Geaard stopcontact?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerwen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2005
Onze pc is aangesloten op een 'normaal' stopcontact.
Laatst hoorden we dat dit slecht is voor de pc; hij zou aangesloten moeten zijn op een geaard stopcontact.
Waarom is ons niet duidelijk.
Als dit werkelijk zo is, kan iemand ons dan de noodzaak hiervan uitleggen?

Alleen al voor de veiligheid
en voor het afvoeren van statische electriciteit.

Er bestaan zelfs verzekeringen die het verplichten.

een geaarde wandcontactdoos is beter maar vertel mij eens in welke normale woonkamer zo'n wandcontactdoos zit.
waarom is men verplicht om aardlekschakelaars te plaatsen in de meterkast.

Geplaatst door puppie
een geaarde wandcontactdoos is beter maar vertel mij eens in welke normale woonkamer zo'n wandcontactdoos zit.
Als ik het goed heb zitten in de nieuw gebouwde woningen wel geaarde contactdozen, maar bind me er niet op vast.

De aardlek is natuurlijk niet alleen voor kortsluiting van binnen uit, ook van buiten af kan kortsluiting veroorzaakt worden (onweer).

Er is vaak eenvoudig een randaarde stopcontact te maken in een kamer. Een kwestie van een aarde draad te trekken en een stopcontact vervangen.
Maar u moet wel weten wat u doet, anders laten doen.

Geplaatst door puppie

In alle "nieuwe" woningen worden de wandcontactdozen met randaarde uitgevoerd, dit vanwege veiligheid. (heel kort gezegd)

Het plaatsen van een aardlekschakelaar is ook simpelweg voor de veiligheid.

Tegenwoordig gebruikt men steeds meer apparatuur op verschillende plaatsen in huis, b.v. computers :), bewerkingsmachines (boormachine, zaagmachine etc. etc.) om een klusje te doen, een magnetron hier een waterkoker daar etc etc., afijn.. je begrijpt het idee nu vast.
Deze apparaten kunnen door bijvoorbeeld een defect stroom gaan lekken, vandaar dus deze verplichte aardlek.
Wanneer deze lekstroom (naar aarde) boven de gevaarlijk gestelde norm komt, dan word de groep uitgeschakeld d.m.v. deze aardlekschakelaar.
Een mens kan dienen als lekstroom-weg voor een apparaat aangezien wij (regelmatig) contact maken met die aarde, vandaar. :)
Kortsluiting valt hier uiteraard ook onder.
Dus verplicht vanwege bescherming aan en voor apparatuur en de mens.
Dit is in het heel kort gezegd de reden van een verplichte aardlekschakelaar en randaarde.

Met vriendelijke groet,

P.s. Wil je de uitgebreide versie kijk dan eens in de NEN 1010

Laatst bewerkt:
Oke , jullie mogen allemaal gelijk hebben.
Maar ga nederland door kijk waar een pc staat en kijk of er in die kamer een geaarde wandcontactdoos zit.
Van de 100 zal er 90 % niet op een geaarde wandcontactdoos zitten.

Geplaatst door puppie
Oke , jullie mogen allemaal gelijk hebben.
Maar ga nederland door kijk waar een pc staat en kijk of er in die kamer een geaarde wandcontactdoos zit.
Van de 100 zal er 90 % niet op een geaarde wandcontactdoos zitten.

Helemaal gelijk Puppie, merendeels zijn er geen wandcontactdozen in woon- en slaapkamers. Mijn pc in de woonkamer is geaard middels een 4 meter lang verlengsnoer met een geaarde contactdoos (zoiets als dit plaatje) naar de keuken, daar is een kast van de combiketel met een geaarde wandcontactdoos. Blijft behelpen maar lijkt me beter dan niet geaard zijn.

e6_3.jpg

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gezina

Helemaal gelijk Puppie, merendeels zijn er geen wandcontactdozen in woon- en slaapkamers. Mijn pc in de woonkamer is geaard middels een 4 meter lang verlengsnoer met een geaarde contactdoos (zoiets als dit plaatje) naar de keuken, daar is een kast van de combiketel met een geaarde wandcontactdoos. Blijft behelpen maar lijkt me beter dan niet geaard zijn.

e6_3.jpg

Natuurlijk is dit in verreweg de meeste woonhuizen nog het geval.
De normeringen worden alleen toegepast in nieuwe woningen of in oudere woningen waar de installatie's aangepast moeten worden.
(Wat je zelf natuurlijk zou kunnen doen is een aardedraad er bij trekken en wandcontactdozen met randaarde plaatsen)

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan