Mogelijk heb ik niet goed gezocht, maar ik kon de oplossing voor mijn probleem niet vinden.
Mijn thuisnetwerk ziet er - kort gezegd - zo uit:
Sinds kort is de randapparatuur niet altijd zichtbaar in Finder. Dit geldt zowel voor de MBA, de Mac Mini als de iMac: ik zie de andere computers en de NAS dan niet en kan die ook niet via Finder benaderen. Alleen als ik de Fritz!Box 7360 herstart (dus niet slechts de wifi-verbinding op een apparaat uit- en inschakel), is deze randapparatuur weer zichtbaar en via Finder benaderbaar. Dit moet dagelijks gebeuren en maakt het gebruik van met name de NAS erg onpraktisch. 's Nachts zijn de de MBA en de iMac uitgeschakeld. Na inschakeling ervan is de randapparatuur weer niet in Finder zichtbaar.
Op het moment dat de randapparatuur niet zichtbaar is, is bijv. de NAS trouwens wel via de webinterface bereikbaar; hij is dus wel aangesloten op het netwerk.
Er zijn wat veranderingen in het netwerk geweest, maar die kunnen dit volgens mij niet allemaal verklaren. Wat nieuw is, is dat de netwerkkabel (CAT 6) tussen de NAS en de Fritz!Box 7360 langer is dan eerst (nu ongeveer 10 m), dat er een repeater (de Fritz!Box 7340) bijgekomen is voor een betere wifi-dekking en dat de firmware van de NAS naar de laatste versie geupdate is.
Inmiddels heb ik ook de meeste mobiele apparatuur (zoals de MBA, de iPad) een vast IP-adres gegeven via de Fritz!Box 7360. Dat helpt ook niet.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Het feit dat het opnieuw opstarten van de router tijdelijk helpt, geeft mij de indruk dat er iets met IP-adressen aan de hand kan zijn en in elk geval niet met het wifi-signaal.
Mijn thuisnetwerk ziet er - kort gezegd - zo uit:
- een modem/router (Fritz!Box 7360) met de laatste firmware is gekoppeld aan het ISRA-punt. De DHCP-server van de Fritz!Box 7360 staat aan;
- aan deze router is bekabeld een repeater gekoppeld (Fritz!Box 7340), eveneens met de laatste firmware;
- randapparatuur bestaat uit o.m. een Synology NAS, een Sonos ZP90, een iMac (OS: Mountain Lion), MacBook Air (OS: Mavericks), Mac Mini (OS: Lion), Windows PC (OS: Windows 7), X-Box, Wii en mobiele devices zoals smartphones en een iPad;
- alle vaste randapparatuur (zoals de NAS) heeft een vast IP-adres;
- de Sonos en de NAS zijn bekabeld met de Fritz!Box 7360 verbonden; de overige apparatuur maakt via wifi verbinding met het thuisnetwerk.
Sinds kort is de randapparatuur niet altijd zichtbaar in Finder. Dit geldt zowel voor de MBA, de Mac Mini als de iMac: ik zie de andere computers en de NAS dan niet en kan die ook niet via Finder benaderen. Alleen als ik de Fritz!Box 7360 herstart (dus niet slechts de wifi-verbinding op een apparaat uit- en inschakel), is deze randapparatuur weer zichtbaar en via Finder benaderbaar. Dit moet dagelijks gebeuren en maakt het gebruik van met name de NAS erg onpraktisch. 's Nachts zijn de de MBA en de iMac uitgeschakeld. Na inschakeling ervan is de randapparatuur weer niet in Finder zichtbaar.
Op het moment dat de randapparatuur niet zichtbaar is, is bijv. de NAS trouwens wel via de webinterface bereikbaar; hij is dus wel aangesloten op het netwerk.
Er zijn wat veranderingen in het netwerk geweest, maar die kunnen dit volgens mij niet allemaal verklaren. Wat nieuw is, is dat de netwerkkabel (CAT 6) tussen de NAS en de Fritz!Box 7360 langer is dan eerst (nu ongeveer 10 m), dat er een repeater (de Fritz!Box 7340) bijgekomen is voor een betere wifi-dekking en dat de firmware van de NAS naar de laatste versie geupdate is.
Inmiddels heb ik ook de meeste mobiele apparatuur (zoals de MBA, de iPad) een vast IP-adres gegeven via de Fritz!Box 7360. Dat helpt ook niet.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Het feit dat het opnieuw opstarten van de router tijdelijk helpt, geeft mij de indruk dat er iets met IP-adressen aan de hand kan zijn en in elk geval niet met het wifi-signaal.