Garantie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

royduin

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2006
Beste forum leden,

hoe zit het met de garantie in Nederland? Wat ik op het internet tegenkom is een Europese regel 2 jaar garantie op consumenten producten is. Als ik verder zoek heeft Nederland geen wetgeving over de garantie periode maar een "wettelijk recht op een deugdelijk product". Hoe zit dit alles in de ICT?

Hier op het werk verkoop ik verschillende producten, computers, componenten, printers, schermen etc. Bij al deze producten zie ik garantietermijnen van 1 jaar tot levenslang voorbij komen. Als verkoper aan consumenten zijn wij verplicht 2 jaar te geven?

Wat als ik een product verkoop met één jaar garantie en deze gaat met 1,5 jaar kapot?

Wie kan mij hier wat meer over vertellen of waar staat hoe het nou echt zit?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Er is geen eenvoudig antwoord op je vraag. Veel hangt af van de situatie. Zo mag je van een computer verwachten dat hij een bepaalde tijd mee gaat. Maar dat is ook weer afhankelijk van bijv. de prijs. Koop je deze ergens in de superaanbieding of bij een dure speciaalzaak.

Dus er is geen standaardgarantie te benoemen. Veel zal afhangen wat redelijk is onder de specifieke omstandigheden van die klacht.

Dit is inderdaad een goed punt.

Laatst problemen gehad(kennis) met een 25 maanden oude MacBook Pro (nieuw waarde 2300 euro). Omdat Apple maar 1 jaar garantie geeft zou er dus geen garantie op zitten.

Europa zegt 2 jaar garantie.

Weer een andere partij zei dat een pc of laptop 3 jaar moet mee gaan en dus ook 3 jaar verzekering (Apple Care is ook voor max 3 jaar na aankoop, zat niet bij deze macbook trouwens).

Deze discusie heeft ruim een maand geduurt(dus macbook was al weer 26 maanden oud) en uiteindelijk hebben we een deal gesloten met apple. Was wel met dreiging van rechtzaak omdat zij in nederland het vertikken om 2 jaar VERPLICHTE europese garantie te geven.

Nu waren er 3 dingen kapot: accu, toetsenbord en dvd brander totaal kosten: 550 euro.
Doordat er in die serie macbook pro's slechte accus zaten is het dus een productie fout. Dus de accu werd na veel moeite gratis vervangen dat scheelde weer. Maar de rest wouden ze niet vervangen. Na veel moeite is er 50 euro betaald voor onderzoekkosten en zijn de brander en het toetsenbord vervangen omdat deze kapot waren gegaan door de accu.

Het ligt natuurlijk ook nog aan het gebruik van het product. Waterschade wordt zogoed als nooit vergoed.
Maar ik denk dat de europese garantie van 2 jaar toch echt boven die van de 1 jaar die een bedrijf mee geeft staat.
Accus en baterijen is standaard 3 maanden tot een half jaar.

Vreemd, waar moet de consument en wij als bedrijf zijnde dan vanuit gaan?
De klant vraagt; hoeveel garantie heb ik? Geen idee, 1,2 of 3 jaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan