Gebogen pin in socket bij aankoop moederbord

• Onderwerp starter Onderwerp starter IT07
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Beste leden,

Helaas is het mij dan toch een keer gebeurd: een moederbord gekocht die een gebogen pin in de socket heeft. Mijn fout zou je zeggen; die pinnen kun je makkelijk buigen bij het niet voorzichtig verwijderen van de cpu cover (zwarte kapje). Dat klopt, maar niet een pin die aan de binnenste rand van de socket zit toch? Ik zag hem meteen nadat ik de cpu cover met "de socket hefboom" eraf haalde.

Op dit moment is namelijk het probleem dat ik een discussie heb met de winkel waar ik het moederbord gekocht heb; mijn woord tegen hun woord......

Wat ik hier probeer beantwoord te krijgen is het volgende:
Hoe groot is de kans dat je een cpu socket pin verbuigt die aan de binnenste rand zit door heel voorzichtig de gehele cover eraf te halen met de zogenaamde "socket hefboom"?
In andere woorden: hoeveel grond heb ik onder mijn voeten met mijn verhaal dat ik die pin NIET gebogen heb?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groeten.

Nee hij was gloedjenieuw.... tenminste dat neem ik aan als je het bij een winkel koopt die geen tweedehands spullen verkoopt. (ALTERNATE)

Werkte ie daarvoor OK? Waarom moest ie eraf (of begrijp ik het verkeerd?)

Ja je begrijpt het verkeerd. Het probleem is dat ik bij het eruit halen uit de doos van het mobo erachter kwam dat die gebogen pin erin zat.

Goedemorgen,

Ald hij zo uit de doos komt is het toch een geval van garantie dus terug naar winkrl en een nieuwe vragen lijkt mij in dit geval.

Ik vind dat jij sterk staat: Als ongelukje is het bijna onmogelijk om zo'n binnenste pinnetje te verbuigen. Kan namelijk alleen met iets dat NIET de vorm heeft van een CPU (omdat alle pinnetjes samen een soort 'spijkerbed' vormen) of met een schroevendraaier, paperclip etc.

Overigens ga ik hier wel vanuit dat je bedoelde dat je er nog NIET zelf een CPU op geplaatst had, dus dat je alleen een of ander beschermkapje die er vanaf de fabriek op stond eraf gehaald hebt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Inderdaad Tijs, dat klopt. Ik had er nog geen cpu in gedaan, alleen de cover van de socket eraf gehaald.

En die cover is door de fabrikant zelf geplaatst. Dus mag je aannemen dat ze die zodanig hebben vormgegeven dat deze veilig te verwijderen is.

Overigens zal de winkel als ze dit niet onder garantie willen afhandelen moeten aantonen dat jij onoordeelkundig hebt gehandeld. Bewijslast daarvan ligt bij hun.

Zojuist kreeg ik een mail van de winkel als reactie op mijn mail betreffende dit probleem.
Wat ze zeggen is dat "elk moederbord word gecheckt voordat ze de fabriek uit gaan"...... ik heb natuurlijk daar geen bewijs van of dat wel of niet waar is maar toch, ik heb zo'n idee dat het niet helemaal klopt. Mocht het wel zo zijn dat ze allemaal gecheckt worden dan is mijn enigste verklaring: een fout van Asus door een RMA moederbord op te sturen naar de winkel voor verkoop. Want dat schijnt nog weleens te gebeuren als ik Google moet geloven.

Hoi,

Je zou dit probleem ook eventueel zelf bij Asus voorleggen die kunnen je vast wel vertellen of het verhaal klopt en wat eventueel de mogelijkheden nu zijn.

Ik ben geen jurist, maar ik kan me zo indenken dat de wet iets zegt over de stellingname van de leverancier. We weten allemaal dat elk product wordt gecheckt voordat het de fabriek verlaat en dat er desondanks toch defecte producten bestaan op deze wereld. Dit zou ook betekenen dat iedere leverancier zich hier achter zou kunnen verschuilen "Nee bij ons was het onderdeel nog intact". Laat hem maar bewijzen dat dat ook zo is voor dit specifieke moederbord (heeft vast een uniek serienummer, dus zou op fabrieksniveau te traceren moeten zijn). En zelfs als dat zo is, blijft het een bewijs van de fabrikant zelf en niet iets wat een onafhankelijke instantie heeft vastgesteld.

Je zou het volgende kunnen voorstellen aan de leverancier. Geef aan dat jij een rechtsbijstandsverzekering hebt en dat wat jou betreft de juridische kosten niet uitmaken. Dit kun je doen in de wetenschap dat juridische kosten zeer waarschijnlijk niet verzekerd zijn en hij deze zelf zal moeten dragen. Kost hem hoe dan ook meer dan een nieuw moederbord.

Sommige winkels verkopen defecte producten gewoon aan de volgende klant.
Het kan zijn dat u hier die 'volgende klant' bent. Neem met niets minder genoegen dan geld terug of een nieuw exemplaar (dus niet hetzelfde bord waarbij het pinnetje teruggebogen is).

Ik heb inderdaad al gevraagd om een nieuw exemplaar op de dag dat ik erachter kwam dat er een gebogen pin in zat (dezelfde dag als de dag van aankoop).
Maar helaas zeiden ze: dat is niet nodig, we kunnen de pin gewoon weer rechtbuigen. Sinds dien heb ik problemen met het moederbord zoals SATA schijven die aangegeven worden als zijnde leeg terwijl de schijf zelf helemaal ok is. En ook is het onboard sound nergens te bekennen; niet in audio settings en ook niet in apparaatbeheer. Ook wil het moederbord niet meer uit slaapstand komen maar dat is vermoedelijk mijn voeding die raar doet.

Kortom, ik wil graag naar de winkel toe en een oplossing krijgen voor dit probleem maar ik weet niet wat ik moet zeggen. Hebben jullie wat advies?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan