gedeeld bestand mogelijk in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

polleunited

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Ik wil graag een gedeeld bestand voor ong. 25-30 gebruikers maken die aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • de huidige(systeem)tijd moet eenvoudig per rij worden ingevuld via een muisklik.
  • de eindtijd moet per rij kunnen worden ingevuld (automatisch eindtijd-begintijd=aantal minuten.
  • na het invoeren van 1 getal moet de reeks automatisch in de rijen worden aangevuld (formule x+49)
  • gebruikers moeten continue gegevens moeten kunnen invoeren in het gedeelde bestand.

ik heb een soortgelijk bestand in excel gemaakt, maar die verdwijnt soms spontaan van de schijf. Dus ik zoek een goed alternatief.

is dit in access mogelijk of is access hier niet of minder geschikt voor.

bedankt voor de tips en trucs.

Access is een database, en dan praat je niet meer over 'rijen' maar over 'records'. Er vanuit gaande dat een rij bij jou één entiteit bevat dat je over kunt zetten naar één record. Daarnaast is het in Access in beginsel niet mogelijk om een veld (in Excel: een cel) tig keer te kopiëren. Dat soort technieken kun je alleen in Excel doen. Maar laten we je punten even puntsgewijs doornemen:

Ik wil graag een gedeeld bestand voor ong. 25-30 gebruikers maken
  • gebruikers moeten continue gegevens moeten kunnen invoeren in het gedeelde bestand.
Dat hoeft geen probleem te zijn, al zou ik bij dit aantal wel kiezen voor een Frontend en een Backend. De BE bevat de tabellen, en elke gebruiker krijgt een eigen Frontend met de formulieren.

• de huidige(systeem)tijd moet eenvoudig per rij worden ingevuld via een muisklik.
  • de eindtijd moet per rij kunnen worden ingevuld (automatisch eindtijd-begintijd=aantal minuten.
Het eerste punt kun je weglaten; met standaardwaardes kun je een veld gelijk vullen met de juiste tijd. Als dat niet de bedoeling is, omdat je de tijd specifiek wilt triggeren, dan kun je uiteraard een knop of een andere handeling gebruiken.
De eindtijd zou ik dan wel met een knop doen, want een standaardwaarde wordt alleen gebruikt bij het maken van een record. En invullen van de eindtijd doe je waarschijnlijk op een later tijdstip.
Het aantal minuten is een berekening, en berekeningen sla je niet op in een tabel. Dus dat hoeft niet. Je rekent de tijd overigens uit in een query.

• na het invoeren van 1 getal moet de reeks automatisch in de rijen worden aangevuld (formule x+49)
Tja, dit is dus een probleem. Ik weet niet of je de 50 records gelijk in het begin wilt maken, of dat er achteraf 50 records moeten worden bijgewerkt. Dat maakt een verschil. Als we uitgaan van het eerste: daarvoor kun je een functie maken die in een lus 50 records toevoegt. Dat is dus wel te maken en aan te roepen met een knop.

Ik weet niet wat je precies voor ogen hebt, maar voor het beheren van gegevens kan Excel uiteraard niet tippen aan Access. Ook al heeft Excel een database achtige functie: daar lachen we als database ontwikkelaars hartelijk om :).

Laatst bewerkt:
Het Excel bestand zegt mij niet zoveel; maar een simpele tabel kun je er wel van maken.

ok, dan gaan we maar even puzzelen. bedankt voor zover. Oh ja, zou je dit zo kunnen importeren inclusief de macro's en formules?

Dat laatste begrijp ik niet helemaal; macro's importeren vanuit Excel? Dat is behoorlijk zinloos, al was het maar omdat Excel macro's met celverwijzingen werken en Access niet. Dus geen enkele macro gaat werken. Functies daarentegen kun je soms nog wel importeren, zeker als ze generieke zaken uitvoeren en geen specifieke verwijzingen naar Excel opbjecten bevatten. Een functie die de controleert of een ISBN nummer goed is of niet heeft geen celverwijzingen nodig, en zal dus nog wel werken of werkend te maken zijn.
Formules worden altijd ingelezen als waarden. Sowieso is een formule in Excel een berekening, meestal op waarden uit cellen uit dezelfde rij, en die sla je in een database toch al nooit op. Die berekeningen moet je dus overnieuw maken in queries.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan