Gebruikers 1x laten inloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black80

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Beste,

Ik ben sinds kort in het bezit van Windows Server 2003 SBS (nl)
Ik heb al veel opties gevonden maar ik kan de volgende optie niet vinden:
Ik wil dat alle gebruikers maar 1x in kunnen loggen, maar dan is de vraag waar ik dat kan instellen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Black80

Hoi Black,

wat bedoel je met maar één keer?
Één keer tegelijkertijd, één keer in het bestaan van het account, één keer per een bepaalde tijdsperiode, etc..?

Het vorige bericht had ik niet helemaal duidelijk omschreven.
Ik wil graag dat een gebruiker niet meer dan een keer aangemeld tegelijkertijd aangemeld mag zijn.
Dus dat als ik op pc1 in inlog dat dat dan niet mogelijk is in pc2 tenzij ik bij pc1 uitlog.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Black80

Laatst bewerkt:
Ik heb het even voor je nagevraagd (:D, ik gebruik zelf geen SBS):
Server Management > Advanced Management > Terminal Services Config > Server Settings > Restrict each user to one session.

Laatst bewerkt:
Ik heb net de optie aangezet en getest maar het werkt niet.
Het lukt nog steeds om met 1 account op twee verschillende locaties tegelijkertijd aangemeld te zijn.

Owh, wacht even nu.. Ik heb het over het Terminal Services profiel. Dat houdt dit in, van afstand op één en dezelfde PC inloggen. Met mijn methode kun je dus het aantal keren, dat je op één PC (dé server PC), tegelijkertijd ingelogd kan zijn beperken.

Jij wil dus blijkbaar verspreid over het netwerk één inlog mogelijk maken, klopt dat?

(ja sorry, maar je geeft ook érg weinig informatie om een goed beeld te krijgen van het probleem)

Neej, dat bedoelde ik niet. :o

Het probleem is inderdaad moeilijk uit te leggen maar is in feite best wel simpel.

Als jantje inlogd op pc 1 dan mag hij niet op een pc 2 kunnen in geloggen, de bedoeling is dan dat hem vertelt wordt dat hij al is ingelogd op een pc 1.

Maak je gebruik van active directory / domein situatie?
Ik ben aan het researchen.

Laatst bewerkt:
Ja, we maken gebruik van een domein en active directory.

Verder is het een DHCP, DNS, WEB en FTP server.

Ok.. Ik heb begrepen dat dit ook een kwestie van een vinkje is bij SBS.
Omdat ik zelf geen SBS tot mijn beschikking heb ga ik even iemand op de thread afsturen die het wel weet :p. (en misschien dat iemand anders al sneller is).

Hoi Black80,

XP_PC heeft me gevraagt even naar je vraag te kijken :D

Ik heb nog 1 vraagje ... mag de persoon in je voorbeeld alleen maar inloggen op z'n eigen werkstation of ook op andere werkstations, zolang hij maar slechts 1x is ingelogd?

Laat m'n vorige vraag maar ;)
Ik had iets beter moeten lezen.
Je wilt dus dat een user, die al op een werkstation is ingelogd, niet ook nog eens op een ander werkstation kan inloggen ...

Om kort te zijn ... zo'n optie ken ik wel in Novell Netware, maar niet in Small Business Server :o
Toen ik er met XP_PC over sprak en omdat ik deze optie ook eigenlijk nooit eerder heb gebruikt, ging ik ervanuit dat het ook in SBS eenvoudig te regelen is. Een oplossing heb ik echter nog niet kunnen vinden.
Ik ben nog wel aan 't zoeken, maar mocht er een oplossing zijn, dan ben ik bang dat die niet eenvoudig is ;)

Als het een alternatief is, kun je echter wel in SBS op eenvoudige manier een gebruiker aan een werkstation koppelen. Dat heeft tot gevolg dat de betreffende gebruiker alleen maar op dat werkstation kan inloggen ...

Mocht dat een optie zijn, dan zal ik dat graag in detail uitleggen ...

Jan :)

Je wilt dus dat een user, die al op een werkstation is ingelogd, niet ook nog eens op een ander werkstation kan inloggen ...

Ja dat is precies wat ik bedoel :)

Als het een alternatief is, kun je echter wel in SBS op eenvoudige manier een gebruiker aan een werkstation koppelen. Dat heeft tot gevolg dat de betreffende gebruiker alleen maar op dat werkstation kan inloggen ...

Mocht dat een optie zijn, dan zal ik dat graag in detail uitleggen ...

Gebruikers wissellen nog wel eens van plaats dus helaas is dat geen optie, maar erg bedankt voor het mee denken, mocht je het als nog tegen komen dan hoor ik het graag :p

:) Gotcha!! Daar is dus geen standaard setting voor, maar wel al veel over nagedacht en heeft M$ een tooltje voor AD en TS laten ontwikkelen..
Limit Login
Download link boven aan pagina.. help.chm included
:thumb:

Op een 2003 TS is dit sowieso al makelijk te regelen, dan is het een kwestie van een vinkje.

In een domeinomgeving zou je (mits basiskennis aanwezig) een eenvoudig scriptje kunnen maken. Als de gebruiker inlogt draait er een script:
Controleer of 'ingelogd.check' staat op \\server\logincheck\.
Zonee: wordt er op plaats X:\ een bestand aangemaakt.
Zoja: afmelden.

Bij het afmelden van de 'goede' gebruiker wordt het bestand weer verwijderd.

Je kunt dan nog even wat spelen met het script/de rechten om te voorkomen dat na de afmelding van het duplicaat account, het bestandje alsnog wordt weggehaald (bv door hem in gebruik te laten zijn).

Verder: wat wil je precies bereiken met deze blokkering? Misschien dat we er met een omweg kunnen komen..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan