Gebruikt geheugen meer dan werkelijke bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

SamSungDe2e

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Hallo,

Ik heb een externe harde schijf (Toshiba) waarvan het totale geheugen 500 gig is, of in de realiteit iets van 465 gig.
Maar nu registreert mijn computer een grootte van 464 gig aan gebruikt geheugen, terwijl als ik alle bestanden en mappen op de schijf selecteer (inclusief verborgen en systeem bestanden) en naar de desbetreffende eigenschappen kijk, de uitkomst 423 gig wordt.
De harde schijf is niet oud, nog binnen het huidige jaar verkregen, maar ik heb al wel meldingen gekregen dat heel veel mappen corrupt zijn en er staat één map op die ik nog steeds niet kan verwijderen.
Ik heb al geprobeerd om de command chksdsk uit te voeren, met parameters /F /R /X, waarna de check succesvol door de eerste stage komt. Maar bij de tweede stage krijg ik het volgende te zien:

Correcting error in index $O for file 25.
Correcting error in index $O for file 25.
Sorting index $O in file 25.
Inserting an index entry into index $O of file 25.

En gebeurt er vervolgens niets meer.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Ok, als de schijfcontrole nog aan de gang is, laat die helemaal uitlopen, want een chkdsk mag je nooit onderbreken!

Je hebt de oppervlakte-controle daarbij ingesteld, & dat kan enorm veel tijd in beslag nemen. Soms lijkt het of er niets meer gebeurd, maar chkdsk eindigt meestal vanzelf, succesvol of niet.

Het ziet er verder goed uit, fouten worden gecorrigeerd.

Wat is de naam van de map die niet verwijderd kan worden? Bepaalde mappen zijn Windows Systeemmappen, zoals System Volume Information, & die kunnen niet zomaar verwijderd worden.

Toshiba stelt trouwens wel Hardware Diagnostic Tools voor hun hardeschijven beschikbaar. Ligt een beetje aan welk model.

Daar gaat het bij hem niet om... het verschil de hoeveelheid bezette schijf.... (465) is groter dan de som van de bestanden..... (423)..
Die 423 zijn de echte bit aantallen die er zijn.... die 465 is de ruimte die dat inneemt inclusief de leeg ruimte van de sector die niet vol is waar misschien maar 1 bitje staat en de rest van de sector leeg is.... maar agv de techniek niet meer door een ander bestand gebruikt kan worden...
Niks aan de hand dus, wel tijd om een boek over pc's uit de bieb te gaan lezen voor dummies, beginners dus......
Zo zijn er nl nog wel meer van dit soort zaken....

Ik denk dat wij hier met verschillende problemen te maken hebben. Op de ene kant een corrupte schijf. Daar helpt alleen schijfcontrole, met alle twee opties aangevinkt. Dat zou de corruptie misschien wel, misschien niet kunnen verhelpen. Het hangt af hoe goed de schif is. Met een tool kan je de smart gegevens uitlezen. Post het resultaat hier.
De groeten aan TheKnight die dat al had aangegeven.

Het ander probleem is al door Andre uitgelegt.

Omdat het een extern schijf is zou je ook kunnen denken op de externe harde schijf eerst met schijfbeheer de partitie te verwijderen, vervolgens opnieuw aan te maken en de harde schijf te formatteren. Gelijk na het formatteren draai je vervolgens een uitgebreide schijfcontrole met oppervlakte controle.

Een harde schijf kan al kapot gaat door uit 30cm hoogde op plavuizen te vallen. Externe schijven vallen vaker dan interne schijven. Waarom weet ik ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan