Ge-clonede HDD start niet goed op

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Heb pas een (stervende) HDD met Clonezilla gecloned.
De HDD gaf namelijk bij een schijfcontrole flink wat foutmeldingen m.b.t. beschadigde clusters vandaar dat ik dacht: "ik ga hem omwisselen voor een nieuwe HDD".
Het clonen ging zonder foutmeldingen.
Op de HDD staan 4 partities, zo uit mijn hoofd: een kleintje van 100MB, een Windowspartitie, een partitie waar automatisch een backup gemaakt wordt en een diagnose partitie waar o.a. een restore image op staat om de PC te herstellen naar fabrieksinstellingen.
Beide HDD's zijn hetzelfde merk, type en grootte.

Wanneer ik nu de geclonede HDD in de PC stop dan start de PC telkens op naar de zgn diagnose partitie van HP waarmee ik allerlei checks kan doen waaronder de PC herstellen naar de fabrieksinstellingen.
Hoe kan ik hem gewoon op laten starten op de windows partitie ?
Er staat trouwens Windows7 home edition op.
De pc is trouwens een HP Pavillion nog iets (soortgelijke als een MS214), zo'n All In One PC waarbij alles in het scherm is ingebouwd, er is dus alleen ruimte voor 1 HDD.
De clone heb ik gemaakt m.b.v. een andere PC.

Zie ik iets over het hoofd of....?
Iemand nog andere ideeën om alles over te zetten naar de nieuwe HDD zonder het OS opnieuw te moeten installeren ?
Ook kwam ie een keer met de Windows7 startup repair welke ik 3 uur heb laten draaien waarna ie opnieuw startte en kwam ik op de HP diagnostics partitie terecht.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is je mbr de weg kwijt.
Het gemakkelijkste is dan "grub" van Linux te installeren.

1. Download en brand een ubuntu cd
  2. Start de cd als "probeer" omgeving
  3. Installer boot repair (nog in die probeer omgeving)
  4. Druk bij boot repair op reccomended.

Dit zou een goede grub installatie moeten doen en die zou Windows moeten herkennen.
Als je dan de oude Windows mbr terug wilt kan je de tool "EasyBCD" gebruiken.

Bedankt voor je reactie mastermindzh
Als ik thuis ben ga ik dit proberen.

Toch vreemd als je een cloon maakt van een HDD naar een identieke HDD dat er toch ergens een verschil zit.

Groeten Marcel

Wat het clonen betreft naar een identieke hdd en hetzelfde zijn van de specs, dat boeit niet echt. Zolang je bij het maken van de mirror maar geen kleinere hdd gebruikt, dan gaat dit altijd goed, merk, type en grootte zijn dus niet relevant.

Eén dingetje uit je startbericht snap ik niet en mogelijk zit daar dan ook je probleem. Je schrijft namelijk dat je gekloond hebt middels een andere computer. Wat moet ik mij daar exact bij voorstellen?

@gast0225
Eén dingetje uit je startbericht snap ik niet en mogelijk zit daar dan ook je probleem. Je schrijft namelijk dat je gekloond hebt middels een andere computer. Wat moet ik mij daar exact bij voorstellen?
Ik heb de Bron en doelschijf in een andere pc geplaatst omdat de AIO pc waar de (stervende)bronschijf uitkomt maar ruimte heeft voor 1 HDD.
Ik kan het misschien ook wel in de AIO doen maar dan moet ik eerst een image maken naar een externe USB HDD.

Groeten Marcel

Dat lijkt mij een uitstekend plan. Daarmee verhoog je m.i. de kans dat de mirror zonder problemen later op een nieuwe hdd in de AIO teruggezet kan worden met 100%.

Ok gast0225, bedoel dat ik dus eerst een image moet maken en dan deze image terugzetten op de nieuwe HDD ?
Alles dus doen op de probleem PC ?

Groeten Marcel

Yes, dat is wat ik bedoel. (om spraakverwarring te voorkomen : een kloon is in mijn vocabulaire hetzelfde als een image)

Het maakt niets uit met welke pc je een hdd cloned. Al doe je dit met MIJN pc.
Een cloon is een cloon. De pc die het clonen doet regelt daar verder niets bij.

Clonezilla is een livecd en maakt een EXACTE copy van een schijf. (bit voor bit)
Aan welke pc dit gebeurd maakt dus echt niets uit.

Bron: Eigen ervaring, ik clone vrijwel alle schijven die ik vervang en doe dit nooit op de pc zelf (want dan zou je met een laptop al snel tegen dezelfde problemen lopen).

Maakt verder niet uit maar ik had de HDD direct gekloond, niet eerst een image gemaakt dus.
Nu ben ik een image aan het maken op een externe USB.
Duurt wel een stuk langer maar ik wacht het gewoon af of het dan wel goed gaat.

@mastermindzh
Bedankt voor de les :thumb:
Kun je me vertellen welk programma jij meestal gebruikt om te clonen ?

Groeten Marcel

Volgens mij hanteer jij toch een ander begrip?
Zoals ik al schreef :

kloon = image
image = kloon

Wat bedoel jij dan met "niet eerst een image gemaakt maar direct gekloond"?

Een kloon ís een exacte kopie (image) van het origineel en een image is een exacte kopie (kloon) van het origineel.

@TS Clonezilla is het programma dat ik gebruik om te kopieren. (en dd maar dat is een linux terminal command )

@gast0225, jouw definitie van een kloon en image is wat kort door de bocht ;).

Een image is een bestand (denk bijv aan de raspberry pi's OS, dat komt in image vorm).

Een "kloon" zou een directe kopie zijn (zonder tussenstap).
Een image maken van een schijf op een andere schijf en daarna datzelfde image weer terugzetten op een andere schijf is inderdaad ook een vorm van "klonen".

TL;DR

Een kloon is geen image. (als er geen .img wordt gemaakt dan is er dus nergens spraken van een image)
een image is wel een kloon.

Balen zeg, precies bij het maken van de image van de OS partitie krijgt ie foutmeldingen,
Trouwens ook als ik hem kloon van HDD naar HDD.
Terwijl de pc nog wel normaal op kan starten, iemand een idee wat ik eraan kan doen ?

Groeten Marcel

Met Clonezilla kwam ik er achteraf achter dat het maken van de clone/image van de OS partitie werd afgebroken na de foutmelding en hij verder ging met de overige partities.
Daardoor was de image/clone van de OS partitie dus onvolledig, vandaar dat ik het systeem daarna niet normaal gestart kreeg.

Uiteindelijk mijn geluk beproeft met een programma DriveImage XML genaamd.
Deze gaf tijdens het maken van de image van de OS partitie wel een foutmelding maar deze kon genegeerd worden en ging dus gewoon verder.

In ieder geval allemaal bedankt voor de leerzame antwoorden :thumb:

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan