Gast account via Command Prompt

Status
Niet open voor verdere reacties.

falcojugger

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2008
Hallo allemaal,

ik probeerde een trucje uit door mijn utilman.exe te vervangen door een cmd-box.
zo kan ik in de cmd zonder überhaupt in te loggen, en heb ik systeemrechten!

als mijn broertje nou een keer wil computeren kan ik even een gast account inschakelen. tenminste dat was mijn bedoeling. nu het probleem: het werkt niet.

in cmd met systeemrechten:

"net user administrator /active:yes" werkt wel, ik krijg het administrator account te zien op de inloglijst en kan inloggen

"net user gast /active:yes" werkt niet, ik krijg het icoontje niet te zien in de gebruikerslijst.
guest werkt ook niet, dit is in de engelse versie.

als ik type:
"net user gast"
om te kijken of ie actief is, staat er netjes "active: yes"

iemand een idee?

Kijk hier

Kijk in de registry in de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList
Kijk of daar Guest (of Gast) staat vermeld. Haal die daar dan weg. Het account zou dan wellicht wél genoemd worden in het inlogscherm.

Overigens zijn er nog wel meer registry-plekken die mogelijk hierbij een rol spelen, maar begin met bovenstaande.

Succes,

Tijs.

Hier heb ik al gekeken. Echter, in de "Winlogon" heb ik nog maar 2 sleutels:
- AutoLogonChecked
- GPExtensions

geen SpeciaAccounts of wat dan ook...

Dan vrees ik dat je flink moet gaan tornen aan de speciale (lage) status van het Gast account. Ik vraag me in ernst af of je dat wel wilt, want je maakt het dan een (zo goed als) 'gewoon' account, en dan kun je net zo goed een (verborgen, zie eerder gegeven link) account maken die je in 'noodgevallen' inzet.

Kijk of het volgende werkt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> secpol.msc
Indien ja, kijk dan in Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Toewijzing van gebruiksrecht
Kijk bij Lokaal aanmelden weigeren. Haal daar Gast dan weg, en kijk of het beter gaat.
Vervelend is, dat voor de instelling "Deny log on Locally" / "Lokaal aanmelden weigeren" zover ik weet geen registry-aanpassing is waar je het 'handmatig' me zou kunnen regelen, dus als je secpol.msc niet kunt starten (zou kunnen zijn in Vista Home) zou het kunnen dat je het niet aan kunt passen.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor de moeite maar ik wil eigenlijk iets "anders".
Ik wil gewoon de gast account hebben die op mijn pc staat, ik kan hem wel inschakelen via configuratiescherm, maar niet via de command prompt en dat vind ik raar. Heb je enig idee hoe dat kan?

[...]als ik type:
"net user gast"
om te kijken of ie actief is, staat er netjes "active: yes"

iemand een idee?

Het account zou dus actief moeten zijn.

Probeer eens het volgende, en kijk of Gast (of Guest) daar wél bij staat:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control userpasswords2

Bij mij staat daar Gast gewoon tussen.

Tijs.

Even een printscreen gemaakt, hier zie je duidelijk dat het actief is. en dat hij ook in de user controlpasswords2 gebeuren staat vermeld.

Echter nu ik uitlog krijg ik geen Gast icoontje te zien. Dit was wel het geval bij administrator (wat ik eerder al aangaf.)

Gaat het je er nu tóch om dat je Gast in het inlogscherm wilt zien, of begrijp ik je nu helemaal niet meer? Indien ja, kijk dan 2 postings terug naar "Deny log on locally" / "Lokaal aanmelden weigeren": Je zult géén accounts in het inlogscherm aantreffen die het recht om lokaal aan te melden is geweigerd.

Tijs.

ja dat wil ik, ik snap alleen niet waarom een standaard gast account op de computer lokaal verboden wordt.

in ieder geval, ik heb geprobeerd betreft de secpol.msc, deze kan ik echter niet vinden ;)
het antwoord is dus nee, en ik kan geen vervolg handelingen uitvoeren omdat je er al vanuit ging dat dit wel het geval was

Dan houdt het op: Je zult een 'normaal' account moeten maken (al dan niet met Administrator-rechten, al dan niet verborgen op het inlogscherm (zie mijn allereerste link)).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan