Gebruiker laten kiezen uit verschillende tekstvariaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Ik ben momenteel bezig met het maken van een standaard sjabloon voor een offerte. Nu zijn er diverse teksten die hierin verwerkt kunnen worden. Hoe kan ik het de gebruiker zo maken dat hij gewoon een van de teksten kan kiezen? Ben al aan het stoeien geweest met keuzelijsten maar dat werkt (tot nu toe) niet zoals ik wil.
 
Autotekst fragmenten maken, en die aan een profiel koppelen. In je sjabloon leg je de alinea's vast met het betreffende profiel, en je kunt dan alleen de goede tekstfragmenten kiezen.
 
Autotekst fragmenten maken, en die aan een profiel koppelen. In je sjabloon leg je de alinea's vast met het betreffende profiel, en je kunt dan alleen de goede tekstfragmenten kiezen.

Ik werk in Word 2003 en heb er nog nooit van gehoord wat je zegt.....zou je iets meer uitleg kunnen geven? :)
 
Da's mooi dat je in 2003 werkt, want daar was de uitleg ook op gebaseerd. In 2007/2010 werkt het helaas een beetje anders (en in mijn ogen minder logisch).

We beginnen makkelijk:
Stap 1: zet de werkbalk <Autotekst> aan.
Stap 2: zet alle teksten die je wilt in je document.

Vanaf hier wordt het wat ingewikkelder; nu moet je een tekstfragment selecteren, daar een Opmaakprofiel voor maken (als die nog niet bestaat) en vervolgens de tekst toevoegen als fragment aan het profiel.

Stap 3: selecteer het eerste fragment. Klik vervolgens in de keuzelijst <Opmaakprofiel> (Daar zal vermoedelijk Standaard staan) en typ een nieuwe naam. Laten we voor het gemak zeggen: Blok 1.
Stap 4: Klik (tekst is nog steeds geselecteerd) in de Autotekst werkbalk op de linker knop (Niet Nieuw gebruiken!). Het scherm <Autotekst> verschijnt. Selecteer bij <Zoeken in> het sjabloon waarin de fragmenten moeten worden opgeslagen. Klik op <Toevoegen>. Het fragment is toegevoegd. Als het goed is, geeft de middelste keuzelijst van de Autotekst werkbalk nu de stijl <Blok 1> aan.
Stap 5: Selecteer het volgende stuk tekst dat je bij de eerste wilt kunnen gebruiken, en kies uit de keuzelijst <Opmaakprofiel> de stijl <Blok 1>. Herhaal stap 4.
Doe dit voor alle tekstblokken die bij <Blok 1> horen.
Heb je tekst die in een ander blok moet, begin dan weer bij stap 3. Voor elke groep maak je dus een nieuw Opmaakprofiel aan.

Als alles klaar is, is het sjabloon gereed. Om te testen: zet de cursor in een willekeurig stuk van je document, en kijk of de stijl <Standaard> is geselecteerd als opmaakprofiel. In dat geval geeft de middelste keuzelijst in de werkbalk <Autotekst> aan: <Alle Items>.
Selecteer nu uit de opmaakprofielen één van de nieuwe stijlen (Blok 1, Blok 2 etc) en kijk of de Autotekstbalk nu ook is aangepast. Als het goed is, zie je daar nu de naam van het opmaakprofiel staan. Klik je vervolgens op de keuzelijst, dan zie je alle teksten staan die in dat profiel horen.

Ik gebruik deze truc zelf regelmatig in sjablonen, en het werkt prima. Je kunt tekstfragmenten ook op die manier middels een formulier gebruiken, waarbij je keuzelijsten maakt en die vult met de bijbehorende teksten. Maar dat heeft als nadeel dat je fragmenten niet meer dan 255 karakters mogen bevatten. Kijk maar eens of je het aan de praat krijgt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan