Gaming PC, iets mis met deze build?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0662

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2015
Hallo,

Een van de personen uit onze vriendengroep wil binnenkort zijn eigen Game-pc gaan bouwen. Nu hebben we met elkaar al wat gediscussieerd over de onderdelen en uiteindelijk zijn we op de onderstaande build uitgekomen. Het budget is/was ongeveer 800 Euro zonder randapparatuur (waaronder beeldscherm), case, fans, optische drive en OS.

Processor: Intel i5-4460 183,-
Moederbord: Gigabyte GA-Z97P-D3 82,-
Videokaart: Asus R9290-DC2OC-4GD5 281,-
Geheugen: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU 56,-
Opslag: Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB 54,-
Samsung 850 EVO 120GB 73,-
Power supply: Cooler Master GM G550M 60,-

Totaal: 789,-

We hebben de prijzen van de goedkoopste betrouwbare webshops (die op Tweakers of Hardware.info staan) gepakt, inclusief verzendkosten.

Een upgrade die we al 'gepland' hebben is de stock CPU cooler van Intel vervangen door de volgende:

Processorkoeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 30,-

Verder wil hij met deze PC de standaard dingen kunnen doen: Browsen, films kijken, gamen, photoshoppen, een beetje video-editten, etc.

De games die hij van plan is te gaan spelen variëren nog wat (van Minecraft en Flash games tot GTA V en Besiege bijvoorbeeld), hij moet nog veel verschillende games gaan spelen en nog ontdekken wat hij leuk vindt. :p

Onze vraag aan jullie is dus: Is er iets mis met deze build? Zit er ergens een grote bottleneck, is er iets overkill, zijn er betere alternatieven voor een onderdeel, raad je een onderdeel af, is er iets waar we op moeten letten of voor uit moeten kijken? Etc.

PS: Alvast excuses voor het gebruik van Nederlands en Engels door elkaar, Grammar nazis :p

Alvast bedankt

Mvg,

gast0662 and the guys

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou voor minimaal een 2TB schijf gaan. Met de huidige spellen zitten die dingen heel snel vol.

Ik zou voor minimaal een 2TB schijf gaan. Met de huidige spellen zitten die dingen heel snel vol.

Goede suggestie! Ik heb het net nagevraagd, maar hij zegt meer dan genoeg aan de 1 TB HDD en de 120 GB SSD te hebben. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat hij ook nog een HDD van vgm ?250? GB uit zijn oude PC haalt, dus qua hoeveelheid storage zit hij met deze build goed.

Processor zou je voor een lagere prijs een betere kunnen krijgen, de AMD FX-6300 eb je vanaf 110,- en is geklokt op 3,5 GHz met een turbo van 4 GHz, en deze heeft 6 cores. Maar dan moet je het moederbord ook weer veranderen

Ik zou voor de voeding deze Seasonic kiezen i.p.v. de Coolermaster, puur om de kwaliteit en voor de processor-koeler deze Scythe i.p.v. de Gelid omdat de Scythe beter koelt en een stuk stiller is.
Verder is er niks mis mee...

Wat de processor betreft: de gekozen i5 is sneller als de AMD FX die gertjan hierboven aangeeft...
De keuze is veelal persoonlijk, veel mensen kiezen voor AMD op basis van prijs, zelf moet ik er niks van hebben, ik ga altijd voor een Intel, die paar tientjes meer heb ik er graag voor over maar het is niet mijn portemonnee :D

Laatst bewerkt:
Hier 3 moederborden die bijvoorbeeld zouden kunnen:

-http://nl.hardware.info/productinfo/124605/gigabyte-990xa-ud3 100,-
-http://nl.hardware.info/productinfo/200162/gigabyte-970a-ud3p 80,-
-http://nl.hardware.info/productinfo/223753/msi-970-gaming 100,-

Processor zou je voor een lagere prijs een betere kunnen krijgen, de AMD FX-6300 eb je vanaf 110,- en is geklokt op 3,5 GHz met een turbo van 4 GHz, en deze heeft 6 cores. Maar dan moet je het moederbord ook weer veranderen

We willen graag bij Intel blijven... Geen hele logische reden hierachter. Maar hier zijn we wat bekender mee en Intel voelt wat vertrouwder :p. Toch bedankt voor de suggestie!

Oh oke is goed! :D Gebruik zelf deze processor namelijk :P

Oh oke is goed! :D Gebruik zelf deze processor namelijk :P

Ja ik heb net wat research gedaan (5 minuten, dus ik kan het mis hebben) en volgens mij is de i5-4460 out of the box wat sneller, maar is de AMD FX-6300 een stuk sneller als je hem overklokt. Onze vriend is alleen niet van plan te gaan overklokken ^^ (het is zijn eerste 'eigen' pc en hij is nog niet heel ervaren). Misschien een goede optie voor in de toekomst of voor mijn eigen Game-pc (als die er ooit nog komt xD). Bedankt voor het advies!

Oh zo, ik snap het! Geen dank :D

Ik zou voor de voeding deze Seasonic kiezen i.p.v. de Coolermaster, puur om de kwaliteit eb voor de processor-koeler deze Scythe i.p.v. de Gelid omdat de Scythe beter koelt en een stuk stiller is.
Verder is er niks mis mee...

Wat de processor betreft: de gekozen i5 is sneller als de AMD FX die gertjan hierboven aangeeft...
De keuze is veelal persoonlijk, veel mensen kiezen voor AMD op basis van prijs, zelf moet ik er niks van hebben, ik ga altijd voor een Intel, die paar tientjes meer heb ik er graag voor over maar het is niet mijn portemonnee :D

De voeding is inderdaad uitwisselbaar. Kun je misschien wat artikelen linken waaruit blijkt dat die Seasonic beter is dan de Coolermaster ^^. Ik zit zelf een beetje te browsen maar kan geen heel duidelijk antwoord vinden. Het enige wat ik kan vinden is dat de Coolermaster wel een HWI Silver award heeft en de Seasonic niet - terwijl HWI een review van beiden heeft gedaan, maar de Seasonic heeft dan weer een ?hogere efficiency?.. Tja ik ga die 2 artikelen maar eens doorlezen denk ik, heb jij nog iets waaruit blijkt dat de Seasonic duidelijk superieur is? :D

Ja inderdaad, onze voorkeur gaat ook uit naar Intel. Ook bedankt voor het CPU-cooler advies!

http://nl.hardware.info/reviews/5224/11/cooler-master-gm-series-g550m-550w-psu-review-conclusie
http://nl.hardware.info/reviews/551...n-g-series-550w-pcgh-edition-review-conclusie

Seasonic staat vooral bekend om de kwaliteit van de gebruikte componenten, met name de condensatoren ( voor stabilisatie, rimpel-onderdrukking etc ).
Een goed artikel om eens door te neuzen is dit.
Verder is er niet specifiek iets waaruit blijkt dat Seasonic "top of the bill" is, maar het zijn gewoon degelijke voedingen voor een fatsoenlijke prijs die in vrijwel elke test wat score betreft in de top zitten..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan