• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geboortedatum adhv rijksregisternummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vascos

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2014
Beste,

Ik heb een formule wat de geboortedatum uit het rijksregisternummer haalt.
Voorbeeld:
Rijksregisternummer (in cel I3):
83.06.08-307.74

Formule:
=ALS(LENGTE(I3)=0;"";DEEL(I3;7;2)&"/"&DEEL(I3;4;2)&"/19"&LINKS(I3;2))

Weergave:
08/06/1983

Dit werkt zeer goed voor mensen die vóór het jaar 2000 geboren zijn. Mensen na 2000 geboren krijgen dan bijvoorbeeld geboren in 2002 dan komt er 1902.
Hoe kan ik deze formule aanpassen dat hij voor iedereen werkt?

Alvast bedankt!

Je zou hem zo eens kunnen proberen:
Code:
=ALS(LENGTE(B1)=0;"";DEEL(B1;7;2)&"/"&DEEL(B1;4;2)&"/19"&"/"&ALS(LINKS(B1;2)<RECHTS(VANDAAG();2);LINKS(B1;2)+2000;LINKS(B1;2)))

Kleine correctie op formule hierboven (datums werden niet goed weergegeven):
Code:
=ALS(LENGTE(I3)=0;"";DEEL(I3;7;2)&"/"&DEEL(I3;4;2)&"/"&ALS(LINKS(I3;2)<RECHTS(VANDAAG();2);LINKS(I3;2)+2000;"19"&LINKS(I3;2)))

Laatst bewerkt:
@Vascos,

Hou er toch rekening mee dat de resultaten van bovenstaande formules tekst zijn (een "echte" datum is een getal).
Afhankelijk van wat je er verder wil mee doen kan dit belangrijk zijn.

Aan deze formule hangt alleen nog een formule aan vast om de leeftijd te berekenen en deze werkt nog dus ik denk dat er geen probleem is.

Bedankt!

Hi,

Hier dan nog één met als uitkomst een "echte" datum ipv tekst:

Code:
=DATUM(LINKS(I3;2)+ALS(LINKS(I3;2)<RECHTS(VANDAAG();2);2000;1900);DEEL(I3;4;2);MID(I3;7;2))

Lambert

Als ik zo vrij mag zijn: die MID aan het einde moet DEEL zijn.

En hopelijk heb je geen 100+ers in je doelgroep?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan