Vrij complexe vraag voorzien van voorbeeld-bestanden:
Ik zal eerst even uitleggen wat de bedoeling is :
vanuit een txt-bestand, waarin per gegeven een aantal regels onder elkaar staan (elke groep is gecheiden door een blanco regel), moet een excel worden gemaakt waarbij deze rij-gegevens achterelkaar komen te staan in bepaalde opmaak.
Stap1.
uitgangspunt is Blad 8 in bestand1, waarin in kolom A het tekst-bestand staat,
(txt bestand is optie "geopend met" Excel),
In dit blad moeten de gegevens (welke gescheiden worden door een blanco regel)
bijelkaar worden gezet in 1 regel (in de kolom B t/m H), Het kan echter zijn dat een
set gegevens uit 4 of 5 of zelfs 6 rijen bestaat !!
VRAAG : Hoe kan dit gedaan worden middels een formule / macro ?
Stap2.
Blad 8, kolom B t/m I worden vervolgens gekopieerd en "speciaal geplakt" met de waardes
in Blad1, waarin op de eerste rij de kolomhoofden zijn benoemd. (ervan uitgaande dat de inhoud op Blad8 met formules zal worden samengesteld.)
Stap3.
Omdat de gegevens op Blad1, niet 1 op 1 kloppen met de kolom waar ze in horen te staan, wordt er op Blad2 via een selectie-formule het juiste gegeven (per rij) in de juiste kolom geplaatst, aan de hand van de gegevens van Blad1.
VRAAG : als echter iets niet bestaat wordt er nu ONWAAR neergezet, kan dit ook anders door bijvoorbeeld hetgeen waarop gezocht wordt er in te plaatsen (in dit geval ASnPrefix) ?
Stap4.
De gegevens van Blad2 worden weer met kopieëren en "speciaal plakken"op Blad3 gezet, met alleen de waardes !!
Vervolgens moeten op Blad3 de gegevens "...... = " vervangen worden door een " teken. Dit wordt nu nog handmatig gedaan, dus ben ook nog op zoek naar een formule waarbij de positie van het = wordt bepaald en dat alles tot aan die positie wordt vervangen door een " teken.
Zodra dat klaar is moet aan het einde van iedere cel ook een " teken worden gezet, zodat de waardes dus tussen twee quotes staan.
VRAAG : Is er een snellere en makkelijkere methode voor om een cel tussen quotes te zetten, maar dan wel zo dat alles voor de = wegvalt ?
Stap 5.
Op Blad4 komen dus uiteindelijk de gegevens van achter het = teken te staan en wel tussen dubbele quotes.
Stap6.
Het Geslacht Man moet worden vervangen door Heer en Vrouw door Mevrouw, en wel in Blad5.
Stap7.
Vervolgens worden de gegevens vanuit Blad5 samengevoegd naar Blad6.
En daarna worden deze gegevens van Blad6 met kopie en speciaal plakken met waardes in Blad7 gezet,
wat uiteindelijk mijn resultaat moet zijn.
Tot zover mijn stappen. Het bijgevoegde bestand is zoals de opzet hierboven is beschreven.
Ik ben dus op zoek naar een aantal antwoorden van hierboven.
Stel dat ik daarna nog formules wil kopieëren naar van bestand1 naar een nieuwe XLS in bestand2.
Bij mij komen dan in de formules bestand1 iedere terug , waarna de selectie worden gedaan op basis van bestand1 terwijl de selectie op bestand2 moet worden uitgevoerd. Is dit ook op te lossen ?
Ik zal eerst even uitleggen wat de bedoeling is :
vanuit een txt-bestand, waarin per gegeven een aantal regels onder elkaar staan (elke groep is gecheiden door een blanco regel), moet een excel worden gemaakt waarbij deze rij-gegevens achterelkaar komen te staan in bepaalde opmaak.
Stap1.
uitgangspunt is Blad 8 in bestand1, waarin in kolom A het tekst-bestand staat,
(txt bestand is optie "geopend met" Excel),
In dit blad moeten de gegevens (welke gescheiden worden door een blanco regel)
bijelkaar worden gezet in 1 regel (in de kolom B t/m H), Het kan echter zijn dat een
set gegevens uit 4 of 5 of zelfs 6 rijen bestaat !!
VRAAG : Hoe kan dit gedaan worden middels een formule / macro ?
Stap2.
Blad 8, kolom B t/m I worden vervolgens gekopieerd en "speciaal geplakt" met de waardes
in Blad1, waarin op de eerste rij de kolomhoofden zijn benoemd. (ervan uitgaande dat de inhoud op Blad8 met formules zal worden samengesteld.)
Stap3.
Omdat de gegevens op Blad1, niet 1 op 1 kloppen met de kolom waar ze in horen te staan, wordt er op Blad2 via een selectie-formule het juiste gegeven (per rij) in de juiste kolom geplaatst, aan de hand van de gegevens van Blad1.
VRAAG : als echter iets niet bestaat wordt er nu ONWAAR neergezet, kan dit ook anders door bijvoorbeeld hetgeen waarop gezocht wordt er in te plaatsen (in dit geval ASnPrefix) ?
Stap4.
De gegevens van Blad2 worden weer met kopieëren en "speciaal plakken"op Blad3 gezet, met alleen de waardes !!
Vervolgens moeten op Blad3 de gegevens "...... = " vervangen worden door een " teken. Dit wordt nu nog handmatig gedaan, dus ben ook nog op zoek naar een formule waarbij de positie van het = wordt bepaald en dat alles tot aan die positie wordt vervangen door een " teken.
Zodra dat klaar is moet aan het einde van iedere cel ook een " teken worden gezet, zodat de waardes dus tussen twee quotes staan.
VRAAG : Is er een snellere en makkelijkere methode voor om een cel tussen quotes te zetten, maar dan wel zo dat alles voor de = wegvalt ?
Stap 5.
Op Blad4 komen dus uiteindelijk de gegevens van achter het = teken te staan en wel tussen dubbele quotes.
Stap6.
Het Geslacht Man moet worden vervangen door Heer en Vrouw door Mevrouw, en wel in Blad5.
Stap7.
Vervolgens worden de gegevens vanuit Blad5 samengevoegd naar Blad6.
En daarna worden deze gegevens van Blad6 met kopie en speciaal plakken met waardes in Blad7 gezet,
wat uiteindelijk mijn resultaat moet zijn.
Tot zover mijn stappen. Het bijgevoegde bestand is zoals de opzet hierboven is beschreven.
Ik ben dus op zoek naar een aantal antwoorden van hierboven.
Stel dat ik daarna nog formules wil kopieëren naar van bestand1 naar een nieuwe XLS in bestand2.
Bij mij komen dan in de formules bestand1 iedere terug , waarna de selectie worden gedaan op basis van bestand1 terwijl de selectie op bestand2 moet worden uitgevoerd. Is dit ook op te lossen ?