• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geavanceerde IF-functies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Arito
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Arito

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2006
Ik vraag me af of het volgende mogelijk is met IF functies:

1. Kan ik een IF functie maken die kijkt wat de laatste letters van een cel zijn. Bijvoorbeeld:

A1 heeft een van twee soorten waarden: XX.A of XX.B. Hierbij kan X vanalles zijn. Er kan bijvoorbeeld DP.A of GH.B of QQ.A of BB.B staan etc.

Kan ik dan in A2 een functie maken die kijkt of A1 eindigt in .A of .B en aan de hand daarvan een waarde geven (bijvoorbeeld 0 en 1)?

2. Iets ingewikkelder is deze denk ik. Ik heb drie kolommen (A, B en C). In A staat een vaste waarde. In B staat een link naar een extern programma (REDI+) die een waarde geeft behorende bij wat er in A staat. Echter deze waarde wordt continu upgedate. In C staat een 0 of een 1.

Ik wil dat als er een 0 in C1 staat, B1 niet meer wordt upgedate (om de sheet niet onnodig te vertragen door constant de cel te laten updaten). Is dit mogelijk? Als ik in B1 een IF functie koppel door te zeggen IF(C1=1,FUNCTIE,0) dan wordt volgens mij de functie alsnog constant bijgewerkt, ook al wordt deze in het geval dat er in C1 een 0 staat niet getoond.

Zie voorbeeld voor eventuele verduidelijking

Bijlagen

Beste Arito,

Vraag 1: IF(RIGHT(A1,1)="A",0,IF(RIGHT(A1,1)="B",1,"Er staat een andere letter dan A of B"))

Voor vraag 2 moet je meer info geven. Hoe wordt de waarde in kolom B continu geactualiseerd? Via VBA? Dan moet die code aangepast worden.

Richard

Hoi Richard,

Jouw antwoord op mijn eerste vraag heeft me enorm geholpen. Dat is precies wat ik wilde.

Over mijn tweede vraag:

De waarde in kolom B wordt via de volgende formule binnengehaald:

=REDILink|'L1'!'XXX;LP'

Waarbij XXX een code is bestaande uit 1 tot 7 tekens (letters, cijfers en punten)

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat

A1: ABC
B1: =REDILink|'L1'!'ABC;LP' waarbij het een waarde genereert (een getal)
C1: 0 of 1

Als C1 een 0 bevat wil ik niet dat excel die data in B1 via die link continu blijft updaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan