Gecrackte Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

minqkel

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Goedendag,

Ik heb de vraag als particulier, is het strafbaar om een gecrackte Windows versie op de computer geïnstalleerd te hebben volgens Nederlandse wetten?

Zo niet, is het wel strafbaar een tweedehands laptop op bijvoorbeeld marktplaats aan te bieden met een illegale versie van Windows hierop geïnstalleerd?

Met vriendelijke groet,

Quinten

edit: ik weet trouwens niet zeker of ik hier in de goede forum catogorie zit. :$

Laatst bewerkt:
Wat denk je zelf?
Mag iets wat illigaal is? Lijlt mij niet.

In beide gevallen is het dus niet toegestaan.

Ik denk niet dat het strafbaar is. Misschien een fikse boete op zijn ergst. Maar ik denk ook niet dat je hier dan op het goede forum zit. Hier word niemand geholpen die cracked of hacked voor zover ik weet.

Het is niet toegestaan om Windows te cracken natuurlijk (Hetzelfde als stelen je betaalt er niet voor). De kans dat je gepakt wordt met cracken is relatief klein. De straf die je waarschijnlijk krijgt voor het cracken is een boete, maar zoals ik al zei als je gepakt wordt.

Antwoord op je eerste vraag :

Ja, dat is strafbaar.

Met dit antwoord komt automatisch je tweede vraag te vervallen.

Wat denk je zelf?
Mag iets wat illigaal is? Lijlt mij niet.

In beide gevallen is het dus niet toegestaan.

Hmm, je zou denken dat het downloaden van films ook illegaal is niet? Toch is dat al die jaren niet illegaal geweest zolang het voor particulier gebruik is.

Ik denk niet dat het strafbaar is. Misschien een fikse boete op zijn ergst. Maar ik denk ook niet dat je hier dan op het goede forum zit. Hier word niemand geholpen die cracked of hacked voor zover ik weet.

Hmm, ik vroeg ook niet zo zeer naar hulp. Het was eerder een vraag uit nieuwsgierigheid, helaas wordt deze vraag hier niet erg gewaardeerd. Heb zelf een laptop met hierop een legale Windows, alleen ik zie op Marktplaats een hoop computers aangeboden waarvan ik vrij zeker ben dat er een gecrackte versie van Windows op staat geïnstalleerd.

De eerste vraag. Nee het mag niet, maar het zal zo'n vaart niet lopen.

De tweede vraag. Nee dat mag niet. Juridisch gezien ligt dit al een heel stuk gevoeliger. Je gaat dan namelijk niet alleen voor eigen gebruik iets downloaden, maar het ook nog eens verkopen (in combinatie met een laptop of pc). Kan hele vervelende consequenties hebben. Helaas hebben we op dit forum geen juristen die ons hier iets meer over kunnen vertellen.

je kan een windows installeren, en niet activeren, daar is niets mis mee.
En je kan de sleutels verwijderen die na 30 dagen "proef" de activatiemeldingen weergeven, ook daar is niets mis mee.
Zoek maar eens naar "remove wga", trouwens ook niet illegaal, je vind het zelfs op de site van microsoft terug.

Hmm, je zou denken dat het downloaden van films ook illegaal is niet? Toch is dat al die jaren niet illegaal geweest zolang het voor particulier gebruik is.

Ook dat is tegenwoordig strafbaar en het is voor software echt niet anders.

Ook dat is tegenwoordig strafbaar en het is voor software echt niet anders.

Klopt, ik zei daarom ook: "al die jaren niet illegaal geweest". Hiermee wilde ik zeggen dat het niet zo van zelf sprekend is dat het in Nederland illegaal is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan