Gebeurd het soms dat MS een backup terugzet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Vorige week heb ik Windows opnieuw geinstalleerd, een zgn. schone installatie (dus alles vernieuwd)
Vanmorgen bleken er zomaar een paar programma's niet meer op m'n Bureaublad te staan, zoals bv WhatsApp
En er waren ook een paar Iconen weer op mijn Bureaublad geplaatst, die er vroeger wel opstonden, maar die ik bij de schone installatie zeker niet geinstalleerd had.
Dus dat lijkt er op, alsof Microsoft zonder tussenkomst van mij een backup heeft teruggeplaatst
Klopt die veronderstelling?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Moet je eerst zeggen hoe jij die 'schone installatie' hebt uitgevoerd. Moesten (alle) programma's opnieuw worden geïnstalleerd? Heb je programma's opnieuw geïnstalleerd? Dan is het logisch dat shortcuts op het bureaublad verschijnen.
Het gaat zomaar niet spoken.

Geen backup. Mogelijk wel een oudere versie van je Windows profiel.

Ik merk zelf dat er soms icoontjes verdwijnen (voornamelijk taakbalk, maar ook desktop) na een update van het betreffende programma.

HP heeft er bijv. een handje van om bepaalde software (HP Support Assistant) weer via drivers terug te installeren.

Hoi Senso
Ja, ik heb zowel Win11 24H2 alswel alle eigen programma's opnieuw geinstalleerd. Dus dát bedoel ik met een schone installatie.

Ja @RogerS
Dát is precies wat ik bedoel.
Ook als je in een Onedrive een Backup maakt van je bestanden, komen er op je Bureaublad Blanke iconen, wel uitgevoerd met de Naam eronder.
Ik weet eigenlijk niet wat ik dáármee moet, tot nu toe heb ik die aldoor verwijderd.

Kijk @RogerS
Zoals dat Ziggo Go icoon

Schermafbeelding 2024-09-23 195325.png

Het gaat niet om de icon/pictogram maar om het type bestand! Dat kun je zien met RMK = rechtermuisknop > Eigenschappen. Welk type is dat?

Dat blanke Icoon was het icoon van Ziggo.Go
Ik heb dat blanke icoon nu verwijderd, en weer Ziggo.go geinstalleerd.
Nu staat er dus weer een normaal icoon

Trouwens, Dat blanke icoon werkte nog steeds wel, maar ik vond het geen gezicht op m'n Bureaublad, want zoals ik al zei, er waren zeker 10 van die blanco iconen, direct na de OneDrive backup.
En waar die vandaan kwamen?
Joost mag het weten.

Je moet kijken onder Eigenschappen van dat bestand om welk type het gaat. Wat is de extensie .??? Snelkoppelingen hebben meestal een pijltje in de icon.

Hallo @Senso
Je vraagt naar de extentie van dat Programma (Ziggo.Go)
Daar kan ik niet goed uit wijsworden, maar kijk naar de Afbeelding: Eigenschappen van Ziggo Go.
Intussen heb ik de oplossing uitgevoerd die in bericht #10 v RogerS staat
Maar ik weet niet of dát wel de oplossing biedt.
Exentie 2024-09-24 150458.png

Dat zijn volgens mij snelkoppelingen naar toepassingen. Ziggo.Go is een toepassing/applicatie. Niet nodig > Verwijderen. Kun je altijd weer aanmaken want staat in de lijst van programma's/apps.

Ik heb Ziggo.Go zelf niet verwijderd. Dat gebeurde na de backup van OneDrive, dus door Microsoft zelf

Om niet essentiële zaken moet je je niet druk maken. Kosten veel kostbare tijd en is slecht voor je gezondheid. Je werkt met duizenden files en folders en tig toepassingen/apps en er gaat altijd wel eens iets niet goed.

Mijn tijd is niet meer zo kostbaar als voorheen, gezondheid is een ander probleem
Ik geniet nl al meer dan 16 jaar van ome Willem, als je begrijpt wat ik bedoel. 🥱

Hallo @RogerS
Ik heb de tip die je gaf in bericht#10 uitgevoerd.
Nu is het 00:30uur en zie na een herstart dat de (witte) iconen er wéér staan

Schermafbeelding 2024-09-25 000931.png
Jammer dat die tip niet geholpen heeft

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan