Gebruik verschillende character encodings

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Beste lezers,

Ik ben mij sinds kort een beetje aan het verdiepen in bepaalde onderdelen van HTML. De character encoding is daar één van.
UTF-8 is zo'n beetje de standaard. Nu ben ik wat artikelen aan het lezen over dit onderwerp en vroeg mij het volgende af.

Wanneer een bestand wordt opgeslagen/gemaakt door een editor of CMS wordt de character encoding vastgelegd.
Nu vroeg ik mij af wat er gebeurt als de character encodings bij het opslaan, in de HTTP header, meta tag verschillend zijn.
Bijv. bij het opslaan van een HTML bestand is gekozen voor een ISO codering, terwijl de server ingesteld staat op UTF-8.

Houdt de betreffende pagina dan de ISO codering of wordt deze uiteindelijk als UTF-8 gecodeerd?
De onderliggende vraag: kunnen character encodings in elkaar geconverteerd worden?

Groet,
Anton

ISO-8859-1 (ongeveer ANSI) in vorige HTML versies.
UTF-8 is de huidige standaard.

Volgens mij heb je geen problemen zolang je a-z, A-Z, 0-9 en de gebruikelijke leestekens gebruikt. Als je bijzondere tekens gaat gebruiken dan heb je vermoedelijk wel problemen. Het lijkt mij beter de huidige internationale UTF-8 standaard te gebruiken als je bijzondere tekens gebruikt zoals &8250; De browser kijkt naar de meta en past zich vanzelf aan.

Dank bron voor je antwoord. Het ging mij vooral om de keuze van de browser, maar deze past zich dus automatisch aan naar hetgeen hij binnen krijgt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan