Geïnstalleerde software naar andere schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Is het in Win10 mogelijk om geïnstalleerde software te verplaatsen naar een andere schijf?

Ik heb een SSD van 128GB en daarnaast een gewone HDD van 1TB.

De SSD begint een beetje vol te lopen en ik hoop dat zoiets mogelijk is....in Android kan het ook....

Ik heb ook de Programfiles mappen op de gewone HDD gezet, maar niet direct vanaf het begin en ik wil proberen de SSD alleen de gebruiken Windows en Office en wat andere software die ik vaak gebruik of waarbij de snelheid erg fijn is. Maar soms is er een installatie door heen geglipt die nu op de SSD staat en ik eigenlijk op de HDD wil hebben.

Ik weet dat je ze kan verwijderen en opnieuw installeren op de juiste locatie, maar als er software voor is die dit verplaatsen kan doen zou super zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Dank je wel, ik ga daar eens naar kijken.

Mijn Persoonlijke map staat trouwens als op de HDD en ook mijn outlook.pst bestand staat ook op de HDD.

Dat was al een grote winst. Ik ga eens kijken of het gaat lukken met app mover.

mvrgr.

Nossie
 
Nu maak je mij best wel een klein beetje nieuwsgierig naar de soort en hoeveelheid (grote) programma's die je op de SSD geïnstalleerd hebt staan, want als je schrijft dat je persoonlijke map al op de 1 tb schijf staat, dan heb je (theoretische) 'kanjers' als appdata, mijn documenten (bevattende al je brieven, video's, muziek, foto's etc .etc.) al 'weggeluisd'.

Office en Windows nemen nog geen 20 tot 30% van de ruimte van je SSD in.
 
Het zijn vooral Windows installaties van bv Silverlight, Defender, Mail, Media Player enz.

Van de beschikbare 117GB is nog maar 31GB over en dat wil ik nog wat vergroten voor eventuele toekomstige installaties die voordeel hebben om op een SSD te staan.

mvrgr.

Nossie
 
Oké, helder, maar ik vermoed dat er meer programmaatjes / software op die SSD staan dan je hierboven omschrijft. Die progjes / tooltjes 'vreten' imho geen van alle veel Gbtjes.
Wat wél GBtjes opslokt : heb je bijvoorbeeld na de (zoveelste) grote update van Windows de .old verwijderd? Die neemt zelf ook nogal wat ruimte in en als je machine naar behoren werkt én je hebt een GOEDE / BETROUWBARE mirror / systeemkopie van je C schijf, dan kun je .old straffeloos verwijderen.
 
Laten we net doen alsof het al Sinterklaas is:
Tips die je (afhankelijk van hoe lang geleden Windows op je systeem kwam etc.), normaal gesproken, relatief veel ruimte zouden moeten opleveren:
a. De tip met pnputil in deze discussiedraad, posting #2, vanaf "Andere optie:"
b. Start cleanmgr.exe, laat C: analyseren, klik Systeembestanden opschonen en dan weer C: schijf kiezen.
Daar kan iets gemeld worden qua "Vorige Windows-installatie(s)" (dat is het .old verhaal waar gast0225 het over had). Indien je zeker bent dat het weg kan (bijv. omdat je een backup hebt gemaakt, zoals gesuggereerd door gast0225) dan kan je hier veel ruimte mee vrijmaken.
Dus staat er wat achter "Vorige Windows-installatie(s)" en het is zinvol/veilig om het weg te halen, vink het dan aan. In mijn geval (Windows 8.1 geupgraded naar Windows 10) staat er 23,3 GB die ik daarmee kan vrijmaken.
Ook (staat bovenaan in de lijst bij mij) kan ik nog 1,91 GB verdienen door ook "Windows Update opschonen" aan te vinken.
c. Gebruik deze instructie, vanaf "Deleting the Unused MSI Entries Manually"
LET OP: Het log bestand dat WiMsps.vbs genereert geeft aan welke bestanden juist bewaard moeten blijven, dus niet welke bestanden weg kunnen! Oftewel (wil ik wel voor je doen, post maar als bijlage in je volgende posting) is dat je van het log-bestand een batch-bestand maakt dat de bestanden even parkeert/verplaatst uit de C:\Windows\Installer map, zodat je wat in die map overblijft aan .MSP bestanden kunt verwijderen. Daarna moeten de geparkeerde bestanden weer worden terugverplaatst naar de C:\Windows\Installer map.

We horen wel wat je hiermee hebt gedaan/wilt gaan doen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Tijs,

Misschien zoals jullie weten kamp ik met wat gezondheidsproblemen en daardoor is mijn concentratie niet optimaal.

Het is allemaal wat gecompliceerder dan ik dacht.

Ik laat het voor nu even rusten en pak het later weer op anders wordt ik oververmoeid en dat wil ik voorkomen. Anders ga ik fouten dingen doen en raak ik gefrustreerd en ga ik nog meer gekke dingen doe waarna mijn laptop helemaal opnieuw geïnstalleerd moet worden en daar zit ik ook niet op te wachten.

Ik ga het over een paar dagen nog eens op mn gemak allemaal doorlezen en dan hoop ik dat ik er uit komt.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

Mochten er nog mensen zijn met nog meer aanvullende tips, schrijf ze er gerust bij.


Mvrgr.

Nossie
 
Er is geen haast, want 31 GB van de 117 GB vrij is zeker genoeg om voorlopig zonder problemen mee door te kunnen.
Bedankt dat je aankondigt voorlopig even de gegeven opschoon-tips te parkeren totdat je de kracht/gezondheid hebt om er wat mee te (kunnen) gaan doen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan