• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeeld Excel bestand groeit steeds

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
233
Wij hebben een excel bestand dat wij met een aantal collega's delen.

Werkt uitstekend, echter het bestand groeit steeds in omvang.
Normale grootte is zo'n 3.8MB, na een paar weken kan het oplopen tot soms wel ,eer dan 40MB
We krijgen dan problemen met traagheid en zo.
Ga ik dan de boel weer ont-delen en opnieuw delen zit ik terug op de 3.8 en kan ik weer even vooruit.
Ik dacht dat het zit in het bijhouden van de wijzigingen, maar dat heb ik goed ingesteld, zie afbeelding.

Iemand een suggestie?

Alvast dank!

Knipsel.PNG
 
Je loopt inderdaad risico.
Naast conflicten kunnen er ook nog andere problemen ontstaan met gedeelde bestanden. Omdat gedeelde bestanden, zoals het woord al aangeeft, aan- en invulling krijgen vanuit diverse bronnen is de belasting van Excel veel groter. Dit zou kunnen leiden tot de corruptie en het verlies van gegevens. Daar komt bij dat hoe groter het bestand en hoe meer gebruikers er aan werken, hoe groter de kans is dat dit zich zal voordoen. Om deze redenen zullen veel gebruikers er voor kiezen deze mogelijkheid niet te gebruiken. Zoals eerder al Excel aangegeven , wordt geadviseerd om gedeelde bestanden alleen bij kleinere bestanden te gebruiken, met weinig gebruikers en duidelijk omschreven taken. Vaak zijn de problemen met rijen en kolommen, ranges.

Doe dus eens CTRL+END. Heel waarschijnlijk kom je op een cel terecht die ver beneden of rechts van je eigenlijke data ligt. De truc is dan inderdaad het verwijderen van de lege rijen/kolommen tussen je eigenlijke data en die CTRL+END cel, zodat de "UsedRange" terug overeenkomt met wat je echt nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Een van de vele problemen met gedeelde bestanden helaas. Ik raad gebruik van gedeelde bestanden van harte af want er zijn meer problemen zoals het risico dat je bestand corrupt raakt. Al eens gedacht aan on-line bewerken via Excel on-line?
 
Als je bedrijf een Sharepoint site heeft kan je bestanden binnen je organisatie online bewerken.
 
Niet opgelost maar zo ga ik er mee om

geen oplossing gehoord die doet wat mij voorstaat.

Ik heb maar in mijn agenda gezet om het bestand iedere maandag even te ont- delen, en dan kunnen we weer een week vooruit.

Geen oplossing maar een workaround die te doen is.

Ook al is het niet waar, toch markeer ik de vraag maar als opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan