Gecombineerd tekstvak voor invoer/berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sironsse

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2014
In de hoofdtabel is er een veld "plaatsnaam". Het bijhorende formulier laat toe de locatie in te vullen. Als er een waarde voor locatie is, wordt de postcode hiervan opgezocht in tblGemeenten en weergegeven.

Ik merk steeds meer dat er wel een postcode beschikbaar is, maar geen plaatsnaam. Het zou dus handig zijn om in die gevallen de postcode te kunnen ingeven, maar het lijkt niet te lukken om een tekstvak te maken dat zowel gebruikt wordt voor een berekening als voor invoer (ik dacht aan =IIf(Isnull([Plaatsnaam]), xxx, DLookUp("[Postcode]","[tblGemeenten]","[tblGemeenten]![Id] = " & [Plaatsnaam])). xxx zou dan moeten toelaten zelf een waarde in te vullen, maar dit blijkt niet te kunnen.

Zijn er andere suggesties?

Alvast bedankt!

Ik snap je vraag niet... Postcodes leveren een plaatsnaam op, andersom niet.

Ik weet niet op welk vlak de uitleg onduidelijk is. Ik doe nog een poging.

Bij elk contactpersoon hoort een ID dat staat voor een specifieke woonplaats. Wanneer er bijvoorbeeld een rapport wordt afgedrukt met het adres, wordt de postcode gezocht in de tabel met gemeenten (lijst gemeenten met hun postcodes).

Tot nu toe werden nieuwe contacten ingegeven via een formulier met een keuzelijst voor de plaatsnaam, en waarbij dan de postcode wordt weergegeven op basis van wat gekozen is voor plaatsnaam.

Graag zou ik nu het formulier aanpassen zodat je kan kiezen of je de plaatsnaam kiest via een keuzelijst, of dat de postcode kiest via een keuze lijst. Op zich geen probleem, maar blijkbaar wel als je wil dat wanneer je de postcode kiest, de plaatsnaam verschijnt in het venster voor de plaatsnaam; en dat wanneer je de plaatsnaam kiest, de postcode verschijnt in het venster voor de postcode.

Dit blijkt niet te lukken omdat wanneer je het venster laat de ene waarde berekenen op basis van de andere, je deze niet kan invullen. En andersom.

Sorry als ik dit veel moeilijker uitleg, dan het is maar ik heb de kneepjes van Access blijkbaar nog niet helemaal door.

PS: Hier in België zijn er plaatsnamen die twee maal voorkomen en verschillende postcode hebben, maar ook postcodes die gelden voor meerdere plaatsen.
1.png2.png

PS: Hier in België zijn er plaatsnamen die twee maal voorkomen en verschillende postcode hebben, maar ook postcodes die gelden voor meerdere plaatsen.
In België werkt het iets anders als in Nederland, waar de eerste 2 of 3 cijfers de plaats aanduiden en aan de 4-cijferige code nog 2 letters worden toegevoegd. Postcodes zijn dus niet plaats-geörienteerd, maar straat(deel). Je geeft zelf al aan dat er geen één-op-een relatie is tussen postcode en plaats, dus een simpele oplossing is niet mogelijk (dat zou zijn: één tabel met één record per plaats+postcode). In jouw geval heb je dus ofwel per plaats meerdere postcodes, ofwel per postcode meerdere plaatsen. In ieder geval zou de combinatie van Plaats+Postcode uniek moeten zijn. Ik vermoed dat je de mogelijke combinaties in één tabel hebt staan, want dat zou ik dan doen.
De makkelijkste oplossing is dan om de twee keuzelijsten (waarom gebruik je er nu maar één?) afhankelijk van elkaar te maken. Dus als je in Postcode een waarde selecteert, zie je in Plaats alleen de daarbij horende plaatsen, en omgekeerd: kies je eerst een plaats, dan zie je alleen de bijbehorende postcodes. Is er per postcode of plaats maar één waarde, dan vul je die natuurlijk gelijk in op de andere keuzelijst; het biedt de gebruiker weinig plezier om uit één optie te mogen kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan