volgende vraag maakt deel uit van een practicumopgave rond ASP
de overige vragen lukten goed, maar aan deze geraak ik niet uit
ik heb nog niet veel ervaring met HTML en ASP, vandaar deze vraag
de overige vragen lukten goed, maar aan deze geraak ik niet uit
ik heb nog niet veel ervaring met HTML en ASP, vandaar deze vraag
Een andere manier om informatie ingegeven in een invulformulier te verwerken in een ASP-doelpagina is door gebruik te maken van de URL van de doelpagina.
Een voordeel van deze techniek is dat men hetzelfde resultaat kan bekomen zonder gebruik te maken van een invulformulier, maar door manueel de inhoud van bepaalde velden op te geven in het querystring-gedeelte van de URL, dat na een vraagteken komt.
Het gebruik van een querystring om resultaten op te vragen uit een databank wordt courant gebruikt bij bijvoorbeeld zoekmachines. In deze oefening willen we tonen hoe we zoiets kunnen doen in ASP.
Vertrek van een tekstbestand dat een lijst bevat van afkortingen en hun betekenis (zie bestanden: afkortingen.txt). Bewaar het en plaats het in uw webruimte. U mag dit bestand natuurlijk naar eigen goeddunken aanvullen. Elke lijn is van de volgende vorm: <afkorting> ": " <definitie>.
Zorg er voor dat gebruikers kunnen opvragen waarvoor een bepaalde afkorting staat. Maak daarom eerst een HTML pagina die bestaat uit twee delen. In het eerste deel is er een formulier waar de gebruiker een afkorting kan intypen en dat dan via GET de betekenis ervan opvraagt.
In het tweede deel moet aangetoond worden dat deze informatie ook zonder formulier kan opgevraagd worden, nl. door gebruik te maken van een verwijzing met een querystring erin (dit betekent dus dat er een vraagteken zal voorkomen in de URL die je statisch opgeeft).
De ASP pagina behandelt de aanvraag. Zorg er voor dat er een foutmelding komt als er naar een afkorting gevraagd wordt die niet voorkomt in het tekstbestand.
Tip: De bibliotheekfuncties Left, Mid en Right van VBScript kunnen gebruikt worden om een specifiek deel van een stuk tekst op te vragen. Ook Split kan van pas komen. Voor het precieze gebruik van die functies kan je uiteraard meer te weten komen op de VBScript referentiepagina's van Microsoft.