• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gecompliceerde ALS / DAN formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bierbaum

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Als student ben ik voor een casus aan het proberen om het e.e.a. in elkaar te zetten, maar ik kom er niet uit! Hoop dat er anderen zijn die wel weten wat voor formule ik nodig heb.

In het document, wil ik graag dat het aantal kleine projecten (B6) stijgt tot maximaal 20. Dit moet stijgen naar gelang het bedrijfsresultaat (F34) negatiever wordt (klein project heeft een waarde van €5.000,-). Dit houdt in dat vanaf 27 grote projecten, er 20 kleintjes georganiseerd worden die vervolgens aflopen naarmate er weer meer grote projecten bij komen. Dit tot er bij 40 grote projecten nog slechts 1 kleintje wordt georganiseerd. Bij 41 grote, worden er dus geen kleintjes meer gedaan. Het neemt dus niet exact af met 2 kleintjes per 1 groot project.

Vervolgens moet dit zelfde gebeuren vanaf 52 grote projecten (20 kleintjes er bij dus), tot 65 grote (=1 kleintje). 66 grote = 0 kleintjes.

Vanaf 79 gebeurt dit zelfde weer. 20 kleintjes er bij dus die vervolgens weer aflopen tot 92 grote.

Het enige dat in het document ingevuld zou moeten worden is het aantal grote projecten en de prijzen van projecten. Al de rest is daarvan afhankelijk...

Maar vervolgens komen hier ook weer opbrengsten uit voort die het bedrijfsresultaat beïnvloeden (=kringverwijzing).

Al met al ben ik dus op zoek naar de formule die in B6 moet komen én naar de oplossing van de kringverwijzing (of hoe ik die kan omzijlen.

Hoop dat er iemand bereid is om mij te helpen!

Alvast bedankt,

Boudewijn

Bijlagen

Dit forum is niet bedoeld om een casus van de universiteit te maken.:(

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik hoopte ook alleen dat iemand mij misschien kon helpen met één formule, de casus los ik graag zelf op...

Gelukkig maar!
Zijn er mensen die mij zouden kunnen helpen? Want ik kom er écht niet uit, ben het afgelopen uur alweer aan het zoeken en proberen geweest, maar het lukt me écht niet! om de juiste formule te vinden.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een formule om het aantal kleine projecten op 20 te stellen, als het aantal grote projecten op 27 staat. Waarna de kleine projecten af moeten nemen als het aantal grote projecten, méér wordt.

Heeft iemand een idee óf dit mogelijk is, en zo ja, hoe dan?

Als ik het zo zie is het aantal kleine projecten afhankelijk van het aantal grote projecten en dus niet van het bedrijfsresultaat. Dat verband heb ik echter nog niet helder. Kun je dat nog eens uitleggen? Ik begrijp nu nog niet hoeveel inpact een groot project meer of minder heeft op de klijne projecten.

Overigens is de kringverwijzing in cel I31 makkelijk op te lossen door niet te verwijzen naar cel I32 maar naar de som van I5:I30

Je hebt inderdaad gelijk. Mijn eerste gedachte was dat het aantal kleine projecten de tekorten in het bedrijfsresultaat teniet moesten doen, maar dat klopt niet.

Het is dus inderdaad enkel afhankelijk van het aantal grote projecten. Als deze boven de 26 komen, wordt er namelijk een nieuwe werknemer aangenomen, zijn tijd wordt dan dus opgevuld met dat ene (27ste) grote project en 20 kleintjes.
Vervolgens neemt het aantal kleine projecten dan weer af als er weer meer grote projecten bij komen.

Zo gebeurd het zelfde als er bij 53 grote projecten weer een werknemer wordt aangenomen.

Hopop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken.

Nog niet helemaal, maar ik moet het dus zo zien dat een medewerker maximaal 26 grote projecten kan doen en als het er minder zijn vult hij zijn tijd op met klijne projecten. Hierbij hebben 20 kleine projecten evenveel impact als 13 grote (kun je dit bevestigen? dit is namelijk het verband tussen groot en klein). Het aantal kleine projecten bereken je dus als volgt:

Haal het grootst mogelijke veelvoud van 13 uit het aantal grote projecten. (bijvoorbeeld: 37 grote projecten: Het grootst mogelijke veelvoud van 13 is dan 26. Dan blijven er 11 grote projecten over. Dat zijn er 2 te weinig voor een fte. Die tijd moeten we dus opvullen met kleine projecten. Die tijd is dus (2/13)*20 = 3.07

Klopt deze berekening? Want dit moet in excel mogelijk zijn...

Het begint er wel op te lijken maar is toch nog niet helemaal wat ik nodig heb. Sorry als ik niet helemaal duidelijk ben maar zoals ik al zei, het is best gecompliceerd... Het geval is alleen dat er bij 26 grote projecten, 0 kleine projecten zouden moeten zijn. Als er vervolgens 27 grote projecten ingevuld wordt, dienen er 20 kleine projecten te zijn. Dit zou vervolgens af moeten nemen tot er "40" bij 'grote projecten' wordt ingevuld. Bij 41 grote projecten staat er dus (weer) '0' bij 'kleine projecten'.

Dit gebeurd het zelfde vanaf 53 grote projecten. Er moet dan weer '20' verschijnen bij 'kleine projecten'. Deze (kleine projecten) zouden vervolgens weer af moeten nemen tot er 66 grote projecten zijn, dan staat de teller bij 'kleine projecten' weer op 0.

En zo voort

En nu gaat de zaak op slot. Gaarne weer zelf aan het werk. Huiswerk doen we niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan