gastaccount als administrator gemaakt, kan nu niets meer wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

H. Lauwers

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2003
Hallo,

Ik was bezig om mijn zoon in computer gebruik te begrenzen. Ik heb van de gast acount een administrator account gemaakt en van zijn account een gebruikers account. Ik kan nu niet meer terug wisselen, geen nieuwe accounts meer aanmaken, wanneer ik dit laatste probeer krijg ik ondanks dat ik ze niet gebruik de melding dat account namen niet mogen bestaan uit leestekens. Hebben jullie een idee hoe ik weer verder aan de slag kan zodat ik voor mezelf een wachtwoord beveiligde administrator account over hou en ik voor mijn zoon op een administrator account tyijdslimieten in kan stellen. Graag je reactie,

Met vriendelijke groet
Henk

Naar een herstelpunt terug zetten voordat dit gebeurde? Is wel rigoureus maar werkt sowieso...
Tenzij dit niet lukt zonder administrator account, maar niet geschoten is altijd mis :-)

Succes

Wel ingelogd op de administrator account

Wel ingelogd op de administrator account

Hallo Henk, een gastaccount kan men geen administratorsrechten geven. Ik denk dat je bedoelt dat je voor je zoon een standaardaccount hebt gemaakt zonder administratorsrechten.
Als je de computer aanzet , verschijnen de accounts waarmee je jou bij windows kan aanmelden. Is het administratorsaccount ook zichtbaar bij aanzetten van computer?

Hallo, de administrator account is d egast account. De account van mijn zoon is de gebruikersd account. Ik heb de gast account administratorrechten gegeven, in de veronderstelling dit ook weer ongedaan te kunnen maken. Dat lukt dus niet Ik zit dus met een gast account met administratorrechten en een gebruikersaccount van mijn zoon en kan helemaal niets meer. Hoe kan ik terug gaan naar een herstel punt is dit zelf in te stellen tot wanneer je teruggaat? Graag reactie
Met vriendelijke groet,

Henk

Ok, begin eens met netjes het besturingssysteem & versie te vermelden. Merk/model/type van computer in dit geval niet noodzakelijk.

Ok, gelukkig geen Home, dat scheelt:

Start, Computer, RechterMuisKlik, Beheren.
Lokale groepen en gebruikers, Gebruikers.

Nu wil ik eerst dat je in het rechtervenster kijkt bij de Beschrijving van Administrator, waar moet staan Ingebouwde account voor het beheer van domein of computer. (Iets in die strekking, Ingebouwd (Built-in) & account zijn de sleutelwoorden.)

Als die er is:

Dubbelklik Administrator, tabblad Lid van, klik Toevoegen, Geavanceerd, Nu zoeken, DK in de lijst Administratoren (meervoud), OK, OK.
Verwijder in de lijst alle niet-Administrator(en).
Toepassen, OK. (Ik hoop dat je het wachtwoord nog weet of nooit aangemaakt hebt, dus leeg!)

Nu soortgelijk met de ingebouwde Gast-account, alleen verander je die eerst weer in Gasten, & daarna verwijder je alle niet-Gast(en).

Dan ga je naar de aangebouwde account van je puppy, & die zet je, naar keuze, op Gebruiker of Gast.
Je kan ook via Groepen een nieuwe groep maken bv. Puppies aangelijnd... ;)

Herstart of meld af.

Dag Ilja,

Ik heb uitgeprobeerd zoals boven beschreven. Ik heb ingelogd via de gast / administrator account om een en ander te doen. Bij het willen wijzigen krijg ik continu de boodschap dat de toegang geweigerd wordt. Wat opvalt is dat bijhet lijstje als ik gebruikers heb aangeklikt bij administrator een zwart pijltje naar beneden staat in het icoontje er voor en bij de andere icoontjes is dat niet het geval. Ik heb het 2e deel van je advies m.b.t. gastaccount eveneens geprobeerd maar dan kom ik eveneens bij de melding toegang geweigerd uit.

Bedankt zover om wat inzichtelijkheid bij te brengen maar ik heb nog geen oplossing.

Hoop dat je me verder kunt helpen.

Henk

Nou, mijn denkhoedje begint aardig rood aan te lopen... Heb ook al gezocht, je blijkt dus niet de enige te zijn...

Ik heb even wat informatie nodig: Ga nog even naar Gebruikers zoals boven. Schrijf even op van boven naar beneden te beginnen met:

Administrator (& vooral of je daarvan de Eigenschappen kan openen),
Welke gebruikers er zijn,
Ingebouwd of bijgebouwd (doorgaans geen beschrijving erachter),
Ingebouwd naam vermelden,
bijgebouwd mag opeenvolgend met nummer aangegeven worden (Administrator = 1),
Indien Eigenschappen te openen dan Lid van.

Zet dat later hier even neer. geen haast. Of wel? ;)

Meld je af. Kijk dan of je in het Welkomstscherm kan aanmelden als Administrator. Waarschijnlijk heb je daar nooit een wachtwoord voor ingesteld.

Probeer dan weer via Gebruikers de Eigenschappen van Administrator te openen. Lukt dat, dan eerst de Lid van; Administrators toevoegen. Pas dan alle non-Administrator(s) verwijderen (Home User$ mag ook blijven als het er bij staat, is Netwerk.). Toepassen, OK, etc... Eigenschappen Administrator sluiten. Let trouwens op UAC-schermen.

Herstarten. Aanmelden als Administrator.

Tot zover, want dit lukt, of het lukt niet... In het laatste geval heb ik het Gebruikerslijstje nodig.

Controleer meteen ook even of je de opstartbare Windows 7 installatie-cd beschikbaar hebt.

Laatst bewerkt:
Dag Henk, zeg maar als ik verkeerd denk.
Je zet de computer aan, windows start en dan verschijnen de gebruikersaccounts om aan te melden.
Volgens mij zie je dan staan.
Gast > met administratorsrechten
Account zoontje > Heeft dit account administratorsrechten?
Als het account van je zoontje administratorsrechten heeft kan hiermee het ingebouwde administratorsaccount zichtbaar gemaakt worden.
Dit kan op deze wijze.
Ga naar Configuratiescherm > Programma's > Bureuaccesoires > en rechtsklik daar bij Opdrachtprompt en voer uit als administrator
Heeft je zoon geen administratorsrechten zal om het administratorswachtwoord gevraagd worden.
Er zal dan een zwart scherm verschijnen
Type daar het volgende : Let op de spaties
net user administrator /active:yes en druk op enter.
Sluit het zwarte Opdrachtscherm
Meld het account af.
Normaal zul je nu het het administratorsaccount zien staan waarmee je jou bij windows kan aanmelden en het systeem kan beheren.
Om het administratorsaccount terug onzichtbaar te maken type je
net user administrator /active:no

Laatst bewerkt:
Reactie op voorlaatste verzoek.

Naam Volledige naam Beschrijving
Administrator Ingebouwd account voor beheer van de computer of het domein
Gast Ingebouwd account voor gasttoegang op de computer of het domein
Henk Lauwers Kars Lauwers
HomeGroupUser$ HomeGroupUser$ Ingebouwde account voor toegang tot computer via thuisgroep

Ook de actie's met dos prompt leveren niets op. Ik heb op deze pc windows 7 geinstalleerd middels een image en geactiveerd via telefonische mogelijkheid omdat ik de versie op 4 pc's moest installeren. Ik heb wel de windows 7 dvd

graag reactie.

Dank je voor de tot op heden genomen moeite.

Groet,

Henk

Seniorke: Die net user truc zat ik ook aan te denken, maar na enig zoeken, bleek dat niet op te gaan voor dit type probleem, dus feitelijk moeten we het wiel opnieuw uitvinden.
;)

Ok, Henk, waarom vroeg ik dat lijstje? Kijk nog eens, & kijk dan waar je eigen account Lid van is, dus Henk, Eigenschappen, tabblad Lid van. Als dat Administrator is, zijn we nog niet uit de brand, maar wel een eind dichter bij huis...

Is Henk geen Administrator, of kan je het niet zien: Selecteer in het linkervak Gebruikers, RMK & probeer als Gast een Nieuwe gebruiker toevoegen, verzin een naam, Blabla is goed, & stel die in als Administrator, OK, Toepassen, OK, etc...

Ik ga in hiberspinazie... ;)

Laatst bewerkt:
Al vooruitgang geboekt, Henk? Was je eigen account "Henk" misschien toch ook een Administrator?..

Ik heb ondertussen 2 andere mogelijkheden uitgezocht die het probleem hopelijk oplossen. Mede dankzij een ander lid van HelpMij met een soortgelijk, nou, eigenlijk ernstiger probleem. Ik ga hierna ook mijn eerdere berichten inkorten.
Er blijven nog 2 dingen over om te proberen alvorens de schijf eruit te halen, backup maken, terug zetten & herinstalleren.

Nieuwe oplossing (als dat werkt) 1:

Proberen om met F8 op te starten, & dan kies je DOS-prompt in Veilige modus.
Probeer dan aan te melden als Administrator, desnoods even afmelden & weer aanmelden.

Typ dan deze commando's:

net user root /add

net localgroup Administrators root /add

net localgroup Users root /delete​

Het eerste commando voegt een nieuwe gebruiker genaamd "root" toe, het
tweede commando voegt die gebruiker toe aan de groep Administrators, en
met de derde opdracht verwijdert u de gebruiker uit de groep Gebruikers
maar behoudt die in de groep Administrators.

Lukt dat, dan krijg je de melding Opdracht voltooid of in ieder geval geen foutmelding.
De Gebruikers- & Groeps-namen zijn Hoofdletter gevoelig!

Lukt dit niet als Administrator, typ dan logoff & meld je aan als Henk & probeer bovenstaand nog eens, indien ook niet, als Gast.

Typ daarna dan de commando's:

net user root /active:yes

logoff

Klik in het Welkomstscherm op Uitschakelen & Herstart.

Meld je dan aan als "root" (of welke tijdelijke Administrator account-naam je dan daarvoor ook gekozen hebt).

Nieuwe oplossing (als dat werkt) 2:

Lukt dat niet dan hoop ik dat je Systeemherstel aanstaat & via de Hirens Boot CD naar een eerder herstelpunt gesprongen kan worden. Ik heb speciaal daarvoor een oudere versie van HBCD gekozen omdat ik daarvan zeker weet dat die het programma bevat wat dat mogelijk maakt.

Systeemherstelpunt terug zetten d.m.v. Hirens Boot CD 10.2:

Die moet je even downloaden, uitpakken & de ISO naar CD branden (Nero -> Image branden, Roxio -> Schijfbeeld branden, dus niet de ISO als bestand naar CD branden!).

P.S: Door soortgelijk onderwerp in de war tussen XP & 7!: Opstarten met F8 hetzelfde, maar bij de opties kiezen voor Deze computer herstellen, aanmelden als een Administrator, & kies dan Opdrachtprompt. Van daaraf ook hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan