gebruikers extern bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik had graag binnen enkele weken gebruik gemaakt van extern bureaublad om te verbinden met onze desktoppc. Zodanig dat er meer dan 1 persoon op kan werken. Maar nu lees ik ergens dat als je gebruik maakt van extern bureaublad er op de pc zelf niet kan gewerkt worden.

Uiteraard kan je niet lokaal met dezelfde gebruikersnaam inloggen, dat is logisch.

Maar kan dit wel met een andere gebruikersnaam?

Dus:
3 gebruikers op desktop.
Gebruiker 1 is niet actief
gebruiker 2 is wel actief op de desktoppc.
Gebruiker 3 logt in met behulp van extern bureaublad,
kan gebruiker 2 verderwerken?

nee ik geloof het niet, want als je je inlogt met behulp van een extern bureaublad, beweegt de cursor van die computer waar je je inlogt mee met de cursor die normaal van de muis zou moeten komen, dus het is volgens mij niet mogelijk. of je moet de harde schijven van jou toegankelijk maken voor andere gebruikers op andere pc's. maar hoe dat moet dat weet ik eigenlijk niet. dan is het extern bureaublad eigenlijk ook niet nodig. suc6:thumb:

De harde schijven zijn al toegankelijk voor de andere pc's. Maar ik wil graag meer functies...
De muis beweegt op beide pc's toch niet gelijk? Want als je aangemeld bent op de lokale pc en je meldt je extern aan met dezelfde gebruiker krijg je het inlogscherm te zien op de lokale pc... Als je daar opnieuw probeert aan te melden dan wordt de verbinding verbroken...

Ik heb het zopas zelf even getest (testgebruiker aangemaakt op pc die maar 1 gebruiker heeft), en het lukt inderdaad niet

Wat ik momenteel niet kan uitproberen, maar wat ik me wel afvraag:

Kan je met meer dan 1 externe gebruiker op dezelfde pc zijn ingelogd via extern bureaublad?

Dus gebruiker 1 is actief via extern bureaublad, gebruiker 2 kan bijgevolg niet inloggen, kan gebruiker 2 dan wel inloggen via extern bureaublad?

En mss, in de hoop dat: Is er een methode om dit te omzeilen? Zodat 2 verschillende gebruikers de pc zowel extern als lokaal kunnen bedienen? Elk hun eigen account?

Op een gewone XP Prof. pc kan je maar met max. 1 persoon ingelogd zijn.
Verbind je met Extern Bureaublad naar een XP Prof. pc met dezelfde gebruikersnaam als op dat moment al lokaal is ingelogd, dan wordt de lokale sessie op de pc gelockt totdat de Externe Bureaublad-gebruiker uitlogt. Nadat de Externe Bureaublad-gebruiker kiest voor Verbinding verbreken komt de lokale sessie weer vrij (met Ctrl-Alt-Del en het juiste wachtwoord opgeven). Kies je voor uitloggen, dan is ook de lokale sessie uitgelogd.
Verbind je met Extern Bureaublad naar een XP Prof. pc met een andere gebruikersnaam als op dat moment al lokaal is ingelogd, dan wordt de lokale sessie op de pc uitgelogd.

Op een XP Home pc kun je in het geheel niet inloggen met Extern Bureaublad.

Op servers kan wel 2x met Extern Bureaublad worden ingelogd. De lokale sessie op de pc wordt dan niet gelockt. Je zou dus kunnen zeggen dat op een server 3 personen tegelijkertijd ingelogd kunnen staan.

Is een server ingericht als Terminal Server, dan hangt het van de licenties af hoeveel mensen tegelijkertijd een sessie met de server kunnen hebben.

Hopelijk verschaft dit de informatie die je zocht.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja bedankt. Ik heb vannacht en vanmorgen zitten testen en ben overal zelf achtergekomen.
Ik vermoedde wel dat dat het probleem ging zijn.

Is er een mouw aan te passen? Dat je op een xp pro 1 extra gebruiker toegang kan geven?

We hebben hier namelijk een xp-pc

maar, daar is dus vaak iemand op het werk. Het probleem is dat de andere gebruiker dan steeds moet vragen 'mag ik even?', de pc voor zijn wekr aan het werk moet zetten en dan kan de oorspronkelijke gebruiker verder doen.
Is er misschien een andere manier (indien hier geen oplossing voor is met "extern bureaublad") om dit op te lossen?

Helaas, er is op XP geen oplossing voor.

Tijs.

Op een andere windowsversie wel?
zoja: wat zijn de voor- en nadelen?

Ik schreef al: Op Windows servers is er meer mogelijk.
In XP en Vista kan ook niet meer dan 1 persoon tegelijkertijd aan het werk zijn.

Ik heb hier een link naar een artikel dat het je wellicht mogelijk maakt om je XP Prof. pc te gebruiken als terminal server, dus voor meerdere personen tegelijk, maar ik heb dat niet gebruikt of getest en het is geheel op eigen risico. Bovendien ga je ermee liggen sleutelen aan de basis-software van XP, het is dus echt een 'hack' van XP.
Link: Hier

Dit is alles wat ik voor je kan doen m.b.t. je probleem.

Tijs.

Het begrip server doet me wel een belletje rinkelen, maar ik ben er niet helemaal in thuis. Ik vermoed dat een desktop-pc niet om te toveren is naar een windowsserver?

Bedankt voor de tekst naar de link, die neem ik later helemaal eens door, ik moet toch eerst nog wachten op een xp professionalversie.

Op die site begint men met een verwijzing naar de citrix-software...
Is het daarmee mogelijk om er iets mee op te zetten op een pc voor thuisgebruik?

Wat hier bedoelt is dat een Citrix server, net als Windows Server 2003 (als Terminal Server) en Windows Server 2000 (als Terminal Server), de mogelijkheid biedt om met meerdere mensen tegelijk aan te loggen. Dat is waarom het woord Citrix hier voorkomt.
Het gaat er in dat artikel uitsluitend om aan te geven de je met die 'hack' je XP pc zou kunnen omtoveren naar een 'server' voor gebruik door meerdere mensen tegelijk.

Tijs.

Ow, ik was in de veronderstelling dat citrix een aparte toepassing was.
Goed, het kan nog een tijdje duren eer ik de xp pro heb maar dan zal ik zo snel mogelijk de tekst proberen toepassen.

Bedankt voor de info!

De handleiding waar die link naar verwijst zet windows pro in staat om 3 verbindingen tegelijk aan te gaan. Heeft iemand enig idee of de lokale 'verbinding' 1 van deze drie kan zijn? Als dat zo is ga ik het zeker proberen van zodra ik pro in handen heb.

Het is gelukt en werkt heel goed.
Zowel lokaal als op afstand gelijktijdig actief zijn is geen probleem.

Het werkte alleen als je de functie "snel gebruikers wisselen" hebt aanstaan. Iets wat automatisch wordt uitgevinkt als je het welkomstvenster deactiveert...
Maar in het register is dat gelukkig wél aan te passen.

Wat me wel niet helemaal duidelijk is: soms lukt het me zomaar om me vanop afstand aan te melden en dan weer alleen als er lokaal al iemand actief is (eender wie).

Daar kan ik je niet mee helpen ('hack' van XP Pro), maar dat schreef ik al.

Tijs.

Doet er niet zoveel toe, als het niet meteen werkt ga ik me even lokaal aanmelden en als ik dan verbinding maak heb ik dezelfde situatie als de verbinding meteen was gelukt.

Hartelijk bedankt, dit is een oplossing waarvan ik enkele weken geleden alleen nog maar had van mogen dromen.

Ik denk dat ik eindelijk doorheb waarom ik soms wel en soms niet kan aanmelden als er nog niemand aangemeld is.

Volgens mij is de pc waarop ik aanmeld wat betreft de gebruikersnaam hoofdlettergevoelig als er nog niemand op de pc is aangemeld en niet hoofdlettergevoelig als er wel al iemand is aangemeld. Ik vergeet de hoofdletter soms en daarom had ik tot voor kort problemen met het aanmelden.

Afijn, nu weet ik het voor int vervolg:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan