• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gebruik van afhankelijke lijsten die zich in een ander document bevinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DWzelf

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Beste lezer,

Ik doe een poging om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren:

Ik gebruik een werkdocument (In het voorbeeld is dat Test_CS) en een database (in het voorbeeld is dat Test_Database_CS).

Ik heb de database niet in hetzelfde document geplaatst omdat het Database document tegelijk door meerdere personen gebruikt moet gaan worden en regelmatig geupdate zal gaan worden. Bovendien zullen de ook nieuwe werkdocumenten altijd moeten refereren naar dat ene database document.

Ik weet dat bij gegevensvalidatie vanuit een ander document, dit document geopend moet zijn zodat het gebruik van lijsten vanuit dit document mogelijk is.

In het voorbeeld staat dan ook gegevensvalidatie in cel A1 als volgt aangegeven: =INDIRECT("[Test_Database_CS.xls]Database!ews_functies")
Dit werk prima.

Nu wil ik graag in cel E1 een gegevensvalidatie die indirect rekening houdt met/afhankelijk is van wat er in cel A1 ingevuld is.
Het lukt mij wel als ik de lijsten in hetzelfde document, in een ander werkblad plaats, maar niet als de lijsten in een ander document staan.

Heeft iemand hiervoor een oplossing? Of zijn er dingen die ik beter/anders kan doen maar waarbij ik wel hetzelfde reslutaat kan behalen?

Alvast dank voor tekst en uitleg.

Bijlagen

Probeer het eens zo DWzelf.

En daar weer de indirecte validatie vanaf leiden.

Bijlagen

Beste Harry,

Dank voor uw snelle reactie!:thumb:

Ik moet echter bekennen dat ik niet goed begrijp wat ge precies bedoeld.
Als ik nu het aangepaste document open, dan lukt het mij niet meer om te valideren in cel A1, laat staan dat ik eruit kom met validatie in cel E1... :o

Ik kan ook de verwijzing onder 'naam bepalen' niet volledig lezen...en ik begrijp (tot mijn schaamte) de functie 'verschuiving' niet. Kunt u dat verduidelijken?

Merci alvast!

Groet, DWzelf

Beste Harry,

Dank voor uw snelle reactie!:thumb:

Ik moet echter bekennen dat ik niet goed begrijp wat ge precies bedoeld.
Als ik nu het aangepaste document open, dan lukt het mij niet meer om te valideren in cel A1, laat staan dat ik eruit kom met validatie in cel E1... :o

Ik kan ook de verwijzing onder 'naam bepalen' niet volledig lezen...en ik begrijp (tot mijn schaamte) de functie 'verschuiving' niet. Kunt u dat verduidelijken?

Merci alvast!

Groet, DWzelf

Bestand zal denk ik aan het eind (1) of %20 zijn toegevoegd door het uploaden vanaf het forum.
Verwijder dit alles, zoals het bestand origineel heet, en sla het in de Pc. op.
Vervolgens weer heropenen en het moet lukken.

Als je nu nog een regel toevoegd in cel A4 van database, zal deze worden toegevoegd aan je validatielijst.
Dat doet de =VERSCHUIVING functie.

Test dit alles eerst eens even uit.

Bestand zal denk ik aan het eind (1) of %20 zijn toegevoegd door het uploaden vanaf het forum.
Verwijder dit alles, zoals het bestand origineel heet, en sla het in de Pc. op.
Vervolgens weer heropenen en het moet lukken.

Als je nu nog een regel toevoegd in cel A4 van database, zal deze worden toegevoegd aan je validatielijst.
Dat doet de =VERSCHUIVING functie.

Test dit alles eerst eens even uit.

Hi Harry,

Ik heb de beide bestanden zoals beschreven (zonder toevoeging van (1) of %20) opgeslagen op de computer maar na heropenen kom ik niet verder dan de eerste keer.

En dus heb ik geen validatie meer in cel A1 en zie ik dus niet hoe ik dan verder kan met afhankelijke validatie in cel E1...

Zou je het me nogmaals kunnen uitleggen of dmv van een voorbeeld ofzo duidelijk kunnen maken???
...Ik begin hier serieus te twijfelen aan mezelf :confused:

Bedankt!

DWzelf

Ik zou het niet weten, werkt perfect bij mij.
Even doorzetten (zoeken), waar het verschil zit.
Is het bestandsnaam gelijk als in de formule van naambepaling?

Ik zou het niet weten, werkt perfect bij mij.
Even doorzetten (zoeken), waar het verschil zit.
Is het bestandsnaam gelijk als in de formule van naambepaling?

Hi,

Ik was even uit de lijnen...maar ik heb ondertussen niet geheel stil gezeten. Ik ben er echter nog steeds niet in geslaagd om het werkend te krijgen...tot frustratie van ondergetekende :confused:

Is het mogelijk om het ofwel nog iets meer te verduidelijken of beter nog een werkend voorbeeld bij te voegen...???

Much appreciated!

Help! is dat misschien iets wat gewoonweg niet werkend te krijgen is??

Hi,

Ik was even uit de lijnen...maar ik heb ondertussen niet geheel stil gezeten. Ik ben er echter nog steeds niet in geslaagd om het werkend te krijgen...tot frustratie van ondergetekende :confused:

Is het mogelijk om het ofwel nog iets meer te verduidelijken of beter nog een werkend voorbeeld bij te voegen...???

Much appreciated!

Beste allemaal,

Na verwoede pogingen heb ik nog steeds niet mijn doel bereikt. Zou het kunnen dat dit gewoonweg niet werkend te krijgen is??? Toch raar, want HSV zegt toch echt dat het werkt...alleen ben ik absuluut geen excel-expert en krijg ik het niet voor elkaar.
Moet ik dit nu opgeven....??? Is er iemand die me verder kan helpen?

Mijn dank zal groot zijn!

Moest diep in m’n geheugen waar deze vraag ook al weer over ging..

Ik heb er twee nieuwe bestandjes bij gedaan.
Ze moeten wel allebeide geopend zijn.

Hoop voor je dat het nu wel werkt.
Bij het downloaden van de bestandjes komen er altijd %20 of (1) mee.
Verwijder deze.
De bestandjes heten Map2.xls & Peter.xls
En de gedefinieerde naam Piet:
Code:
=VERSCHUIVING([Peter.xls]Blad1!A1;1;0;AANTALARG([Peter.xls]Blad1!A2:A10);1)
deze is nl. verdwenen zo te zien.

Succes.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vervolg met pulldown menus met info vanu, afhankelijk van celinvoer

Moest diep in m’n geheugen waar deze vraag ook al weer over ging..

Ik heb er twee nieuwe bestandjes bij gedaan.
Ze moeten wel allebeide geopend zijn.

Hoop voor je dat het nu wel werkt.
Bij het downloaden van de bestandjes komen er altijd %20 of (1) mee.
Verwijder deze.
De bestandjes heten Map2.xls & Peter.xls
En de gedefinieerde naam Piet:
Code:
=VERSCHUIVING([Peter.xls]Blad1!A1;1;0;AANTALARG([Peter.xls]Blad1!A2:A10);1)
deze is nl. verdwenen zo te zien.

Succes.

Hi Harry,

Dank weer voor uw input.
De bestandjes werken inderdaad, maar het geeft nog niet het beoogde reslutaat helaas.

Wat ik eigenlijk wil is het volgende:
Afhankelijk van wat er in cel A1 ingevuld wordt, is er een pulldown menu beschikbaar in cel B1. Dus in het geval dat in A1 'Piet' ingevuld wordt, krijg je in B1 een pulldown menu met 'de landen uit Europa'
In geval dat in A1 'Karel' ingevuld wordt, dan in cel B1 een pulldown menu met 'de landen uit Afrika'
In geval dat in A1 'Klaas' ingevuld wordt, dan in cel B1 een pulldown menu met 'de landen uit Azie'
enzovoort...

Ik krijg dit prima voor elkaar als de info die ik als een soort database gebruik in een tabblad in hetzelfde document zit. (ik doe dat dan via gegevensvalidatie en de indirect functie) Het probleem is, omdat ik deze info in een apart document heb zitten (en dat moet zo blijven) het niet meer lukken.

Ik hoop dat we er uit gaan komen hoor.

Ik doe weer even 2 documentjes erbij.
In kolom B staat nu in groen dat het de bedoeling is dat daar een pulldown menu komt. Het moet wel zo ziijn, dat niet noodzakelijk A1 'Piet' ingevuld moet worden...A1 kan net zo goed 'Frans' zijn.

Alvast veel dank weer!
Wendy

Bijlagen

Hoi Wendy,

Het lukt me wel met een indirecte validatie, maar niet met de verschuiving-functie erop.
Validatie in B1: =Indirect(A1)
De gedefinieerde naam Piet: =[Peter.xls]Blad1!$B$2:$B$4
Karel: =[Peter.xls]Blad1!$C$2:$C$4

Even proberen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Indirecte validatie

Hoi Wendy,

Het lukt me wel met een indirecte validatie, maar niet met de verschuiving-functie erop.
Validatie in B1: =Indirect(A1)
De gedefinieerde naam Piet: =[Peter.xls]Blad1!$B$2:$B$4
Karel: =[Peter.xls]Blad1!$C$2:$C$4

Even proberen.

Hi Harry,

Bedankt!
Dit is inderdaad wat ik bedoel! :)
Ik kreeg het niet voor elkaar in het window van gegevensvalidatie...blijkt dat je het onder 'beheer namen' moet definieren.

Gaaf, ik ga ermee aan de slag nu...en dan kom ik vanzelf een volgend opstakel tegen, maar wel SUPER dat je de tijd hebt genomen en het geduld hebt gehad om met mij naar oplossingen te kijken!

Ik zet deze topic met alle liefde op "afgehandeld"
Ik heb er in ieder geval weer wat van opgestoken, keep up the good work! :thumb:

Groet,
Wendy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan