong. dezelfde onderdelen heter worden en het wel goed doen en de mijne niet.
want het heeft dus niet veel/niets te maken met de temperatuur maar waaromee dan wel...?? :(
ik zoek ook hel internet af naar een o[lossing maar het levert allemaal niets op...
enne de games crashte ook op windows xp dus met windows 7 heeft het niet te maken.

yaran.

Je PC is multi-boot geconfigureerd of je speelt in XP mode onder Win 7 ?
In het eerste geval voor 90% hardware probleem in het tweede geval kunnen beide nog:confused: al kijk ik meer in de richting van Windows... Tiens enkel je game crashed niet je volledig systeem ? Had ik initieel anders begrepen :rolleyes:...
Welke games speel je ?
Laat eens een performantie/stabiliteits test lopen bvb PC Wizard of een berekennen van priemgetallen dit laat je CPU op 100% draaien en hou goed de temps in de gaten.
Indien je een hardware probleem hebt zal je hier problemen zien.
Indien dit goed loopt zou ik me focussen op de videokaart want die wordt in bovenstaande niet getest.

In het eerste geval voor 90% hardware probleem in het tweede geval kunnen beide nog:confused: al kijk ik meer in de richting van Windows... Tiens enkel je game crashed niet je volledig systeem ? Had ik initieel anders begrepen :rolleyes:...
Welke games speel je ?
Laat eens een performantie/stabiliteits test lopen bvb PC Wizard of een berekennen van priemgetallen dit laat je CPU op 100% draaien en hou goed de temps in de gaten.
Indien dit goed loopt zou ik me focussen op de videokaart want die wordt in bovenstaande niet getest.

multi boot
2 compatimenten van 320gb
op C: staat xp en op D: windows 7
ik speel crysis, crysis: warhead, halo 2, hellgate london en prototype
ik heb die systeemstabiliteitstest 2 1/2 minuut laten lopen op hardware
hij begon op 54 graden en was 64 graden na 2 1/2 minuut
processor core 1 begon op 57 en was na 2 1/2 minuut 61
core 2 begon op 61 en was na 2 1/2 minuut 70

hoe ik de pc priemgetallen uit moest laten rekenen wist ik niet maar ik hoop dat deze info voldoende is.

Denk je dat als ik maar 1 OS heb dat ik van mijn problemen af ben...?

echt bedankt voor je hulp :thumb:

Yaran,

Welke games speel je ?

Ok er is nu weer wat anders (denk ik) aan de hand
ik was weer veen prototype aan het spelen en tijdens een cutscene kreeg ik een blauw windows scherm dat er een onerwachte fout van windows was of zoiets
er stond ook iets over bad_pool_caller
ik heb dat verder opgezocht en het blijkt dat dat iets heeft te maken met verouderde drivers...
helaas heb ik zo'n week geleden alle nieuwste drivers geinstalleerd...

:rolleyes:

Yaran,

en nou doet mijn geluid het niet meer...?

ik weet niet waarom maar ik start net mijn pc op en het doet het niet meer....??
waar kan ik een goede driver vinden die wel op windows 7 kan..?

edit: ok hij doet ut weer maar waarom me pc afsloot en het geluid het niet meer deed....geen idee...-_-''

Laatst bewerkt:
Denk je dat als ik maar 1 OS heb dat ik van mijn problemen af ben...?

Neen, was belangrijk om te weten dat je twee verschillende systemen gebruikt. Als ik jou was zou ik eerst proberen om het onder XP op te lossen, Win 7 is een release canidate wat wil zeggen dat er zeker nog fouten in zitten die ze (hopen wij allen) de komende maanden zullen oplossen.

ik heb die systeemstabiliteitstest 2 1/2 minuut laten lopen op hardware
hij begon op 54 graden en was 64 graden na 2 1/2 minuut
processor core 1 begon op 57 en was na 2 1/2 minuut 61
core 2 begon op 61 en was na 2 1/2 minuut 70

Priemgetallen => Prime95 was de naam, deze berekend nieuwe priemgetallen aan 100% CPU belasting, kan tellen voor een stress test :D http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 Deze liet ik een uurtje lopen op mijn nieuw gebouwd systeem zonder de temps uit het oog te verliezen, ja er naast blijven zitten. Indien je systeem dit haalt kan je ervan uit gaan dat hij stabiel draait. (test niet de videokaart!!)

Naar wat ik las lijkt de core temp op idle aan de hoge kant, normaal rond de 40°C. HIer las ik een case met hoge temps waar de CPU cooler niet goed gemonteerd zat http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=283394 Heb dit ook meegemaakt met men Q9550 en OCZ Vendetta cooler die niet 100% goed zat. Wanneer de temps te hoog stijgen wordt je systeem labiel en krijg je crashes

Ik stel voor om Prime95 een half uurtje te laten draaien, zie wat je core temperatuur doet, indien die boven de 80°C gaat stop je Prime95 en moet je toch je CPU koeling nakijken. Indien je Prime95 stopt moet je temperatuur ook snel dalen naar de idle temp Blijft die lang hoog is er slechte warmte afvoer.

Succes

ik heb dat Prime95 (nog) niet gedraaid maar het is em wel duidenljk dat eht aan de temperatuur ligt
met ventilator werkt (bijna) alles perfect
en zonder sluiten de games dus af
Ik laat binnenkort een vriend kijken naar de processor of die dan wel helemaal goed zit en mogelijk andere dingen die fout gemonteerd zijn.

verder kreeg ik nog een foutmelding toen ik gewoon op internet zat
de pc sloot zichzelf af vanwege een critieke fout
de pc sloot zichzelf af om permanente schade te voorkomen en de foutmelding was iets van ' Reference by pointer' ofzo

Ik heb het gegoogled maar daar snap ikk niet zoveel van
zoveel snap ik niet van computers...xd

Ik hoop dat iemand weet wat dit betekend?

Yaran :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan