Gedeelte tekst uit veld vult automatisch velden aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0240

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2016
Hallo,

Ik heb een probleem. In access wil ik het volgende doen:

Als ik in een veld NLBRABANT intyp. Wil ik dat access alleen kijkt naar de tekst na NL, en alles wat na Brabant komt niet leest.

Vervolgens moet access dan weten dat hij de volgende velden al automatisch invult:

Postcode, Naam provincie en automatisch +1 optelt in een veld waarin het ip address staat.

Dit alles moet dan worden gedaan als je een nieuwe record aanmaakt. Ikzelf ben al een tijdje vanalles aan het proberen, maar weet helaas niet zo goed waar ik moet beginnen.

Allereerst welkom bij HelpMij! Wat heb je al geprobeerd/gedaan dan? Want dat hoeven we dan niet meer voor te stellen. Overigens gaat wat je wilt doen alleen werken als je op een formulier werkt, dus dat moet sowieso je uitgangspunt zijn.

Hoi OctaFish. Ik heb al geprobeerd iets met Querys te doen. Als je in een formulier in een tekstveld de naam van het device invoert 'NLBRABANT'. Dat je dan alle relevante resultaten in een tabel krijgt te zien. Helaas vind mijn 'klant' dit nog niet geautomatiseerd genoeg. Ik heb voornamelijk geprobeerd om iets met querys en verwijzing naar deze te doen.

Ik kan proberen je een stript down versie te geven van wat ik tot nu toe heb gebouwd. Dat verduidelijk het een ander.

Ik vermoed dat ik iets in VBA of macro's moet gaan doen om dit 'unieke' resultaat te kunnen opbrengen. Helaas is mijn ervaring in programmeren nihil.

Het kan best zonder VBA, al kun je met een paar simpele trucs veel automatiseren. Het is dan ook zinvol om je de techniek zo snel mogelijk eigen te maken. Een goede start is natuurlijk de cursus Access die in de Handleidingen sectie staat :).
Om op je vraag terug te komen: queries gaan je niet of weinig helpen. En tekstvelden ook niet. Ik zou, nogmaals: ik ga sowieso van een formulier uit, werken met Keuzelijsten met Invoervak. Daarin typ je de eerste letters van het device, bijvoorbeeld 'nlbr' zodat de lijst alleen nog de devices laat zien die in de categorie NLBRABANT vallen. Zeg ik er gelijk bij dat ik weinig van je db nog snap, want in mijn optiek zou NLBRABANT maar één keer voor mogen komen in de keuzelijst...

De gegevens [Postcode en [Naam provincie] staan ook in die keuzelijst, en kun je met de formule =cboRegio.Clolumn(1) en =cboRegio.Clolumn(2) vervolgens op het formulier laten zien. Let wel: laten zien, niet opslaan! Nergens voor nodig, want als het goed is heb je die gegevens al opgeslagen. En (les 1 van normalisatie) gegevens sla je nooit dubbel op!
Het IP adres is wat anders, want dat bestaat nog niet. Daar heb je dus een functie voor nodig. Die zal geprogrammeerd moeten worden. Daar zijn zat voorbeelden voor beschikbaar, ook in dit forum. Zoek maar op 'Volgnummer' en je komt een aantal voorbeelden tegen.

Een voorbeeldje lijkt mij een uitstekend plan; als de db groter is dan 100 kB, en dat zal doorgaans wel, hernoem hem dan naar .xlsb, dan kun je hem wél uploaden. Wij hernoemen hem dan wel weer naar accdb.

Ik zat al te denken om nogmaals een basis access te nemen. ECDL was wel 'informatief' maar niet op het gebied van bouwen. Ik zal morgen op deze termen eens gaan zoeken door jullie mooie forum :)

Betreft het bestand, hij is iet's groter dan mag. Maar heb hem ff in de cloud voor je gezet :)

het is een beetje vluchtig gekopieerd van he originele maar werkt hetzelfde. Alles is inderdaad in formulieren enzo gedaan. Voornamelijk gaat het om het aanmaken van een nieuwe accesspoint en dat zoveel mogelijk data vanzelf wordt ingevoerd. Zoals het invoeren van AP naam en dan Switch naam. Hoop dat het niet een te groot rommeltje is...

Ik wil wel al van harte bedanken voor de moeite tot nu toe. Ik heb al tenminste een aantal zoektermen om op te zoeken :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap nog niet veel van je db, dus wat aanvullende info kan geen kwaad :). Wel zie ik wat inconsequenties in je tabellen. Voorbeeldje: in de tabel [Locatie] heb je de velden [GEB NAAM] en [PANDCODE]. Als ik nu een willekeurige forumgebruiker zou vragen welke van die twee het sleutelveld is, dan zegt 99%: [PANDCODE]. Dat zou het ook moeten zijn... Maar bij jou dus niet! een naamveld zou nóóit een sleutelveld mogen zijn; daarvoor gebruik je altijd een ID veld, of een codeveld als je dat hebt.
In het licht van je oorspronkelijke vraag kan ik dat nog wel plaatsen, maar databasetechnisch gezien moet je dat dus veranderen. Codes zijn uniek, namen niet. Dus mag een naam nooit een sleutelveld zijn, en een code juist wel.

Als je een nieuw Access point toevoegt, kies je een switch middels een keuzelijst op basis van de tabel Switch. Daar gebruik je dus bij voorkeur geen tekstvak voor.

Voor een automatisch IP adres kun je, zoals ik al zei, een functie maken. Deze is heel simpel, want kijkt alleen naar het hoogste bestaande IP adres. Ik neem aan dat je de adressen eigenlijk op basis van gebouw of klant wilt genereren. Daarvoor moet de functie dus worden aangepast. Maar om je een idee te geven, heb ik dus alvast een voorbeeldje gemaakt. In de bijlage zit de werkende versie.

Ja dit komt zeer zeker dicht in de buurt! Als dit dan op basis van de switchnaam wordt gedaan. Zou hij dan alleen binnen die groep ap's ip addressen kijken, en dan +1 doen.

Ik heb even een database gebouwd die wat beter inzicht geeft welke dat ik dan werk.

Ook bedankt voor de tip met het pand ID. ik heb nu ook een aantal duplicaten van gebouw namen gevonden! :D

Dus even kort samengevat. Als ik een switch uitkies. Kijk hij welke APs aanwezig al zijn, en pakt dan het hoogste address +1 in een nieuw record. Locatie en switch gegevens doet hij al vanzelf invoeren.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben overgekomen. This voor mij nog best allemaal ff uitzoeken en begrijpen wat wel en niet zou kunnen. :)

Je nieuwe db heeft geen formulieren, en als ik jouw db probeer te koppelen aan de vorige als backend, dan lukt dat niet omdat je tabellenstructuur anders is; andere velden en andere veldnamen. Kun je een versie posten waar mee te werken is?

Deze versie is een database op zichzelf. In deze versie heb ik een soort compleet overzicht welke data ik gebruik.

De formulieren had ik weggelaten omdat ik dacht dat het alleen maar de vraag waziger zou maken.

De laatste versie, waarin meerdere groepen met hun aps, die weer ip-adressen hebben. Je een beter beeld konden schetsen. Dan kon je me misschien uitleggen hoe ik zo'n fantastische module kan maken die dan de correcte ip address geeft.

Overigens vind ik de module zeer knap geschreven. Het is toch een taal die alleen in Office kan worden gebruikt en zijn eigen logica heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan