• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gebruik Add-In bij een gedeeld Excel werkboek

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Jakro

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2011
Ik heb een Excel werkboek gemaakt dat gebruikt moet gaan worden in een Sharepoint omgeving door twee gebruikers die gelijktijdig met het werkboek willen werken en mutaties kunnen maken die ze ook van elkaar kunnen zien.

Ik heb een aantal zaken geautomatiseerd met VBA macro's en omdat dit zomaar niet werkt in Sharepoint heb ik de code in een Add-In gezet.

Veel dingen werken maar ik blijf met twee zaken zitten die nog niet werken.

1.
Ik wil dat de Add-In alleen geactiveerd wordt als het betreffende werkboek geopend wordt.

2.
Als in de werkbladen van het werkboek n een bepaald bereik een mutatie plaatsvindt, dan moet een macro uitgevoerd worden. Dat werkte prima toen ik het werkboek nog als stand-alone had met de macro's erin.

Ik heb het werkboek en ook de add-in als bijlage bijgevoegd. IK moest de extensie van de *.xlam aanpassen naar *.xlsm omdat ik hem anders niet kon bijvoegen.

Alle namen in het werkboek zijn fictief.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vriendelijke groet,

Jan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom zou VBA in Sharepoint niet werken en een AddIn met VBA wél ?

De gegevensuitwisselling tussen twee gebruikers kan ook simpel met een voor beide toegankelijk gegevensbestand (bijv. CSV).
Alleen een extensie wijzigen leidt tot foutmeldingen bij openen.

Dank je wel voor de reactie.

Waarom het niet werkt dat weet ik niet, maar het werkt niet. Dat staat ook in de beschrijving van Sharepoint. En daar wordt dan ook aangeraden om de macro's uit het werkboek te halen en in een add-in te zetten.

De gegevensuitwisseling moet realtime gebeuren. Beide gebruikers zijn met hun eigen deel van de planning bezig en voeren mutaties uit.

De extensiewijziging was alleen nodig om het bestand als bijlage toe te kunnen voegen. *.xlam wordt niet toegestaan. Natuurlijk moet de extensie terug aangepast worden om hem te kunnen gebruiken.

Zitten beide gebruikers dan niet op eenzelfde server ?

Het is een klein kantoor met 2 werkplekken. Ik denk at er alleen een fileserver is in de vorm van een NAS of zo.

Dan zou ik eerst maar eens informeren of zij lokaal toegang hebben tot eenzelfde directory. Dat is bovendien een stuk veiliger.

Ja, dat hebben ze. Ze werken nu al met een gedeelde planning. Er is alleen behoefte aan functionaliteit waarvoor VBA nodig is. En zoals gezegd werkt dat zomaar niet in sharepoint.
Maar met al deze vragen en antwoorden kom ik niet verder.
Ik zou graag terug willen naar mijn vraagstelling.

Je creëeert een probleem; en dan loop je vast. Beter is het dat probleem te voorkomen. Zie af van Sharepoint als het overbodig is. Daarmee is dan je 'vraagstelling' ook meteen beantwoord.

Hoezo werk je niet in desktop? Open file in desktop app vanuit je sharepoint omgeving werkt niet?

Dan is delen en gelijktijdig werken en muteren niet mogelijk. Alleen om beurten.

Tuurlijk is dat mogelijk als je werkt met O365

We werken uiteraard met O365. Maar als we een excel werkmap met macro's openen op twee werkplekken dan krijgen we een melding bij de tweede gebruiker dat de werkmap al op een andere werkplek geopend is en dat wijzigingen nu niet opgeslagen worden.
En dat er gewacht moet worden tot de andere gebruiker de werkmap heeft afgesloten.

Bijlagen

als je het bestand opent vanuit onedrive of sharepoint en je werkt met M356, zou het echt moeten werken. Zoek eens op cocreatie

Maar werkt het dan ook met *.xlsm bestanden? Dus bestanden waarin macro's zitten?
In de beschrijving op internet die over co-creatie in combinatie met SharePoint staat wordt alleen de *.xlsx genoemd.

Dank je wel.
Ik ga dat dan toch weer proberen bij de klant.

Terug
Bovenaan Onderaan