Gebruikte ruimte <> Grootte bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maglor

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2005
Berichten
224
Hallo,

Ik heb een vreemd voorval met een van de (3) partities van mijn harde schijf.

De grootte van deze partitie (NTFS) staat ingesteld op +/- 47 GB. In het eigenschappen venster van deze schijf zie ik dat er van die 47 GB een 25 GB in gebruik zijn.

Als ik nu echter mijn harde schijf open en alle bestanden en mappen (inclusief de verborgen) selecteer en daarvan de grootte opvraag, kom ik slechts uit op 17,2 GB. :shocked:

Er moet dus nog voor bijna 8 GB aan data op de harde schijf staan, maar die worden niet meegerekend/getoond...

Ik weet dat er een tijd geleden een paar grote ISO-bestanden opstonden (>4GB). Kan het misschien zijn dat door die te deleten hij ze toch niet helemaal gedeleted heeft?

TIA
 
In ieder geval is de gebruikte ruimte altijd > de som van de grootte van de bestanden.
Een schijf wordt ingedeeld in blokken en een bestand gebruikt dus net zoveel blokken als nodig.
Stel een blok ik 16KB groot en je hebt een bestand van 17KB. Dan zal het 2 blokken = 32 KB nodig hebben. Maximale 'slack' is bij veel kleine bestanden dus 50%.
Maar probeer eens scandisk o.i.d. of je lost clusters hebt ofzo.
 
Dat was ik er idd vergeten bij te vertellen: ik heb Norton Utilities al eens laten lopen, een scandisk gedaan, defragment, enz,... Niets hielp. Er werden ook geen fouten gevonden op deze schijf. Heel gek.

En op deze partitie staan enkel grote bestanden (mp3's, backup-image,...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan